شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
زهیری

حوزه/ ایاد زهیری استاد دانشگاه عراقی گفت: تسریع در وضع قانونی که به موجب آن تمام نیروهای خارجی از داخل عراق اخراج شوند یک وظیفه ملی و انسانی است.

در پی سفر غیر دیپلماتیک رئیس جمهور آمریکا به عراق فراکسیون پارلمانی «سائرون» عراق در واکنش به سفر و اظهارات جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا در استان «الانبار» واکنش نشان داد و خواستار تصویب فوری قانونی برای اخراج نظامیان آمریکایی از کشور شد. در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» با استاد زهیری فرهیخته عراقی به گفت و گو پرداخت.

 

ایاد زهیری در این زمینه گفت: قطعا دیدار اخیر ترامپ از سربازان آمریکایی در عراق یکی از برنامه ها و اقدامات سبک سرانه و نسنجیده ای است که در طول دوران حکومت وی شاهد آن بودیم.

وی ادامه داد: تمام این اقدامات چهره حقیقی سیاست آمریکا را برملا می کند؛ از حمایت آمریکا از عربستان سعودی در جنگ با یمن مظلوم گرفته تا لغو تفاهم نامه هسته ای و تا پنهان کاری در قتل جمال خاشقجی همه این اقدامات مبنی بر این است که این مرد یعنی شخص ترامپ و سیاست وی به انسانیت و قوانین و ارزش ها احترام نمی گذارد او مملو از شهوات و بوالهوسی است .

 

فرهیخته عراقی خاطر نشان کرد: از این رو، این دیدگاه مادی است که بر سیاست خارجی آمریکا سیطره دارد.و این اقدام اخیر ترامپ و سفر سرزده اش به عراق جزئی از افکار استکباری ایشان است.

پاسخ قاطع مقاومت عراق به هر گونه حماقت از سوی آمریکایی ها

استاد زهیری در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است عراق با نقشه آمریکا پایگاهی آمریکایی برای ضربه زدن به سوریه تبدیل شود گفت: چنین چیزی ممکن نیست و اعتقاد ندارم که عراقی های غیرتمند که توطئه های تروریستی و جنایتکارانه را شکست دادند بخشی از حمله به کشور همسایه خود قرار بگیرند و آن را بپذیرند. آمریکایی ها به خوبی می دانند عراقی ها چه کسانی هستند و اگر به هر اقدام  احمقانه ای دست بزنند با مقاومت شجاعانه رو برو خواهند شد. چرا که زمین عراق سرزمین امام علی (ع) و امام حسین(ع) است و ممکن نیست که بپذیریم عراق به منبع ظلم و تجاوز به کشور دیگری تبدیل شود.

وی با تاکید بر لزوم اخراج نیروهای خارجی از عراق گفت: تسریع در وضع قانونی که به موجب آن تمام نیروهای خارجی از داخل عراق اخراج شوند یک وظیفه ملی و انسانی است و شایسته و سزاوار است که تمام نمایندگان ملت عراق در این زمینه اهتمام داشته و پایبند باشند.

استاد دانشگاه عراقی در پایان گفت: از نمایندگان عراق می خواهیم که در تصویب قانون اخراج نیروهای خارجی از عراق تسریع  کنند، چرا که هر چقدر هم از خود گذشتگی باشد کوتاه آمدن در برابر حاکمیت و بر تری ممکن نیست.و من امیدوارم با وجود نمایندگان عراقی، می توانند این قانون مهم را تصویب کنند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha