جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
صادق زیباکلام

حوزه / شهریه طلاب بسیار بسیار کمتر از عددی است که جناب آقای زیبا کلام به آن اشاره کرده اند و اکثریت طلاب زندگی را با صرفا چندصد هزار تومان در ماه می گذرانند و بیش از ۹۰درصد طلاب زیر خط فقر بوده و مشکلات عدیده معیشتی دارند اما به دلیل اعتقاد به اسلام و اعتقاد به ترویج آموزه های دینی در این دنیای پر از نیرنگ و دروغ، با افتخار در این راه مقدس گام برداشته اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»‌، اظهارات عجیب آقای زیباکلام درباره حقوق دو و نیم میلیون تومانی طلاب و روحانیون با واکنش های متعددی همراه بوده است. خبرگزاری رسمی حوزه در نخستین واکنش، این اظهارات را عجیب خواند و تصریح کرد که شهریه طلاب مطلقا از بودجه های دولتی نیست و رقم دریافتی طلاب بسیار بسیار پایین تر از رقم ادعایی جناب آقای زیباکلام است. همچنان که روحانیون شاغل در نهادها نیز در اقلیت اند و اکثریت طلاب، علیرغم تنگناهای معیشتی، با اعتقاد و روحیه بالا به امور تحصیلی و پژوهشی و تبلیغی اشتغال دارند.

روزنامه جوان امروز این یادداشت را در صفحه 5 خود منتشر کرد و نوشت:

 

ادعای عجیب صادق زیباکلام درباره طلاب

 

صادق زیبا کلام در صفحه خود در شبکه های اجتماعی، مدعی شدند که به هر طلبه دو و نیم میلیون تومان حقوق داده می شود!!!

وی نوشت: مسئول دبیرخانه شورایعالی حوزه فرموده‌اند که «برای تصدی بیش از ۶۰شغل همچون مدیر، مربی و مشاور مدارس تا نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، نهادهای نظامی و انتظامی و...می‌بایستی تا سال۱۴۱۴ بیش از ۳۰۰هزار روحانی داشته باشیم. «من فرض می‌کنم که به‌طور متوسط به هرکدام از این ۳۰۰هزار روحانی ماهیانه ۲٫۵میلیون تومان حقوق پرداخت شود که می‌شود ۹۰۰۰میلیارد تومان در سال. برای درک میزان این مقدار بودجه بد نیست آن را با چند رقم دیگر مقایسه کنیم: بودجه عمرانی کردستان و سیستان و بلوچستان در سال ۹۶به ترتیب ۶۰۰و۳۵۰میلیارد تومان و بودجه سازمان محیط‌زیست با بیش از ۶۰۰۰پرسنل در همان سال به‌زحمت به ۵۰۰میلیارد تومان می‌رسید. تخصیص چنین بودجه‌ای یکی دو پرسش اساسی به وجود می‌آورد.

 

 به طور خلاصه باید به جناب ایشان عرض شود که:

یک- این اعلام نیاز مربوط به سال 1414 است نه الان.

 

دو- این عدد مربوط به تمام روحانیونی است که برای شئون تبلیغی و کارویژه های روحانیت نیاز است نه فقط روحانیونی که وارد مشاغل رسمی، اداری، تمام وقت و مانند آن می شوند. و جناب زیباکلام در متن خود که متاسفانه به طور خاص در فضای مجازی منتشر کرده و فضای مخاطبان را آلوده اند، هیچ تفکیکی از این حیث نداشته اند.

 

سه- کشور در سال 1414 به 300 هزار روحانی نیاز دارد اما درصد بسیار کمی از این تعداد وارد مشاغل دولتی و رسمی می شوند و همچون همیشه، اکثریت طلاب به تحصیل و تبلیغ اهتمام دارند. همچنان که در حال حاضر طبق اعلام رسمی مدیر مرکز خدمات حوزه، 90 درصد طلاب صرفا به امور تحصیلی و تبلیغی اشتغال دارند. وقتی جناب زیباکلام، این موضوع ساده از جامعه روحانیت را نمی دانند، نباید به همین راحتی شایعه پراکنی می کردند و اگر نامشان بامسما هست و صداقت دارند، یک مشورت کوچک با یک طلبه یا روحانی (از هر طیف و جناحی) می کردند، پاسخ را دریافت می نمودند.

 

چهار- حتی یک ریال از شهریه طلاب از بودجه های دولتی تامین نمی شود. حوزه های علمیه شیعه از گذشته مردمی بوده و مردمی خواهد ماند.

 

پنج - شهریه طلاب بسیار بسیار کمتر از عددی است که جناب آقای زیبا کلام به آن اشاره کرده اند و اکثریت طلاب زندگی را با صرفا چندصد هزار تومان در ماه می گذرانند و بیش از 90درصد طلاب زیر خط فقر بوده و مشکلات عدیده معیشتی دارند اما به دلیل اعتقاد به اسلام و اعتقاد به ترویج آموزه های دینی در این دنیای پر از نیرنگ و دروغ، با افتخار در این راه مقدس گام برداشته اند.

 

شش - حوزه های علمیه صرفا در امور عمرانی و مانند آن همچون بقیه شهروندان از حقوق عمومی برخوردارند که در همین زمینه نیز دولت محترم، آنچه را که مصوب و اعلام می شود، نمی پردازد و طبق اعلام رسمی معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه های علمیه، تنها پنج درصد بودجه های عمرانی ملی حوزه پرداخت می شود.

 

هفت - حتی اگر تمام پیش فرضهای جناب زیباکلام درست باشد – که نیست- ، مقایسه یک هزینه ملی با هزینه استانی و مقایسه سال 1396 با 1414 خلاف جوانمردی، مروت و قواعد اولیه و ابتدایی در مقایسه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یه رهگذر IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    خوب بود آقای زیبا کلام مقدار حقوق دریافتی خودش رو هم از مراکز مختلف و حتی تعداد شغلهاش رو هم بیان می کرد...