جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی

حوزه/ سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه گفت: فقه حکومتی به عنوان یک حلقه مفقوده در مباحث فقهی حوزه مطرح بوده و علی رغم گذشت ۴ قرن از انقلاب اسلامی هنوز این حلقه مفقوده به قوت خود باقی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی عصر امروز در مراسم افتتاحیه و رونمایی پایگاه فقه حکومتی وسائل که در سالن جلسات مرکز همایش های غدیر برگزار شد، عنوان کرد: اقامه حکومت به این منظور انجام می شود که فقه در جامعه پیاده شود و اجرای فقه در جامعه بسیار مهم است.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه گفت: ما نباید فقه حکومتی را با فقه سیاسی اشتباه بگیریم، ذهن بسیاری از افراد با شنیدن فقه حکومتی سریعا به سمت ولایت فقیه می رود، اما باید با نگاه فقه به مسائل نگاه کنیم، چرا که نگاه فقه حکومتی با نگاه یک عمل عبادی فردی متفاوت است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی بیان کرد: امروز ابواب جدید باید به ابواب فقهی بین صلاه و دیات اضافه شود، اصل هدف ظهور فقه حکومتی در جامعه توسط قرآن کریم، تمکین دین و اقامه فقه بوده و اصل هدف ظهور امام زمان(عج) همین تمکین دین است.

وی تاکید کرد: در طول زندگی بشر تا کنون این تمکین دین به طور کامل محقق نشده و نگاه ما به بحث حکومت موجود با حکومت اسلامی باید تفاوت داشته باشد، لذا حوزه در تولید علم فقه باید این حلقه مفقوده را استخراج کند، در غیر این صورت فقه برای ادامه جامعه نخواهد بود و حالت فردی می گیرد.

سخنگوی مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد: پایگاه فقه حکومتی وسائل باید در مسیر بازنشر فقه حکومتی، ایجاد فرهنگ در میان حوزویان برای ترویج فقه حکومتی، مولد علم بودن و پشتیبانی پژوهشی و علمی از فقه معاصر و فقه حکومتی گام بردارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی یادآور شد: اینکه یک حکم به دو گونه توسط دو فقیه صادر می شود، به این دلیل است که در موضوع شناسی ضعف وجود دارد، به طور مثال در رابطه با شرکت های هرمی موضوع به اشکال مختلف برای فقها تبیین می شد و در نهایت منجر به تفاوت احکام آن گردید.

وی ابراز کرد: فقه حکومتی به عنوان یک حلقه مفقوده در مباحث فقهی حوزه مطرح بوده و علی رغم گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی هنوز این حلقه مفقوده به قوت خود باقی است.

سخنگوی مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: نگاه صاحب جواهر به مسائل نگاه حکومتی بود و به همین شیوه به استخراج آیات و روایات و ادله می پرداخت، در زمینه فقه رسانه به مرکز پژوهش های صداوسیما همکاری هایی صورت گرفت که تمامی آیات و روایات درباره این حوزه جمع شود.

وی یادآور شد: ما اگر می خواهیم فقه حکومتی جا بیفتد، باید به شیوه سنتی و افرادی همچون صاحب جواهر عمل کنیم.

کد خبر: ۳۱۳/۵۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha