جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رونق تولید

حوزه/ امام جمعه اهل سنت درمیان نامگذاری سال را تشریفاتی و شعاری ندانست و گفت: در این نامگذاری‌ها کار کارشناسی شده و نیاز کشور در نظر گرفته می شود و در واقع شعار سال راه حل مشکلات و نقشه راه است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» در بیرجند، هر ساله با نزدیک شدن به لحظه تحویل سال، همگان منتظرند ضمن استماع فرمایشات مقام معظم رهبری، از نامگذاری سال جدید توسط معظم‌له آگاهی یابند؛ نامگذاری‌هایی که به فراخور شرایط زمانی و با توجه به اقتضائات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی انجام می‌گیرد؛ برخی فلسفه این نامگذاری‌ها را جلب توجه مردم و مسئولان به یک ارزش و یا نقیصه و مشکل می‌دانند، که مقام معظم رهبری با توجه به اِشراف نسبت به مسائل کلان کشور و همچنین دوراندیشی منحصر به فرد، بر روی آن تاکید می‌ورزند و آحاد مردم و مسئولان را دعوت به اهتمام و تمرکز بر روی آن امور می‌کنند.

 

در ابتدای سال جدید بر آن شدیم تا با چند تن از ائمه جمعه تسنن و تشیع خراسان‌جنوبی در بحث نامگذاری شعار سال جاری گفتگوهایی داشته باشیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

مولوی عبدالعزیز خالقی امام جمعه اهل سنت درمیان در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، ضمن اشاره به نامگذاری سال جاری مبنی بر"رونق تولید"، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب از سال 1373 این نامگذاری ها را شروع کردند و تدبیر بسیار حکیمانه ای است.

وی این نامگذاری ها را، تشریفاتی و شعاری ندانست و افزود: برای این نامگذاری‌ها کار کارشناسی شده و نیاز کشور در نظر گرفته می شود، این شعار راه حل نیاز کشور و پر کردن خلاء مشکلات  و در واقع نقشه راه سال است

امام جمعه اهل سنت درمیان با بیان این مهم که چندین سال است، که مقام عظمای ولایت به درستی تشخیص داده‌اند که مشکل اول کشور اقتصادی است، تصریح کرد: بیانات محوری ایشان در آغاز سال نو، همه ساله راهگشا بوده است.

 

فرمایشات مقام معظم رهبری برای همگان یک معیار و هدف بزرگ است

مولوی خالقی ادامه داد: تحریم‌ها از چهار طرف بر ملت حکمفرما بوده و استکبار نیز روز به روز سعی در ناامید کردن ملت شریف ایران دارد، لذا فرمایشات مقام معظم رهبری برای همگان یک معیار و هدف بزرگ است.

وی با تاکید بر این‌که مخاطب رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحث شعار سال، هم مردم و هم مسئولین هستند، ابراز کرد: مسئولین بایستی در راستای رفع موانع تولید اقدام کرده و از طرفی دیگر مردم نیز باید با کمک به مسئولین و همچنین پیشه کردن قناعت و توجه به اصل صرفه‌جویی،در راستای پیشبرد اهداف جامعه اسلامی گام بردارند.

امام جمع اهل سنت درمیان با بیان این‌که عزت و سربلندی ایران در گرو حمایت همه جانبه از رونق تولید و تلاش برای خودکفایی اقتصادی است،تبیین کرد: بایستی توجه داشته باشیم، که تنها با تلاش و پشتکار مضاعف می توانیم به این مهم دست، پیدا کنیم.

مولوی خالقی ضمن تاکید بر همکاری و کمک دولت در بخش تولید و ضرورت توجه به مشکلات تولید،عنوان کرد: دولت باید مشکلاتی که در بحث ابزار مورد نیاز کارخانه های تولیدی از خارج کشور مطرح است، را با اختصاص یارانه دولتی مرتفع کند، چرا که هر چرخ تولیدی که در جامعه بخوابد و تعطیل شود، چندین خانواده گرسنه می‌مانند.

 

تدبیر رهبری انقلاب در نامگذاری سال ۹۸

حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند،بیان کرد: رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی، با تحلیل شرایط موجود و بررسی آسیب‌ها و نقاط قوت و درک فاصله و وضعیت امروز سعی می‌کنند، نظر جامعه را نسبت به اولویت‌ها و مسائل ضروری نظام و کشور و مردم جلب کنند.

وی با اشاره به این نکته که تحقق شعار سال در دستیابی نظام به اهدافش تاثیر زیادی دارد، مطرح کرد: متاسفانه دشمنان این مرزوبوم سیاه‌نمایی زیادی در خصوص نظام اسلامی داشته‌اند، اما مقام معظم رهبری همواره بر این موضوع تاکید داشته‌اند، که ملت ایران بسیار خوش درخشیدند؛ چراکه دشمنان نقشه‌های زیادی برای مردم ما داشته‌اند و صلابت ملت ایران نقشه‌های شوم دشمنان را خنثی کرد.

نماینده پیشین مردم بیرجند،درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: اعتقادمان بر این است که اگر به این نامگذاری حکیمانه، مردم و مسئولان توجه کافی و وافی داشته باشند و تولید را به صورت جدی در دستور کار خویش قرار دهند،در آینده‌ای نه چندان دور شاهد رونق اشتغال،رفاه مردم و متعاقب آن حل مشکلات و تنگناهای اقتصادی خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی ضمن اشاره به مشکلات موجود اقتصادی فعلی در کشور گفت:خوشبختانه اقدامات خوبی در کشور در راستای حل معضلات اقتصادی شروع شده که امیدواریم به نتایج مثبت و قابل قبولی برسد.

 

جوانان مهم‌ترین سرمایه کشورند

وی با تاکید بر این‌که چنانچه مشکل اشتغال در کشور حل شود، بسیاری از مشکلات دیگر خود بخود حل خواهد شد، گفت: در این‌صورت، کشور ما برای همیشه بیمه خواهد شد و با رونق تولید ،تهدیدهای غربی و بویژه آمریکا در خصوص ملت ایران از بین‌ خواهد رفت و ملت ایران یک ملت اقتصادی خواهد ماند.

وی در ادامه صحبت‌هایش از جوانان به عنوان سرمایه‌‌های این مرز و بوم یاد کرد و اذعان داشت: چنانچه مسئولان کشور بتوانند مهم‌ترین سرمایه انسانی کشور که همان جوانان هستند را مشغول به کار کنند، به طور یقین از وجود این‌ها تولید ثروت می شود و لذا با این کار اقتصاد کشور رونق پیدا می کند و خیلی از مشکلات کشور مرتفع خواهد شد.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان این‌که در بحث توجه به شعار سال آحاد جامعه مسئول و مکلف هستند،اظهار داشت: بایستی یک همگرایی از آحاد جامعه اعم از مردم و مسئولان تشکیل شود و از همه مهمتر، نهادهای سیاستگذاری کشور هم باید با یکدیگرهمدل و همراه باشند، تا مشکلات کشور به نحو خوبی برطرف شوند.

 

بحث رونق تولید با پشتکار حل خواهد شد

حجت الاسلام ابراهیمی اضافه کرد: اگر هر کسی و در هر منصبی به رونق تولید فکر کند، قطعا شاهد هیچ مشکلی در سطح جامعه نخواهیم بود.

وی با اشاره به این‌که در بحث رونق تولید اگر پشتکار داشته باشیم، قطعا موانعی در سر راهمان قرار نخواهد داشت،گفت: برخی موانع مربوط به دولت است، که باید بیشتر به آن پرداخته شود و برای آن برنامه‌ریزی های لازم صورت گیرد.

نماینده پیشین مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در آغاز سال نو در حرم مطهر رضوی مبنی بر" غرب و آمریکا به این نتیجه رسیده است که اگر ملت ایران چیزی را اراده کند، حتماً آن را به دست خواهد آورد، به همین دلیل آنها به این نتیجه رسیده‌اند، که نمی‌تواند با اراده ملی ملت ایران مبارزه کنند و اگر ایرانی‌ها اراده‌ای کردند، نمی‌توانند با سنگ‌اندازی با آن مقابله کنند"‌ اشاره‌ای داشت و گفت:همه پیش‌بینی های ایشان دقیق و درست از کار درآمده‌اند.

حجت الاسلام ابراهیمی در ادامه ابراز کرد: در سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است که"غربی‌ها به دنبال ضعیف کردن اراده ملت ایران هستند، به همین دلیل میلیاردها دلار هزینه می‌کنند، با ضعف در اعتقاد مردم کشور، اراده ملت ایران را تضعیف کنند تا از ایجاد و شکل‌گیری جامعه اسلامی ممانعت به عمل آورند" که باید در این خصوص بسیار هوشمندانه عمل کنیم.

 

ما در کشور در جنگ اقتصادی قرار داریم

حجت الاسلام محمدرضا بابایی‌ماهانی امام جمعه شهرستان فردوس نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه»، اظهار کرد: نامگذاری سال جدید با عنوان «رونق تولید» در ادامه نامگذاری سال های قبل است.

وی با تاکید بر این‌که ما در کشور در جنگ اقتصادی قرار داریم، تصریح کرد: مادامی که رونق تولید پیدا نکند، وضعیت خوبی نخواهیم داشت.

امام جمعه فردوس با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب توصیه به رونق و افزایش تولید داشته‌اند، گفت: در طول تاریخ ما ثابت کرده‌ایم، که می‌توانیم در همه زمینه‌ها موفق باشیم.

 

همدلی رمز موفقیت رونق اقتصادی است

حجت الاسلام بابایی ضمن تاکید بر ضرورت توجه به موضوع تولید، عنوان کرد: اگر تولید رونق بگیرد، اشتغال و اقتصاد جامعه حل می‌شود.

وی با بیان این‌که در بحث رونق تولید همه باید دست به دست یکدیگر داده و از هیچ کوششی فروگذار نکنند، متذکر شد: سرمایه‌گذاران بایستی پول‌هایشان را از بانک‌ها درآورده و در کار تولید و رونق کسب و کار هزینه کنند.

امام جمعه فردوس با ابراز تاسف از این‌که امروزه برخی از بانک‌ها تبدیل به بنگاه اقتصادی شده و حتی در این خصوص بانک‌ها به رقابت با یکدیگر می‌پردازند، یادآور شد: قطعا اگر به فرمایشات و بیانات گهربار و ارزشمند مقام معظم رهبری به صورت کارشناسانه عمل شود، سال خوبی را در پیش رو خواهیم داشت.

برای رونق تولید باید دولت امکانات لازم را در اختیار جوانان و نخبگان قرار دهد

حجت الاسلام بابایی با اشاره به این‌که مخاطب سخنان مقام معظم رهبری در بحث شعار سال فرد خاصی نیست و همه آحاد جامعه در این خصوص مسئول هستند، یادآور شد: دولت و مردم همه در این خصوص دارای تکلیف هستند؛ باید دولت امکانات لازم را در راستای رونق تولید در اختیار جوانان و نخبگان قرار دهد و بانک‌ها نیز در بحث پرداخت تسهیلات اشتغال به جوانان، از سخت‌گیری های بی‌مورد پرهیز کنند.

وی با تاکید بر این مهم که مسئولان بایستی جوانان را باور کنند،گفت: همه باید دست به دست یکدیگر داده، تا شاهد رونق تولید و رفع معضل اشتغال و متعاقب آن کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.

امام جمعه فردوس با تاکید بر این‌که باید به تولید مرغوب نیز توجه شود، خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم، که اگر تولید مرغوب باشد، نیاز به تبلیغ ندارد و در حقیقت مرغوبیت تبلیغ است.

 

امنیت اقتصادی در رونق اقتصادی نقش کلیدی دارد

حجت الاسلام بابایی ادامه داد: در صادرات بایستی تولید مرغوب صورت بگیرد تا بتواند با کالای سایر کشورها قدرت رقابت داشته باشد.

وی با بیان این‌که امنیت اقتصادی در رونق اقتصادی نقش کلیدی دارد، خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد و قاچاق بخشی از این امنیت اقتصادی است و اگر بخواهد تولید رونق پیدا کند، بایستی حتما امنیت اقتصادی شکل بگیرد.

امام جمعه فردوس ادامه داد: متاسفانه ما در نیروسازی‌ ضعیف عمل کرده‌ایم و بسیاری از افراد پیر و باز نشسته‌ کشورمان در منصب ریاست قرار دارند، که باید این‌ها کنار بروند و جوانان روی کار بیایند.

حجت الاسلام بابایی متذکر شد: یکی از دلایلی که مقام معظم رهبری پیام سال را "رونق تولید" قرار داد، آن است که حرکت مردم و مسئولان به سمت رونق تولید باشد.

وی با بیان این‌که در حقیقت تاکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید به عنوان ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است، یادآور شد: منظور مقام عظمای ولایت آن است که در این نقطه هنوزکار تمام نشده و اگر تمام شد چرخه اقتصاد در مسیر ریل حرکت قرار می گیرد.

امام جمعه فردوس تبیین کرد: همان‌طور که اشاره شد رونق تولید؛ اشتغالزایی و رونق بازار فروش ، صادرات و برون رفت از رکود را درپی دارد و این کار با شعار و سخنرانی درست نمی شود و بایستی وجه همت همه شود.

گزارش: فرزانه احمدی

انتهای گزارش/ن

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha