پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله سید اسماعیل موسوی زنجانی

حوزه/ امام جمعه ای محبوب و پدر دو شهید بود که ولی امر مسلمین آیت الله خامنه ای در موردشان فرمودند: ایشان در سلک مومنان صادق و صبوری بودند که وعده صلوات و رحمت الهی به آنان در قرآن کریم داده شده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت الله سید اسماعیل موسوی زنجانی سال 1307 هجری شمسی در یکی از روستا های شهرستان زنجان دنیا آمد، در کودکی از نعمت پدر متدین خود محروم شد و تحت سرپرستی مادر و برادرش قرار گرفت.

آن ایام در مکتب خانه و با فراگیری قرآن و زبان فارسی سپری کرد و وقتی به 12 سالگی رسید به همراه آیت الله سید عزیز الله خسروی به زنجان آمد و به مدت سه سال از ایشان و دیگر اساتید حوزوی زنجان بهره برد.

او در سال 1322 هجری شمسی به منظور ادامه تحصیل به شهر مقدس قم رفت و پس از فراگیری دوره سطح از اساتید چون آیت الله سید اسد الله مدنی و آیت الله محقق میرداماد، به مجلس درس آیات عظام بروجردی، امام خمینی و حجت کوه کمری راه یافت و توسه های فراوانی اندوخت.

وی کرسی تدریس برپا نمود و در مدرسه فیضیه شرح لمعه، مکاسب و کفایه را برای طلاب گرامی توضیح و تبیین می کرد.

اقدامات سیاسی و انقلابی

زمانی که در قم مشغول کسب دانش بود با تشویق شهید مدنی(ره) همکاری خود را با گروه فدائیان اسلام آغاز نمود، در جلساتی که شهید مطهری، شهید مفتح و امام موسی صدر با افراد حزب توده برگزار می کردند، آیت الله زنجانی نیز شرکت داشت.

در مساله لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی که منجر به اعتراض علمای اسلام و در راس آنها امام خمینی(ره) شد، آیت الله زنجانی حضوری پر رنگ داشت، خودش می نویسد: از وقتی که نهضت امام خمینی(ره) شروع شد به قدر توانایی و استعداد فعالیت داشتم تا جریان 15 خرداد 1342 پیش آمد، در این مدت هم آرام نبودم.

در جایی دیگر می نویسد:

در مبارزات تهران شرکت داشتم و در همین زمان یکی از فرزندانم در زندان زیر شکنجه های زیاد شهید شد، چند ماه بعد فرزند دیگرم دستگیر و روانه زندان شد و تحت شکنجه های زیادی قرار گرفت، در ایام بازداشت فرزندم، ساواکی ها به منزل ما هجوم آوردند به دلیل فشار وارده بر خانواده ام ناراحتی قلبی پیداکرد و جو به گونه ای بود که اجازه مراجعه به دکتر را هم نداشتیم.

مسئولیت پس از انقلاب

پس از طلوع انقلاب اسلامی مدتی با مرحوم آیت الله محمدی گیلانی در دادگاه انقلاب همکاری می کرد و نیز در زندان قصر، اوین و شهرک مهدیه تهران فعالیت های حقوقی و قضایی داشت.

آیت الله موسوی زنجانی در سال 1361 هجری شمسی از سوی امام خمینی(ره) به سمت امام جمعه زنجان منصوب شد و یک سال بعد نیز به عنوان نماینده ولی فقیه در استان انتخاب گردید، عضو خبرگان رهبری در دوره های اول تا سوم نیز از افتخارات او است.

روحیه انقلابی و جهادی

این عالم مجاهد در ایام جنگ تحمیلی بیش از ده بار در مناطق جنگی حاضر شد و روحیه بخش مردان مجاهد بود، مسجدی که ایشان در آن نماز جماعت اقامه می نمود، گروهی از جوانان انقلابی تربیت شدند که اغلب شان به درجه شهادت رسیدند، یکی از آنان سید صادق موسوی فرزند آیت الله موسوی زنجانی بود که سال 1361 در عملیات بیت المقدس عند ربهم یرزقون گردید.

خود آیت الله چنان شیفته شهادت بود که در وصیت خود نوشت: اگر خداوند متعال توفیق شهادت نصیبم کرد مرا در مزار شهدای زنجان یا قم و یا تهران هر طور صلاح بدانید دفن کنید.

سفر ابدی

آن عالم الهی پس از سالها تلاش مستمر برای انقلاب و مردم عاقبت در سال 1380 و در حالی که مشغول زیارت مضجع شریف امام علی ابن موسی الرضا(ع) بوده دچار ایست قلبی شد و در جوار رحمت حق آرامش ابدی یافت.

منبع ستارگان حرم جلد 19

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هادی IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 0
    روحشان شاد