چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
شهید فاضل

حوزه/ شهید حجت الاسلام حاج شیخ احمد قاینی نجفی مشهور به فاضل، فرزند برومند حاج شیخ محمد فاضل که از اکابر علمای عصر خویش بود، در سال ۱۳۲۱ ه.ش درنجف اشرف درکنار مرقد حضرت مولی الموحدین علی بن ابیطالب (ع) پا به عرصه حیات نهاد ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، در هر برهه ای از زمان روحانیون نقش بسیار زیادی در جامعه داشته اند، روحانیون همچنین در هشت سال دفاع مقدس با یکدست سلاح و با دست دیگر قرآن را نگه می‌داشتند؛ روحانی با سلاح فیزیکی سینه دشمن را نشانه می‌رفت و با سلاح معنوی روحیه فزاینده‌ای را نصیب رزمندگان اسلام می‌کرد.

بر اساس آمار استخراج‌شده، قشر روحانیت، 3 برابر دیگر اقشار جامعه، شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، لذا بر آن شدیم تا با معرفی شهدای روحانی استان، تکلیف خود را در قبال آن ها انجام داده و اندکی به خود آییم که چه افرادی را از دست داده ایم.

زندگی نامه شهیدحاج شیخ احمد قاینی نجفی«فاضل»

شهید بزرگوار حجت الاسلام حاج شیخ احمد قاینی نجفی مشهور به فاضل، فرزند برومند حاج شیخ محمد فاضل که از اکابر علمای عصر خویش بود، در سال 1321 ه.ش درنجف اشرف درکنار مرقد حضرت مولی الموحدین علی بن ابیطالب(ع) پا به عرصه حیات نهاد.

شهید فاضل مقدمات فقه و اصول را در محضر پدر و بقیه تحصیلاتش را درمحضر اساتید گرانقدری چون آیت الله مشکینی و ... گذرانید.

وی از پیشگامان نهضت اسلامی بود که به دلیل روشنگری های مستمر علیه جیره خواران رژیم ستم شاهی توسط عمال شاه در قاین دستگیر و پس از ضرب و شتم فراوان مجبور به ترک وطن شد و به عراق رفت. در آن جا علاوه بر تلاش در سنگر علم، نقش برجسته ای در مبارزه با استعمار بریتانیا ایفا نمود.

با اوج گیری انقلاب اسلامی، به ایران آمد و نقش به سزایی در پخش اعلامیه های حضرت امام خمینی(ره) داشت.به طوری که حتی اعلامیه ها را با پای پیاده و از بیراهه به دورترین نقاط کشور منتقل می کرد.نامبرده 4 سال از عمر شریفش را در سیاهچال های زندان اوین سپری نمود که بخشی از این مدت را با همرزم شهدیش رجایی و همچنین آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی در یک سلول گذراند.آثار جنایت ستم شاهی تا دم مرگ بر اندام مطهرش مشاهده می شد، ناخن هایش را کشیدند و بدنش را با سیگار داغ کردند، اما علیرغم همه این فشار ها حتی یکبار هم لب به سخن نگشود و از آنچه بر او گذشته بود سخنی به بیان نیاورد. شهید فاضل آن چنان ساده و بی ادعا زیست که حتی دوستان  نزدیکش هم از کارنامه درخشان مبارزات سیاسی وی بی اطلاع بودند.زندگی زاهدانه و بی آرایش او نمودار بارزی از فاصله مردان حق با جاذبه های عادی و تعلقات دنیوی بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آزادی از زندان به دستور مراجع محترم تقلید عازم منطقه غربی شد.رسالت او در شهر کرمانشاه تدریس و نشر معارف اسلامی بود، دیری نپایید که به رحلت برادر ارجمندش حجه الاسلام حاج شیخ مهدی فاضل امام جماعت مسجد بازار بیرجند و موسس مدرسه علمیه مهدیه به درخواست جمع کثیری از بازاریان در بیرجند رحل اقامت افکند و سرپرستی محراب و منبر برادرش را به عهده گرفت.اقامت ایشان در بیرجند موجب ارتقاء کیفیت آموزشی مدرسه مهدیه و تبدیل مسجد بازار به پایگاه قدرتمندی برای تبلیغ آرمانهای انقلاب اسلامی گردید.

از آنجایی که تمام عمرش را به مبارزه گذرانده بود پس از آغاز جنگ تحمیلی نتوانست آرام بنشیند و باوجود عائله ای سنگین عازم جبهه های نبردحق علیه باطل شد. سرانجام شهید احمد نجفی قاینی فاضل در تاریخ 29/8/1366 در منطقه «ماووت عراق» بر اثر اصابت ترکش خمپاره به فیض ابدی نایل گردید.

پیکر مطهر این شهید بزرگوار پس از تشییع باشکوهی در بیرجند به قم انتقال یافت در گلزارعلی ابن جعفر شهرقم به خاک سپرده شد.

خاطره همسر شهید از نحوه آشنایی

نحوه آشنائیت بین من و شهید فاضل به این گونه بود که شخصی واسطه شده و یک روز برای خواندن نماز جماعت به مسجدالرسول بازار رفتم و نماز را به ایشان اقتدا کردم.در همان هنگام مهری از طرف شهید در دلم افتاد زیرا تا آن روز اصلا فکر نمی کردم که اینطور بتوانم به کسی اعتماد و علاقه مند شوم و این آشنایی را تنها از جانب خداوند متعال می دانم.

شهید فاضل علاقه بسیاری به ورزش کردن داشتند و صبح ها پس از اقامه نماز به مدرسه علمیه مهدیه می رفتند و با دیگر روحانیون به ورزش کردن می پرداختند.در تمامی کارهای خانه از قبیل نگهداری فرزند، جارو کردن، غذا درست کردن و... کمک حالم بودند.

همسرم هر روز یک جزء از قرآن را تلاوت می کردند، به طلاب درس می دادند و در کارهای خود نظم بسیاری داشتند.همچنین از من خواسته بودند که بدون وضو و بدون نام خدا به فرزندان شیر ندهم .

در بسیاری از مواقع از شکنجه هایی که در زندان کشیده بودند و از خاطراتی که با رهبر انقلاب و همچنین آیت الله رفشسنجایی و شهید رجایی داشتند برایم تعریف می کردند.

خبر اعزام به جبهه

یک شب احمدآقا به یک جلسه عقیدتی دعوت شد و دیر هنگام به خانه برگشتند، از خواب بلند شدم و به اتاقی که شهید در آن نشسته بودند و راز و نیاز می کردند رفتم، به ایشان گفتم که چرا دیر آمدید که پاسخ دادند جلسه مهمی بود و اکنون باید خبر مهمی به شما بدهم و آن اینکه می خواهم به جبهه بروم، نظر شما در این خصوص چیست؟گفتم از نظر من هیچگونه مانعی وجود ندارد.

همسرم در روز 13 آبان ماه به جبهه رفت و به مدت 15 روز، هر روز تلفن می کرد، اما از آن روز به بعد خبری از ایشان نشد، تا اینکه یک هفته بعد، پدرم همراه با چندین نفر از برادران سپاه خبر شهادت ایشان را برایم آوردند.

خصوصیات شهید از زبان آیت الله ربانی:

شهید فاضل سرور همه بود، اما خودش را کوچکترین فرد حساب می کرد،با تمامی اقشار جامعه از جمله بسیج و سپاه همکاری می کرد و ارتباط بسیار صمیمی با اعضای آن برقرار کرده بود.

در طول مدتی که با این شهید بزرگوار زندگی کردیم، هیچ گونه عمل ناپسند و حرفی از ایشان ندیده و نشنیدیم، همیشه تواضع و فروتنی را سرلوحه کارشان قرار می دادند، اخلاقشان اخلاقی اسلامی بود، هرگز نماز شبشان ترک نمی شد و قلبی رئوف داشت چنانکه با شروع دعا و قرآن اشک از  دیدگانش جاری می شد.

خاطره خواهر شهید:

برادرم دارای فضائل اخلاقی بسیاری بود، همیشه در نماز جماعت شرکت می کرد و شب ها نماز شب می خواند، از کودکی علاقه بسیاری به روحانیت داشت و می گفت که می خواهم روحانی بشوم و سرانجام هم به آرزوی خود رسیدند، همیشه رفتار مناسب و خوبی با خواهران و برادران و والدین داشتند و هرگز کاری نمی کردند که دیگران نسبت به ایشان رنجیده خاطر شوند، مرتب در حال مطالعه کردن کتب مختلف بودند و علاقه بسیار زیادی به رفتن به جبهه و شهادت از خود نشان می دادند.

متاسفانه از این شهید بزرگوار و گرانقدر که سوابق ارزشمندی در قبل از انقلاب و بعد از انقلاب و همچنین در دوران دفاع مقدس داشته اند، وصیت نامه ای در دسترس نیست.

امید است تا همه ما قدردان خون پاک شهیدانی که در راه وطن و اسلام از همه چیز خود گذشتند، باشیم و فراموش نکنیم که این انقلاب امانتی در دست ماست و باید به صاحب اصلی آن تحویل دهیم.

انتهای پیام/ط

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha