شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حوزه علمیه داوری شهرستان سربیشه

حوزه/ پس از فوت حجت الاسلام والمسلمین داوری، خانه ایشان که در کنار مهدیه شهرستان بیشه قرار دارد، محل رفت و آمد روحانیون و طلبه ها می شود و با کمک فرزندان آن مرحوم در واگذاری خانه پدری، و همکاری امام جمعه وقت، مدرسه علمیه مرحوم داوری در سال ۱۳۸۷ کار رسمی خود را آغاز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، حوزه‌های علمیه شیعه، از گذشته‌های دور در میان مسلمانان حضور داشته و نقش به‌سزایی در توسعه معارف دینی و آموزه‌های اسلامی ایفا کرده‌اند.

در آغاز سال تحصیلی، به یکی از مدارس علمیه استان خراسان جنوبی رفتیم تا با حال و هوای آن آشنا شویم.

شهرستان سربیشه یکی از شهرستان های خراسان جنوبی است که مشاهیری چون دکتر کاظم معتمد نژاد(پدر علم ارتباطات ایران) و دکتر مهدی بلالی مود(پدر علم سم شناسی ایران) از این خطه به پا خاستند، افرادی که برای مردمان این استان افتخار آفریدند و هیچ زمانی از یادها فراموش نخواهند شد.

از جمله علمای این شهرستان نیز می توان به مرحوم حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی داوری اشاره کرد که در دوران خود یکی از علمای برجسته زمان بوده اند و زحمات بسیار زیادی را برای تربیت شیعیان اهل بیت(ع) متحمل شده اند.

پس از فوت این عالم بزرگوار، خانه ایشان که در کنار مهدیه شهرستان قرار دارد، محل رفت و آمد روحانیون و طلبه ها می شود.

با کمک فرزندان مرحوم داوری در واگذاری خانه پدری خود، و همکاری امام جمعه وقت، مدرسه علمیه مرحوم داوری در سال 1387 کار رسمی خود را آغاز می‌کند.

همت مدیر و اساتید سخت کوش باعث شده است تا این مدرسه طی چند سال گذشته عملکرد درخشانی از خود به نمایش گذارد و طلبه های شایسته ای را به جامعه تحویل دهد.

برنامه ریزی دقیق، طرح هدف و تعالی انسان، انجام برنامه های متنوع فرهنگی و اجتماعی، تدریس درس زندگی، ترسیم راه و تقویت روحیه انقلابی و ولایی در طلبه‌ها از جمله مواردی است که در پیشرفت این حمدرسه نقش ایفا کرده است.

حجت الاسلام نوری، مدیرمدرسه علمیه  داوری سربیشه در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با بیان اینکه در حال حاضر 74 طلبه مشغول به تحصیل هستند و از وجود 3 استاد نیز بهره می بریم، اظهار کرد: کار اصلی حوزه علمیه، فعالیت در عرصه فرهنگ می‌باشد، زیرا بدون کار فرهنگی نمی‌توان آن را حوزه خطاب کرد، لذا تمام تلاش کادر حوزه به این سمت رفته است که کار فرهنگی متناسب با ظرفیت حوزه انجام شود.

وی با اشاره به آماده سازی طلاب برای امور فرهنگی خاطرنشان کرد: در مرحله اول آماده‌سازی طلاب برای این عرصه بسیار مهم است، پس برای آن‌ها برنامه‌های فرهنگی متناسب با سن نوجوان تعریف می‌کنیم و برنامه 3 ساله داریم که طلاب برای فعالیت خارج از حوزه آماده شوند؛ لذا برخی از امور فرهنگی مدرسه به خود طلاب واگذار می‌شود تا آمادگی لازم را پیدا کنند.

حجت الاسلام نوری افزود: طلاب بعد از آماده‌ شدن برای فعالیت فرهنگی در خارج از حوزه، در مرحله اول نیازهای فرهنگی شهرستان را تأمین خواهند کرد و در این عرصه تلاش خواهند داشت.

 

مدیر مدرسه علمیه داوری سربیشه ارتباط حوزه و مردم را از ارکان مهم کار فرهنگی دانست و تاکید کرد: ارتباط با مردم دردسرهای خاص خود را دارد، چراکه بعضی از مردم ظرفیت دیدن بعضی از نواقص را ندارند، و نمی‌دانند که ممکن است یک طلبه گاهی اشتباه کند مخصوصا این نوجوانان که در ابتدای مسیر ساخته شدن هستند.

حجت الاسلام نوری با بیان چشم اندازهای در نظر گرفته شده برای این حوزه عنوان کرد: حوزه علمیه حجت الاسلام مرحوم داوری سربیشه تلاش دارد بر اساس رهنمودهای پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت(ع)که تنها راهنمایان واقعی بشریتند و با توجه به سیره علمی و عملی این بزرگواران و تجربه طولانی علما در حوزه‌های علمیه که به ما رسیده،‌ بهترین افراد را برای راهنمایی بشریت تربیت کند.

 وی با بیان ارکان تربیت طلاب تصریح کرد: خود سازی، غلبه بر امیال نفسانی و شیطانی و تمرین اطاعت از خداوند، اولین قدم‌ها برای یک انسان علی الخصوص یک  طلبه جوان است و این صفتی غریزه‌ایی نمی‌باشد که خود بخود تحقق پیدا کند و لذا برای رسیدن به این مهم و خودسازی کامل باید از ابتدای بلوغ تمرین و تلاش آغاز شود.

مدیر مدرسه علمیه داوری سربیشه نیازهای یک جوان را از مهمترین ارکان برای تربیت یک طلبه موفق دانست و خاطرنشان کرد: با برطرف کردن نیاز های یک طلبه می توان، یک طلبه موفق را تربیت کرد و ما می‌دانیم که دین اسلام کاملترین برنامه را برای بشریت دارد.

حجت الاسلام نوری افزود:آشنایی با دین، برای ترسیم بهترین راه، دیگر نکته ای است که در ابتدا باید برای یک طلبه جوان تبیین گردد.

این استاد حوزه یادآور شد: ابلاغ دین، تعلیم، تبیین و نشر علوم و معارف اسلامی و تربیت نیروهای متخصص در راستای نیاز منطقه و مردم و استعداد طلبه، از وظایف این حوزه می‌باشد.

مدیر مدرسه علمیه داوری سربیشه اقامه دین را زمینه ای برای رساندن انسان به جایگاه اصلی خود در نظام خلقت دانست و تصریح کرد: این مهم به واسطه اجرای احکام و مطالبه کردن آن از مردم (همان امر به معروف و نهی از منکر) به دست خواهد آمد. که با تربیت طلبه دغدغه مند قابل تحقق است.

حجت الاسلام نوری با بیان تقویت بنیه علمی طلاب خاطرنشان کرد: آنچه برای یک طلبه اهمیت دارد بنیه علمی او می‌باشد، وقتی ضعف علمی در یک طلبه باشد او دیگر نه توان مدیریت صحیح و نه توان درک آنچه مورد نیاز مخاطب او است را دارد.

تقویت روحیه انقلابی و اجتماعی طلاب

وی با بیان نحوه ی تقویت روحیه انقابی و اجتماعی طلاب تاکید کرد: برای رسیدن به این هدف تمامی طلاب به غیر از طلاب پیش‌نیاز، در امورات اجرایی مدرسه دخیل هستند و به آن‌ها یکسری از امور واگذار شده و مسئولیت اجرای بعضی از برنامه‌ها نیز به عهده خود طلبه هاست.

رشد معنویت طلاب
حجت الاسلام  نوری  قرآن و اهل بیت(ع) را مسئله فراموش شده در بین طلاب دانست و تصریح کرد: این فراموشی را می‌توان به دلیل تکنولوژی و جذابیت ظاهری دانست؛‌ و از طرفی هم نمی‌توان امروزه خود را بدون تکنولوژی و استفاده از آن تصور کرد، لذا از تکنولوژی می توان به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

وی با بیان سخن امام رضا(ع) که می‌فرمایند« َ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ‏ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»  خاطرنشان کرد: ما اگر به زیبایی بتوانیم، زیبایی روش ائمه(ع) را به طلاب نشان دهیم خود طلاب به این سمت حرکت خواهند کرد، و از طرفی در دنیای امروز که فساد و گناه گسترش پیدا کرده و شباهت زیادی به دوران امام سجاد(ع) و امامان بعد ایشان دارد، می‌توان از روش این بزرگواران نهایت استفاده را برد.

مدیر مدرسه علمیه داوری  سربیشه با اشاره به نحوه ی معرفی خدا از طرف پیامبران و امامان که در قالب دعا بوده، عنوان کرد: برای رشد معنویت در بین طلب تلاش شده تا از دعاهای مختلفی که از ائمه(ع)‌ نقل شده استفاده گردد و لذا هر روز یک دعای خاص خوانده شود.

قرائت قرآن در دو مرحله در طول روز(در صبحگاه، و بین نماز ظهر و عصر) و قرائت قرآن در هر حجره جداگانه راهکار دیگری است که استفاده شده؛ البته سعی شده قرائت قرآن در حجرات، بر اساس ترتیب نزول آیات صورت گیرد.

تقویت اخلاق فردی

 مدیر مدرسه علمیه داوری سربیشه با اشاره به تقویت اخلاق فردی در طلاب گفت: در این راستا استفاده از مجلات اخلاقی و داستان‌های زندگی علما کمک زیادی می‌تواند بکند؛ درس اخلاق روزانه و حضور اساتید در جمع‌های دوستانه هم می‌تواند یکی از راه‌های مؤثر در این مورد باشد، لذا هر شب یکی از اساتید در جمع دوستانه طلاب حضور پیدا می‌کند و این حضور در خارج از فضای درسی می باشد.

تقویت روحیه انجام کار جمعی

 حجت الاسلام نوری اردوهای جهادی را زمینه ساز تقویت روحیه کار جمعی دانست و خاطرنشان کرد: اردوهای جهادی و حضور در مناطق محروم و خدمت به بندگان خدا مهمترین راهکار در این زمینه است.

وی ادامه داد: هر چند بیشتر طلاب این منطقه سطح مالی پائینی دارند ، ولی شرکت در چنین برنامه‌هایی و لذت بردن از این خدمت، خود راه‌گشا خواهد بود.

مدیر مدرسه علمیه داوری سربیشه افزود: آنچه امروزه دنیای غرب دنبال می کند، این است که هر فردی به دین خود عمل کند ولی توجهی به اطرافیان خود نداشته باشد، لذا تمام تکنولوژی روز دنیا به دنبال ایجاد این فرد گرایی در جامعه بشری است تا بتواند سیاست‌های اشغالی خود را در دنیا اجرا کند.

این استاد حوزه ادامه داد: ولی اسلام و قرآن و اهل بیت (ع) به دنبال ایجاد فضایی جمعی و به هم پیوسته در جامعه بشری بوده اند، و حتی در موارد زیادی دیده شده که امام معصوم(ع) برای غیر مسلمانان هم دلسوزی داشتند و به آن‌ها کمک می‌کردند.

وی ادامه داد: علمای اسلام همیشه از این راه معصومین تبعیت کرده اند و همیشه در سختی‌های مردم دنیا در کنار آن‌ها بوده اند، این روحیه به یکباره به دست نمی‌آید و باید از ابتدا از لحاظ نظری و عملی تمرین شود.

مدیر مدرسه علمیه داوری سربیشه با بیان اهمیت نظم و انضباط در حوزه تاکید کرد: با مشورت طلاب قرار شد در صورت تخلف و ضعف درسی هر یک از طلاب، تمام طلاب کلاس و بعضا تمام طلاب مدرسه جریمه شوند،‌ چرا که به نوعی اطرافیان توجه کافی به دوست خود نداشته‌اند که این مشکل به وجود آمده و لذا همه مورد بازخواست قرار می‌گیرند.

نهادینه کردن روحیه پژوهشگری در مسائل علمی

حجت الاسلام نوری با اشاره به نهادینه کردن روحیه پژوهشگری در طلاب گفت: حضور در کلاس و درس گرفتن هر کتاب در نزد استاد به سبک قدیم در دنیای امروز که دنیای انفجار اطلاعات است تقریبا امری غیر ممکن است، و لذا استاد باید تمام تلاش خود را داشته باشد که به طلبه، روش خواندن کتب و استنباط کلام نویسنده را یاد دهد؛‌ تا طلبه بتواند با بیشترین سرعت نزد استاد، علوم را فرا گیرد.
وی ادامه داد: از طرفی این امر باید از ابتدای طلبگی آغاز شود، یعنی طلبه از ابتدا باید به روش‌ها و اصول تحقیق و پژوهش آشنا شود.

نهادینه کردن سبک زندگی ایرانی اسلامی در بین طلاب

این استاد حوزه با بیان نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی در بین طلبه ها خاطرنشان کرد:آنچه مقام معظم رهبری در بیانات خود به آحاد مردم اشاره دارند، این است که اقتصاد مقاومتی در زندگی مردم جریان پیدا کند

وی در پایان گفت: در این راستا باید سعی شود که طلاب در دوره‌ایی که در حوزه و حجره هستند این را تمرین کنند تا وقت ورود به جامعه بتوانند به بهترین صورت آن را عملی کنند.

گزارش: مسعود نوفرستی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha