جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام محمددوست

حوزه/ عاشقان و شیفتگان اباعبدالله الحسین(ع) کم کم در حال رسیدن به معشوقشان هستند، قطعا آمدن به چنین سفری برای شیفتگان حضرت، سفری رؤیایی است که هر سختی را بر جان می‌‌خرند تا به فیض عظیم آن زیارت نائل شوند...

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، اربعین حسینی در حال نزدیک شدن است و عاشقان و شیفتگان اباعبدالله الحسین(ع) کم کم در حال رسیدن به معشوقشان هستند، قطعا آمدن به چنین سفری برای شیفتگان حضرت، سفری رؤیایی است که هر سختی را بر جان می‌‌خرند تا به فیض عظیم آن زیارت نائل شوند.

امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند: اگر یکی از شیعیان ما به زیارت امام حسین علیه السلام برود، باز نمی‌گردد در حالی که تمام گناهانش بخشوده شده است، برای هر قدمی که برمی‌دارد،هزار ثواب برایش نوشته می شود، هزار گناه فراموش می شود و هزار مرتبه جایگاهش بالا برده می شود.

عشق به سیدالشهدا(ع) بزرگ و کوچک، پیر و جوان نمی شناسد و هر فردی با هر مشکل جسمی که دارد گام در مسیر عشق می نهد تا عظمت آن را به گوش جهانیان برساند.

پس از زیارت امیرالمومنین علی(ع)، برای زیارت فرزندشان راهی کربلا می شوم، راه طولانی و حضور جمعیتی دیدنی انسان را متحیّر می کند، در راه موکب های بیشماری دیده می شود که از صبح تا شب و از شب تا صبح به زائران اباعبدالله خدمت رسانی می کنند. در کنار آن نیز افرادی هستند که با خواهش و التماس زائران را به سمت موکب های خود می کشانند تا ساعتی را از آنان پذیرایی کنند.

اینجا همه چیز فرق می کند و معادلاتش با دیگر نقاط جهان تفاوتی از زمین تا آسمان دارد، اینجا عشق حرف اول را می زند و بس.

روحانی جوانی که دست دخترش را در دست دارد و کالسکه ای را به آرامی حرکت می دهد، نظرم را جلب می کند، این خانواده از آوردن بارهای اضافی خودداری کرده بودند و به سمت کربلای معلی پیش می رفتند.

لحظاتی را با این روحانی جوان همراه شدم و به گفتگو پرداختم تا ببینم برای چه هدفی همراه با خانواده خود عازم کربلای امام حسین(ع) است.

نامش مصطفی است، 35 سال سن دارد، اهل قم است، اما در خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند زندگی می کند و برای پنجمین بار پیاپی همراه با خانواده اش به پیاده روی اربعین آمده است.

بسیار باصفا و خوش روست، خودسازی خود، به تثبیت رسیدن نگاه جهادی همسر و آموزش ایثار و گذشت به فرزندش را از جمله اهداف حضورش بر می شمرد، خستگی برای او و خانواده اش معنا ندارد و می گوید انسان عاشق در سختی هاست که می تواند عشق خود را ثابت کند.

بارها و بارها در اردوهای جهادی شرکت و به نقاط مختلف کشور سفر کرده است، اما این بار جهاد در راه سیدالشهدا را پیشه خود و خانواده اش کرده و در راهی قدم گذاشته که حضرت زینب(س) گام در آن نهاده اند.

حجت الاسلام مصطفی محمددوست، در گفتگو با خبرنگار اعزامی «حوزه» از بیرجند، سخنانش را این گونه آغاز می کند: از جمله اهداف حضورم در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، خودسازی خود و خانواده ام می باشد.

عشق به اباعبدالله سختی ها را شیرین می کند

وی با بیان اینکه اینجا محیطی است که سختی های آن تنها با عشق به اباعبدالله بسیار شیرین و دلنشین می شود، افزود: اگر وارد بر محیطی شوید که تماما ویروس است قطعا بیمار می شوید اما هنگامی که وارد بر فضایی می شوید که پاک است، و عشق سراسر آن را فرا گرفته، ناخودآگاه حس خوبی به انسان دست می دهد.

این زائر اربعین خاطر نشان کرد: تمامی افرادی که در اربعین شرکت می کنند افرادی عاشق و دلباخته ای هستند که تنها برای رسیدن به عشقشان سختی ها را به جان خریده اند، لذا در چنین جمعی قرار گرفتن، باعث خودسازی می شود.

حجت الاسلام محمددوست تصریح کرد: دومین نکته ای که باید به آن توجه شود بحث اجتماعی، جامعه سازی و تمدن سازی است، زیرا اربعین حرکتی است که از بستر آن زمینه ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) اتفاق خواهد افتاد و باعث جمع شدن نه تنها شیعیان و مسلمانان، بلکه تمامی خدا پرستان و یکتا پرستان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه عشق در سختی هاست که خودش را نشان می دهد و در حقیقت انسان عاشق در سختی هاست که می تواند عشق خود را ثابت کند، گفت: تا هنگامی که به خودمان ثابت نکرده‌ایم که عاشق ابی عبدالله(ع) هستیم نمی توانیم کاری انجام دهیم.

این روحانی بیرجندی ادامه داد: برای شخصی که عاشق است، آنچه مهم می شود تنها عشق است، و امکانات و سختی راه برایش بی ارزش می شوند، لذا با گام نهادن در این راه نشان می دهیم که عاشق فرزند زهراییم و سختی راه ما را از این عاشق بودن باز نمی دارد.

حضور در اربعین حسینی باعث رشد انسان می شود

حجت الاسلام محمددوست با بیان اینکه اربعین در حقیقت آزمون عاشقی است، ابراز داشت: دلیل اینکه برای پنجمین بار در راهپیمایی اربعین شرکت می کنم نیز این است که خودم را خیلی دوست دارم و هنگامی که به این سفر می آیم حس می کنم که رشد کرده و باتجربه تر می شوم.

وی ضمن بیان اینکه ثمراتی که در این سفر می بینم باعث می شود که هر سال برای حضور رغبت پیدا کنم، مطرح کرد: هیچ چیز به جز عشق به اباعبدالله انسان را مجذوب خود نمی کند.

این زائر اربعین یادآور شد: در این‌جا پیرزن قد خمیده ای را دیدم که بدون هیچ پشتوانه و همراهی فقط به عشق ابی عبدالله سختی ها را به جان خریده و راه کربلا را می پیمود، و یا بیمارانی که بر روی ویلچر افتاده اند ولی به عشق ابی عبدالله(ع) تمام راه را پیاده می آیند، لذا دیدن چنین صحنه هایی آدم را از خود بی خود و به فکر فرو می برد.

حجت الاسلام محمددوست افزود: انسان های عاشق، انسان هایی هستند که همیشه بالاتر از دیگران حرکت کرده، جسورتر و شجاع ترند، و در اربعین نیز چنین افرادی زیاد دیده می شوند و باعث می گردد تا دیگران نیز تحت تأثیر قرار گیرند.

حضور یک روحانی نشان دهنده یکی بودن حرف و عملش است

وی در پاسخ به این سؤال که حضور شما به عنوان یک روحانی چه پیامی را به دیگران می رساند، گفت: حضور من به عنوان یک روحانی این را نشان می دهد که حرف و عملمان یکی است.

این زائر اربعین در خصوص پیام اربعین مطرح کرد: راهپیمایی اربعین همان پیام اباعبدالله(ع) را که به خاطرش حرکت و جهاد کردند، می رساند، لذا قیام فرزند زهرا، با این حرکت دوباره زنده می شود.

حجت الاسلام محمددوست با اشاره به اینکه پیام سیدالشهدا(ع) مبارزه با ظلم و ستم و عدالت خواهی بوده است  که امروز در قالب اربعین خلاصه شده، افزود: در حقیقت اباعبدالله(ع) بعد از 1400 سال، انگار دوباره قیام کرده اند، اما اینبار با کاروان های بیشماری پیامشان را منتقل می کنند.

وی در خصوص اینکه چرا دشمنان هیچ گونه خبری از این راهپیمایی عظیم مخابره نمی کنند، گفت: افرادی با سکوت خبری این راهپیمایی مخالفند که خوی شیطانی و یزیدی دارند و لذا سعی می کنند با هر روشی جلوی رسانه ای شدن قیام سیدالشهدا را بگیرند، زیرا اگر این حرکت گسترده شود و تمام دنیا آن را درک کند، به این سمت هجوم خواهند آورد.

این زائر اربعین ادامه داد: حضور میلیونی زائران و همچنین استفاده معنوی از این حضور، می تواند در انتقال پیام اربعین به کل جهان تأثیرگذار باشد.

حجت الاسلام محمددوست در ادامه با بیان اینکه ساخته شدن هر فردی باعث می شود تا اطرافیان آن نیز تحت تأثیر قرار گیرند، گفت: همه دانشجویان، طلاب و افرادی که پای در این راه نهاده اند باید در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی حضور بسیار فعالی داشته باشند تا این فضار را به تسخیر خود درآورد.

وی با اشاره به اینکه رسالت یک روحانی نیز در رساندن پیام اربعین بسیار سنگین است، مطرح کرد: از جمله اقدامی که یک روحانی می تواند در باشکوه تر شدن اربعین امام حسین(ع) انجام دهد این است که سیل مشتاقان را به حضور تشویق کند لذا باید نگاهی جهان شمول داشته باشیم.

این زائر اربعین با بیان اینکه عاشقان اباعبدالله تنها شیعیان نیستند و در هر مذهبی این عشق وجود داشته و دارد، افزود: روحانیت باید در رسانه ای کردن و ترویج آثار و برکات اربعین سرآمد دیگران باشد، که البته فاصله ی زیادی با آن نقطه مطلوب وجود دارد و باید بسیار تلاش کرد.

زیارتی که با یک سال آموزش برابری می کند

حجت الاسلام محمددوست ضمن بیان اینکه اربعین امام حسین(ع) برکات بسیار زیادی را به شخصه برای بنده داشته است، ادامه داد: هر ساله با خانواده در این راهپیمایی عظیم شرکت می کنم و دخترانم آن روحیه ایثار، گذشت و تربیت اسلامی که به دنبال آن هستم را در این سفر آموزش می بینند، آموزشی که با یک سال تحصیل و یا بیشتر برابری می کند.

وی مطرح کرد: به فکر دیگران بودن، ایثار و گذشت داشتن، درک کردن عمیق قیام اباعبدالله از جمله مواردی است که دخترم در این راهپیمایی یاد می گیرد و این برایم بسیار ارزشمند است.

این زائر اربعین ادامه داد: در خانواده ما، نگاه های آرمانی و جهادی وجود دارد و در این سفر به طور کامل تثبیت می شود، زیرا افراد جهادگری را می بینم که چون راستای راهشان اربعین امام حسین(ع) نبوده، از هدفشان فاصله گرفته اند.

حجت الاسلام محمددوست بیان داشت: امروز احساس می کنم که نگاه همسرم نسبت به عدالت خواهی و جهاد در این سفر تقویت شده و این برای من بالاترین وجه ممکن است.

وی خاطر نشان کرد: امسال دخترم 9 ساله شده است، سال اولی که خواستیم در اربعین شرکت کنیم از 6 ماه قبل خود را آماده این سفر کرده بود و پیاده از جمکران به قم سفر می کرد و می گفت «من خود را برای سفر اربعین آماده می کنم» و امروز نیز تمام مسیر را با پای پیاده طی می کند و حاضر به استراحت کردن نیست.

برای عاشق واقعی خستگی معنا ندارد

این زائر اربعین با اشاره به اینکه وقتی عشق به درستی در دل نهادینه شود، خستگی برای فرد معنا پیدا نمی کند، عنوان داشت: در این راهپیمایی افرادی را می بینم که فوق العاده از نظر جسمی ضعیف هستند، ولی جلوتر از دیگران حرکت می کنند لذا به این حقیقت پی می بریم که  جسم ما تابع اراده ی ماست.

حجت الاسلام محمددوست با بیان اینکه اگر در کنار اراده، عشق به اهل بیت(ع) وجود داشته باشد، آن اراده قوی می شود، یادآور شد: پیاده روی اربعین یک حرکت معمولی نیست، بلکه حرکتی است که برگرفته از عشق و ایمان است.

وی در خصوص خاطراتی که در طی مسیر به ذهن سپرده نیز گفت: قدم به قدم پیاده روی اربعین حسینی خاطره است اما اینکه اباعبدالله چطور زائران خود را انتخاب و دعوت می کند برای من غیر قابل وصف است.

این روحانی حاضر در پیاده روی اربعین گفت: در راه با پیرزن قد خمیده ای مواجه شدم که دارای سن بسیار بالایی بود، اندکی استراحت می کرد و دوباره به راه خود ادامه می داد، هنگامی که به وی رسیدم و باب صحبت را باز کردم متوجه شدم که ایرانی است، اما آنچه برایم جالب و غیرباور بود، این بود که هیچگونه همراه و کمک‌یاری نداشت و تنها برای رسیدن به معشوقش طی طریق می کرد.

گفتگو با حجت الاسلام محمددوست به گونه ای بود که شیرینی سفر را برایم دوچندان می کرد، اینکه هر سال به عشق مولایت همراه با خانواده رنج و سختی ها را به جان بخری و گام در این راه بنهی شاید درک آن برای برخی افراد ساده باشد، اما می توان گفت که عشق سیدالشهدا معجزه و هر انسانی با هر مذهبی را دگرگون می کند.

به راه خود ادامه می دهم، اما هر قدمی که برمی دارم زیبایی ها را بیشتر مشاهده می کنم، زیبایی که هر چه از آن بگویم کم است و تنها افرادی متوجه می شوند که با پای پیاده راه عشق را پیموده اند.

موکب های بسیاری برپا شده و با حرمت زیادی از زائران ابی عبدالله(ع) پذیرایی می کنند، این‌جا عشق حرف اول را می زند، عشقی که همه ی دنیا به دنبال نابودی آن هستند، اما غافل از آن که هر روز بر گستره آن افزوده می شود.

گزارش: ابوالفضل طالبی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha