شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حوزه خواهران

حوزه/ در نقادی باید درستی و نادرستی های یک سخن را تشخیص دهیم، مطالب مهم را فهمیده و به بیان آن بپردازیم، توجه به این نکته حائز اهمیت است که فهم از راه نقد حاصل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، محمد حکیمی، در نشست علمی با عنوان «جایگاه علم در فرهنگ اسلامی» که از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان برگزار شد، گفت: در دین مبین اسلام، به عوامل برتری انسان ها بر یکدیگر اشاره شده است که یکی از آنها، علم و دانش معرفی شده است، آیه 11 سوره مبارکه مجادله دلالت بر این مطلب دارد.

وی افزود: احادیث بسیاری از ائمه هدی(علیهم السلام) پیرامون ارزش و جایگاه علم و دانش وجود دارد که حاکی از اهمیت آن است؛ نبی مکرم اسلام(ص) می فرمایند: «برتری دانا و دانشمند نسبت به دیگر مردم، مانند برتری ماه شب چهارده نسبت به سایر ستارگان است».

این کارشناس حوزوی ضمن بیان روایتی از پیامبر اکرم(ص) علت تاکید بر فراگیری علم و دانش را؛ پیشرفت جامعه، فرهنگ، تمدن و رشد عقل دانست.

حکیمی خاطرنشان کرد: بین علم و عقل تعامل وجود دارد، به طوری که هم علم موجب رشد عقل و هم عقل موجب رشد علم خواهد شد، امیرمومنان علی(ع) در حکمت 113 نهج البلاغه فرمودند: «هیچ علمی مانند تفکر نیست» و فکر، منبع خلاقیت علمی است؛ انسان های فکور همچون چاهی که آب از درونشان می جوشد، به تولید و نشر علم می پردازند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر تقویت فکر دینی، به بیان راه های تقویت آن پرداخت و گفت: از جمله راه های تقویت فکر دینی، تقویت معلومات، نقد درست، تقویت دقت، ایجاد سوال در ذهن و آشنایی با آراء متفاوت می باشد.

حکیمی تصریح کرد: تقویت معلومات که از جمله راه های تقویت فکر دینی است با مطالعه، تحقیق و رشد اطلاعات میسر خواهد بود، به طوری که یک دانشجوی دینی باید قرآن خوان، قرآن فهم و عمل کننده به آن باشد، لذا باید ذهن خود را از معارف دینی و علمی پر نماید.

وی در راستای نقادی مطالب هم اذعان کرد: در نقادی باید درستی و نادرستی های یک سخن را تشخیص دهیم، مطالب مهم را فهمیده و به بیان آن بپردازیم؛ توجه به این نکته حائز اهمیت است که فهم از راه نقد حاصل می شود.

این محقق و پژوهشگر دینی، در پایان به بیان موانع تفکر پرداخت و افزود: از جمله موانع فکر کردن، تقلید کورکورانه است. آیه 170 سوره مبارکه بقره بر این مطلب دلالت دارد، البته استفاده از علم دیگران تقلید کورکورانه نیست، تقلید کورکورانه ضد علم و دانش و فکر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha