جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
همایش «وحدت و همزیستی اسلامی» در اتیوپی

حوزه/ همایش «وحدت و همزیستی اسلامی» در اتیوپی با حضور جمعی از اندیشمندان و مسلمانان از استان‌های اورومو و سومالی اتیوپی و نیز، شیعیان اتیوپیایی، پاکستانی، هندی و سومالیایی مقیم اتیوپی برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همایش «وحدت و همزیستی اسلامی» به همت رایزنی فرهنگی ایران در اتیوپی برگزار شد.

در این مراسم جمعی از اندیشمندان و مسلمانان از استان‌های اورومو و سومالی اتیوپی و نیز، شیعیان اتیوپیایی، پاکستانی، هندی و سومالیایی مقیم اتیوپی حضور داشتند.

شیخ طاهر محمد، از شیعیان اندیشمند اتیوپی در باره اوصاف پیامبر اسلام حضرت محمد بن عبدالله(ص) و هفته وحدت مطالبی را بیان کرد.

سید حسن حیدری، رایزن فرهنگی کشورمان در آدیس آبابا سخنرانی خود را در باره عوامل وحدت مسلمانان آغاز کرد. وی با تشریح عوامل ایجاد کننده وحدت گفت: نقاط اشتراک مذاهب اسلامی از نقاط اختلاف آنها بسیار بیشتر است ولی مشاهده می‌کنیم که قدرت‌های استکباری با کمک رسانه‌های در اختیارشان، دائما بر طبل اختلاف و تفرقه بین مسلمانان می‌کوبند.

شیخ مصباح محمد، رئیس مجلس اعلای امور اسلامی ایالت اورومیای اتیوپی در سخنانی گفت: اگر به سیره و خط مشی پیامبر اکرم(ص) در جامعه متفرق و پراکنده آن روز مدینه دقت کنیم به وضوح در می‌یابیم که اساس حکومت اسلامی از دیدگاه رسول اکرم(ص) بر محور وحدت امت اسلامی بوده است.

بهزاد خاکپور، سفیر جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در خصوص توطئه وهابیون و سلفی‌ها در ایجاد تفرقه بین مسلمانان مطالب ارزشمندی بیان کرد و افزود: محور وحدت مسلمین وجود پیامبر اکرم(ص) است و به همین جهت برپایی جشن‌های میلاد حضرت محمد(ص) می‌تواند نقشی کلیدی در اتحاد مسلمانان داشته باشد.

شیخ محمد مبارک، رییس دادگاه فدرال شریعت اتیوپی در خصوص ضرورت وحدت مسلمین بیاناتی ارائه کرد.

در این بخش دو مقاله علمی از آباگانی محمد، اندیشمند اسلامی از ایالت اورومیای اتیوپی و سید نذیر نور، اندیشمند شیعه از ایالت سومالی اتیوپی در باره موضوع وحدت و همزیستی اسلامی ارائه شد.

سپس، تنی چند از ائمه جماعات اتیوپیایی اشعاری را در مدح رسول الله(ص) قرائت و گروه سرود دانش‌آموزان مدرسه اسلامی ابادر سروده‌ای را در مدح و منقبت پیامبر(ص) اجرا کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha