سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله سیدان

حوزه/ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که انسان های متقی تلاش دارند تا طمع بر آنان حکمرانی نکند، گفت: بسیاری از گرفتاری های انسان در حیات دنیوی به سبب طمع و حرص او است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، در سلسله جلسات هفتگی، با بیان این که انسان های متقی تلاش دارند تا طمع بر آنان حکمرانی نکند، به آیه شریفه «وَ تَحَرُّجاً عَنْ طَمَع یَعْمَلُ الاَعْمَالَ الصَّالِحَةَ وَ هُوَ عَلَى وَجَل. یُمْسِی وَ هَمُّهُ الشُّکْرُ، وَ یُصْبِحُ وَهَمُّهُ الذِّکْرُ» اشاره و اظهار کرد: بسیاری از گرفتاری های انسان در حیات دنیوی به سبب طمع و حرص او است.

وی با بیان این که طمع تنها محدود به مسائل مادی نیست بلکه در حوزه اجتماعی نیز می تواند اثرگذار باشد، به روایت «عزّ من قنع و ذلّ من طمع» اشاره و تصریح کرد: گاهی افرادی زمینه معامله مشروعی را فراهم می کنند اما به دنبال آن با بهره گیری از طمع دیگران، اصل پول و سود آن ها را از آنان می گیرند که این حاصل حرص و طمع آنهاست.

آیت الله سیدان با بیان این که برای رسیدن به خیر دنیا و آخرت و با نشاط بودن در زندگی باید طمع خود را از آن چه که در دست دیگران است، قطع و به خداوندی که عجز ندارد، علمش بدون جهل و لطف و محبت و رحمتش بدون اندازه است، تکیه کرد، افزود: انسان های طمع کار در باطن و اساس زندگی خود دچار بدبختی و بیچارگی هستند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ضمن اشاره به انسان های متقی و تلاش آنان در پرهیز از طمع، ابراز کرد: اگرچه انسان های متقی اعمال نیکی دنبال می کنند، اما ترس از آن دارند که مبادا کاری را درست انجام نداده باشند و یا به دنبال آن به آفتی گرفتار شوند که بدین سبب در اعمال دنیوی بسیار محتاطانه و به دور از طمع رفتار می کنند.

وی ضمن اشاره به روایت «ما هَدَمَ الدِّینَ مِثلُ البِدَعِ و لا أفسَدَ الرَّجُلَ مِثلُ الطَّمَعِ» از امیرالمومنین(ع)، به بدعت اشاره و عنوان کرد: بدعت به این معناست که عده ای آن چیزی را که از دین نیست، وارد دین کنند و اگر مردم احساس کردند چنین اتفاقی افتاده و کارشناسان دین آن را تأیید کرده اند، باید مطابق شرع به مقابله برخیزند.

آیت الله سیدان در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت شکرگزاری در درگاه پروردگار، مهمترین نعمت عطا شده به انسان ها را هدایت و اعتقادات صحیح عنوان و خاطر نشان کرد: لازمه شکرگزاری ذکر مستمر نعمت های خداوند متعال بوده که اگر انسان ها به این نعمت های بزرگ توجه داشته باشد، همواره شکرگزار خداوند خواهند بود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ضمن اشاره به عبارت «یُمْسِی وَ هَمُّهُ الشُّکْرُ، وَ یُصْبِحُ وَهَمُّهُ الذِّکْرُ» از خطبه متقین بیان کرد: حالت شکر با اهمیت تر از نعمتی است که خداوند مرحمت فرموده و شکرگزاری به سبب نعمات واسعه الهی بدون هیچ شرط و پیش شرطی موجب افزون شدن نعمت های الهی می شود.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha