پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام امید رحمانی

حوزه/ مسئول اداره فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان شمالی قیام اباعبدالله(ع) را برای اصلاح امت جدش قلمداد کرد و گفت: خطر جامعه امروز ما مسلمان بی‌دغدغه است، یعنی همان عامل زمینه‌ای که منجر به واقعه عاشورا شد.

حجت‌الاسلام امید رحمانی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به در پیش بودن ماه محرم و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)، اظهار کرد: باید از واقعه عاشورا و مسائل پیرامونی آن درس گرفت و آن را در جامعه و شرایط امروز خود پیاده کنیم.

وی با اشاره به صفت «بدعهدی» مردم کوفه، اضافه کرد: مردم کوفه خواستار ورود امام حسین(ع) به کوفه بودند. جهان اسلام مگر کوفه بوده؟ مردم مدینه و مکه کجا بودند. بعثت اسلام از مدینه و تشکیل آن در مکه بوده است. در جریان کربلا مردم مصر، بصره و مدائن کجا بودند؟

حجت‌الاسلام رحمانی با تأکید بر اینکه باید مسلمان اهل مکه و مدینه تحلیل شوند، افزود: مردم کوفه نسبت به شام رقابت داشتند، مردم بین کوفه و مکه می‌خواستند کوفه مرکز حکومت اسلامی باشد. بخشی از لشکر کوچک امام حسین(ع) از مردم کوفه‌اند. حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه کوفی‌اند.

وی خاطرنشان کرد: مردم مدینه و مکه این برداشت را نداشتند که یزید فاسد است، اما کوفیان این نظر را داشتند پس بصیرت کوفه کمی بالاتر از مردم مدینه و کوفه است.

حجت‌الاسلام رحمانی سه دسته تفکر را در جامعه اسلامی برشمرد و اظهار کرد: یک دسته مردم شامی که غرب‌زده امروز ما بودند، یک دسته مردم کوفی که حرکت انقلابی می‌کنند و تلاش دارند اما تا خطری احساس می‌کنند پا پس می‌کشند. انقلاب را دوست دارند تا زمانی که برایشان نفع مالی داشته باشد و دسته دیگر 72 نفر از یاران اباعبدالله(ع) که برای آرمانشان جان خود را می‌دهند، یعنی در یک جامعه چندمیلیونی 72 نفر انقلابی پیدا شد.

وی ادامه داد: عده‌ای هم در آن زمان وجود داشتند و می‌دانستند یزید باطل و امام حسین(ع) حق است اما سکوت کردند.

حجت‌الاسلام رحمانی افراد ساکت را مسلمانان بی‌دغدغه، بی‌تفاوت، منفعل و مصرف‌کننده خواند و تصریح کرد: وقتی امام حسین(ع) در راه کوفه بود عده‌ای در خانه کعبه در حال طواف بودند. آیا حج این افراد صحیح است؟ شام عاشورا که از یاران اباعبدالله کسی زنده نبوده اما مسجدالنبی و مسجدالحرام نمازگزار داشته است. آیا نماز این افراد صحیح است؟

حجت‌الاسلام رحمانی قیام اباعبدالله را برای اصلاح امت جدش قلمداد کرد و گفت: خطر جامعه امروز ما مسلمان بی‌دغدغه است، انسان بی‌دغدغه یعنی مثل سال 88 بگوید نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، ما مسلمانیم اما نسبتمان با اسلام چیست؟ آیا ما مثل مسلمانان کوفه دنبال این هستیم که اسلام به ما منفعت دهد؟ یا مثل خدیجه هستیم که از جیب خودش خرج کرد تا اسلام از فشار اقتصادی دشمن زمین نخورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha