سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
عرب نژاد

حوزه/مدیر کل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر کار ساخت ۲هزار و ۲۵۴ واحد مسکونی را در دست اقدام داریم، گفت: یک هزار و ۹۱۶مورد تکمیل و ۳۸۸واحد در حال ساخت است.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، علی عرب نژاد مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی امروز در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دهم تا شانزدهم آذرماه هفته جهانی معلولین نامگذاری شده است، اظهار کرد: در سازمان بهزیستی خدمات متنوع و گسترده‌ای در راستای رفاه عمومی ارائه می‌شود و تلاش ما بر این است که به صورت خاص تر خدمات‌ رفاهی، توان بخشی و بازتوانی را به جامعه هدف خویش ارائه دهیم.

وی درصد معلولیت در خراسان‌جنوبی را بیشتر از نُرم کشوری دانست و یادآور شد: متاسفانه بر اساس آمار موجود، بعد از سیستان و بلوچستان و گلستان، خراسان جنوبی رتبه سوم معلولیت را از آن خود کرده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان این‌که هرچند تصادفات بیشترین معلولیت را تحمیل می کند اما عمده معلولیت ها مادرزادی است، ابراز کرد: با توجه به این‌که یکی از اهداف و راهبردهای بهزیستی بحث پیشگیری است بهزیستی در بحث غربالگری اقدامات شایسته‌ای انجام داده است و به فراهم نمودن زیرساخت‌ها پرداخته‌ است.

عرب نژاد با تاکید بر این‌که در خراسان جنوبی تمام زیرساخت‌ها آماده و طرح های غربالگری اجرا می شود اما متأسفانه استقبال نمی شود، یادآور شد: علت اصلی معلولیت در خراسان‌جنوبی معلولانی است که زوج ها رابطه ژنتیکی داشته و در واقع ازدواج فامیلی در این استان بسیار پررنگ و مشهود است.

وی با بیان این‌که بایستی در این زمینه اطلاع رسانی گسترده صورت گیرد و بحث مشاوره ژنتیک فرهنگ سازی شود، بیان کرد: همچنین باید کسانی که ازدواج فامیلی انجام می دهند مشاوره ژنتیک را جدی گرفته و از کنار آن بی‌تفاوت نگذرند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که در بحث مسکن معلولان نیز اقدامات خوبی انجام شده، مطرح کرد: در این خصوص، تعداد ۲ هزار و ۲۵۴ واحد مسکونی را در دست اقدام داریم که یک هزار و ۹۱۶ مورد تکمیل و ۳۸۸ واحد در دست ساخت است و همچنین در ۸ ماهه امسال ۳۳۱ واحد را تکمیل کردیم.

عرب‌نژاد از بحث مسکن و اشتغال معلولان به عنوان مشکلات اساسی معلولان خراسان‌جنوبی یاد کرد و افزود: در آینده نزدیک این‌که معلولی متقاضی مسکن باشد و شرایط را داشته باشد نخواهیم داشت.

وی ضمن اشاره به بحث کمک های بلاعوض به مسکن معلولان، تبیین کرد: در بحث کمک‌های بلاعوض مسکن به خانواده های دو معلول شهری ۳۰ میلیون تومان و روستایی ۱۸ میلیون داده می شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که در بحث اشتغال معلولان نیز تاکنون ۵۳۳ مورد اشتغال پایدار صورت گرفته است، ادامه داد: در سال جاری نیز ۲۶۲ مورد اشتغال ایجاد شده است که این مهم بستر خوبی است اما به دلیل این‌که بیشتر جوانان به دنبال کار دولتی هستند معلولان نیست همین روند را دنبال می‌کنند.

عرب نژاد با بیان این‌که یکی از نیازهای معلولان نیازمند معیشتی و حمایتی است، گفت:خوشبختانه در حال حاضر تمام پشت نوبتی‌های مستمری بگیری را تحت پوشش قرار داده‌ایم و مشکلی در این زمینه‌ نداریم.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر ۲۲ هزار معلول در خراسان جنوبی داریم، اضافه کرد: یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون اعتبار آورده یکی از موسسات خیریه در تهران به معلولان داده شده است و امسال نیز قبول کردند دی ماه در این جا مستقر و به سایر جاماندگان خدمات ارائه شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با تاکید بر این‌که هدف ما فراهم کردن رضایت جامعه بوده، اذعان داشت: آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی از برنامه های ما است.

عرب نژاد با بیان این‌که کاهش آسیب های اجتماعی در بخش شنوایی ما به صورت ۱۰۰ درصد پوشش داده شده هست، تصریح کرد: امروز کودکی نداریم که متولد شود و تست شنوایی در بیمارستان انجام نشود، همچنین در بخش ژنتیک نیز توانسته‌ایم پوششی که موجب رضایت شود را داشته باشیم.

انتهای پیام/ ا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha