پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی در همایش «طلایه داران تبلیغ» اردبیل تصریح کرد: نباید تبلیغ را معامله کرد، به این معنا که گرچه علما و بزرگان و مردم باید مبلغین را تامین کنند، اما نباید نگاه معامله گری وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری «حوزه» به اردبیل، آیت الله علیرضا اعرافی، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در همایش «طلایه داران تبلیغ» که در سالن ولایت شهر اردبیل برگزار شد، با اشاره به پیشینه و سابقه درخشان روحانیت و علمای استان اردبیل در دفاع از مکتب اهل بیت(ع) و انقلاب اسلامی، گفت: روحانیت استان اردبیل با این سابقه عظیم علمی و مبارزاتی باید بیش از پیش حافظ این تراث عظیم و در خدمت اهداف مقدس اسلام و تشیع باشند.

وی همچنین با اشاره به این که در دهه ولایت و در آستانه عید سعید غدیر خم قرار داریم، افزود: پیامبر اکرم(ص) غدیر را به گونه ای طراحی و پیاده سازی نمودند که در طول قرن ها، دشمنان اهل بیت(ع) نتوانند آن را محو کنند؛ البته خیلی ها خواستند غدیر را محو کنند، اما به لطف الهی و تلاش علما و بزرگان نتوانستند .

مدیر حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: مساله ولایت و امامت از جمله کلیدی ترین اموری است که ما باید در راستای تبیین و دفاع از این حقیقت تلاش کنیم.

وی همچنین بیان داشت: اگر حادثه ای همچون واقعه غدیر حالت غیر روزمره و غیر روتین پیدا کرد، ماندگار می شود مثل سخنرانی حضرت امام خمینی(ره) در بهشت زهرا که در تاریخ ما ماندگار شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: حقیقتاً مساله غدیر از آن دسته مسائلی است که در طول تاریخ ماندگار شده؛ هر چند که تلاش های بسیاری شد تا این امر مهم در ذهن مسلمانان  مغفول واقع شود.

وی افزود: نکته حایز اهمیت دیگر این که مساله غدیر در اواخر زندگی پیامبر اکرم(ص) صورت گرفت و در این واقعه نیز نصب عملی مسأله جانشینی در حضور گسترده مردم انجام پذیرفت که خود یک فعل سیاسی مشخص به شمار می رود.

آیت الله اعرافی همچنین تاکید کرد: این معماری بزرگ را ما به شکل دیگر و البته با جنس تحلیلی متفاوت، در رابطه با عاشورا می بینیم.

وی با بیان این که عاشورا دارای پیام های مهم و متعدد بین المللی است، گفت: بنده در سفرهای خارجی متعددی که در طول این سال ها داشته ام تاثیر قیام سیدالشهدا(ع) را در بین ملت های مسلمان و حتی غیر مسلمان را به عینه مشاهده کرده ام.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: عاشورا یک مشعل فروزان است و به عنوان یک مکتب، همه اسلام در آن تجلی پیدا کرده و به درستی که پرچم برافراشته عدالت خواهی و حق طلبی است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان داشت: البته باید توجه داشت که مهندسی داستان غدیر و عاشورا یک مهندسی خدایی است که گرچه ما با درک خود از آن ها تحلیل می کنیم، اما ریشه جای دیگر است و مهم این است که از این وقایع برای زندگی امروز خود درس گرفته و از آن به درستی استفاده کنیم.

وی یادآور شد: باید با بهره گیری های نوین و گره زدن به زندگی امروز از مباحث غدیر استفاده کنیم، کما این که در بحث عاشورا نیز همین مساله صدق پیدا می کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: به فضل الهی و برکت انقلاب اسلامی، امروز وقتی عاشورا تمام می شود، پرچم حسینی در بیش از یک صد کشور دنیا با عزای سیدالشهدا(ع) برافراشته می شود که این ها از برکات انقلاب اسلامی و نیز تلاش و همت حوزه های علمیه است.

وی با بیان این که با پیروزی انقلاب اسلامی، پیام مکتب امام صادق(ع) از قم و حوزه های علمیه ایران به دنیا منتشر شده، گفت: با همه مشکلات و بحث جنگ و تحریم ها، این پیام جهانی شده است؛ البته اشکالات و نقدهایی نیز وارد است که باید در جهت رفع آن ها بکوشیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت رسالت و وظایف مبلغان به خصوص در ایام محرم و صفر، ابراز داشت: در دنیای امروز باید بیش از پیش اهل مطالعه و تحقیق و پژوهش بود، به خصوص برای ما روحانیون و مبلغین که در معرض انواع سوالات و شبهات هستیم و باید به آن ها پاسخ دهیم.

وی اظهار کرد: امیدواریم با هدایت و نظارت آیت الله عاملی و همکاری نهادهای حوزوی و دینی استان اردبیل یک برنامه جامع ارائه شود که سال به سال بر دانش علمی و مهارت پژوهشی حوزویان افزوده گردد، به خصوص این که امروز ما باید بر غنای علمی خود بیفزاییم تا بتوانیم توطئه های شوم دشمنان را خنثی کنیم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: از سویی باید بر روی زبان های مختلف کار کنیم به خصوص زبان عربی، ضمن آن که ما در قم تلاش می کنیم که در بخش بین الملل، فعالیت های چشم گیری در این باره داشته باشیم.

وی افزود: ما باید در این عرصه ها توانمندی ها و مهارت خود را افزایش دهیم، البته آنچه مسلم است این که باید در زمینه تبلیغ دین با عشق و علاقه کار کرد، البته این مسأله به معنای نادیده گرفتن بحث معیشت طلاب و مبلغین نیست و خوشبختانه در این خصوص نیز طرح هایی در حال آماده شدن است تا امور ضروری طلاب در امر معیشت لحاظ شود.

وی تصریح کرد: البته نباید تبلیغ را معامله کرد، به این معنا که گرچه علما و بزرگان و مردم باید مبلغین را تامین کنند، اما نباید نگاه معامله گری وجود داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه به اصل مخاطب شناسی تاکید کرد و گفت: ارتباط مناسب با گروه های مختلف مردم به ویژه نسل جدید نیازمند مهارت مخاطب شناسی داریم که این موضوع در روایات اهل بیت(ع) نیز به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: از سویی باید مخاطب را در فعالیت های خود مشارکت داده و در مساجد و حسینیه ها به آن ها نقش هایی بدهیم که خود را سهیم بدانند در این عرصه تا با این احساس مسئولیت فعال تر باشند.

مدیر حوزه های علمیه همچنین با اشاره به این که ما نیازمند یک حرکت تبلیغی قوی و مستمر هستیم که در آن به نوآوری ها توجه شده باشد، گفت: حوزه دارای میراث بزرگی است و نباید عده ای این میراث و سرمایه را کم و اندک بشمارند، البته برای انجام رسالت های عظیم خود نیاز به اقدامات بیشتر و کار تکمیلی داریم.

آیت الله اعرافی در پایان گفت: مدیریت حوزه های علمیه به فضل الهی و در پرتو راهنمایی بزرگان، ده ها برنامه و طرح آماده کرده و برخی از برنامه ها نیز در حال اجراست، ضمن آن که ما در حال حاضر دارای ده ها سند چشم انداز و سند پایه هستیم.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha