پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام حسین دهنوی

حوزه/کارشناس مسائل ازدواج و خانواده با بیان اینکه ملاک ایمان به خداوند متعال و محبت الهی، حب نسبت به همسر است، شروط چندگانه ازدواج پسران و دختران مجرد را تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت‌الاسلام حسین دهنوی، شامگاه روز دوشنبه در دومین نشست تخصصی با موضوع «استحکام بنیان خانواده» در سمنان به میزبانی سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، با بیان اینکه در دین مبین اسلام رعایت حقوق و عمل به وظایف یکی از عوامل استحکام بنیان خانواده است، اظهار داشت: در جوامع غربی‌ها «زن»، «فرزند»، «سگ»، «مرد» به ترتیب جزو اولویت‌های غربی‌ها است و حتی در جوامع غربی یک سگ دارای شناسنامه، رژیم غذایی، دکتر مخصوص است اما بنیان خانواده در میان جوامع آنان معنایی ندارد.

این کارشناس مسائل ازدواج و خانواده با بیان اینکه زن و مرد نسبت به یکدیگر دارای حق‌وحقوق معنوی و مادی هستند، تصریح کرد: حق مادی زن بر گردن مرد توجه به حقوق مادی اعم از خوراک، پوشاک، مسکن و دارو و درمان است و حق معنوی زن بر گردن مرد رفتار نیکو، پسندیده و حسنه از سوی مردان با بانوان است.

وی با بیان اینکه طبق فرموده روایات مرد حق ندارد که نسبت به همسر خویش سه رفتار «اخم کند»، «فحش بدهد»، «به روی او دست بلند کند» را داشته باشد، افزود: در روایات دین مبین اسلام فرموده‌اند که زن‌ها در نزد مردان امانت الهی هستند و اگر به تاریخ بنگریم در طول تاریخ اسلام محال است و امکان ندارد که یک مورد از اولیای الهی در معاشرت با همسرشان سبب منکری شده باشند و ملاک ایمان به خداوند متعال و محبت الهی، حب نسبت به همسر است.

حجت‌الاسلام دهنوی با بیان اینکه حق مادی مرد بر گردن زن توجه به نیاز غریضی مرد است، خاطرنشان کرد: حق معنوی مرد بر گردن زن «عدم بگومگو»، «دهان‌به‌دهان نشدن» است.

وی با ابراز تأسف از کاهش اطاعت‌پذیری بانوان از مردان در جامعه اسلامی افزود: در روایات اسلامی منقول است که حضرت علی (ع) هر درخواستی از حضرت فاطمه زهرا (س) داشتند، حضرت می‌فرمودند که «عَلی عَینی؛ چشم» اما متأسفانه در جامعه امروز برخی از بانوان زورشان می‌آید به همسرشان چشم بگویند.

کارشناس مسائل خانواده رسانه ملی گفت: باید لزوم اطاعت‌پذیری زن از شوهر در جامعه ترویج شود زیرا اطاعت‌پذیری زن از شوهر یک اصل دینی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به شروط پنج‌گانه ازدواج پسران مجرد تصریح کرد: اگر پسر مجردی می‌خواهد ازدواج کند باید پنج شرط «رشد عقلانی»، «شخصیت اجتماعی»، «رشد عاطفی»، «قدرت مدیریت بحران» و «استقلال فکری» را در وجود خود نهادینه کند.

حجت‌الاسلام دهنوی با بیان اینکه ازدواج باید به هنگام باشد و ازدواج دیرهنگام و زودهنگام از اساس غلط و اشتباه محض است، گفت: ازدواج دختران مجرد تا قبل از 18 سالگی صحیح نیست زیرا تا قبل از 18 سالگی عواطف یک دختر متزلزل است و ازدواج‌های دختران در این سن در آینده به مشکلات عدیده‌ای نظیر از پشیمانی از انتخاب و طلاق منجر خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha