جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 862115
۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۳
دانشکده علوم قرآنی ملایر

حوزه/ رئیس دانشکده علوم قرآنی ملایر در بازدید از دفتر خبرگزاری «حوزه» در همدان، گفت: تعامل دانشگاه علوم قرآنی ملایر با حوزه‌های علمیه ارتباط پویا و فعالی است.

حجت‌الاسلام حسینعلی نوروزی، رئیس دانشکده علوم قرآنی ملایر ضمن حضور در دفتر خبرگزاری «حوزه» در همدان، اظهار کرد: این دانشگاه در سال 1373 تأسیس شد و در سال 1385 به محل ساختمان جدید کنونی انتقال پیدا کرد و اکنون قریب 200 دانشجو دارد.

وی با بیان اینکه دانشکده علوم قرآنی ملایر یکی از 18 شعبه دانشگاه‌ علوم و معارف قرآن در سطح کشور است، ادامه داد: 51 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و مابقی در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند و تاکنون 871 نفر در مقطع کارشناسی و 22 نفر در مقطع کارشناسی ارشد از این دانشکده فارغ التحصیل شده‌اند.

حجت‌الاسلام نوروزی با بیان اینکه این دانشکده دارای رشته های تفسیر قرآن و علوم قرآن و علوم قرآن وحدیث با دو گرایش مطالعات قرآنی و مطالعات حدیث است، گفت: مساحت زمین محوطه دانشگاه علوم قرآنی ملایر 24 هزار متر مربع و زیربنای ساختمان اداری و آموزشی 4 هزار و 750 متر مربع در پنج طبقه که دارای سالن امتحانات و آمفی تئاتر و سلف سرویس مجزا برای برادران و خواهران است.

وی افزود: این دانشکده دارای خوابگاه برادران با مساحت 480 متر مربع و خوابگاه خواهران با مساحت 900 متر مربع  و مهمانسرای اساتید است و تمام سیستم این دانشگاه اعم از سیستم اداری، جذب و پذیرش دانشجو زیر نظر وزارت علوم است و مدارک و گواهی تحصیلی فارغ‌التحصیلان را در نهایت وزیر علوم امضاء می‌کند اما متولی و مؤسس این دانشکده، سازمان اوقاف و امور خیریه است.

رئیس دانشکده علوم قرآنی ملایر عنوان کرد: برگزاری مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف و اهداء جوائز، برگزاری اردو های دانشجویی و برگزاری مسابقات علمی قرآنی و فرهنگی از جمله فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی است

وی گفت: کتابخانه دانشکده با بیش از 14 هزار جلد کتاب با بیش از پنج هزار عنوان کتاب تخصصی علوم قرآن و حدیث در سطح استان همدان بزرگ‌ترین کتابخانه تخصصی علوم قرآن است و همچنین وجود سایت خواهران و برادران به صورت مجزا و خط اینترنت امکانات پژوهشی را برای کلیه دانشجویان فراهم کرده است.

حجت‌الاسلام نوروزی بیان کرد: برگزاری چندین کرسی تلاوت در سطح شهرستان ملایر برگزاری دوره‌های خوشنویسی، حفظ و تجوید قرآن کریم، آمادگی کنکور کارشناسی ارشد و جلسات مذهبی  فعالیت بسیج دانشجویی و کانون هلال احمر از دیگر فعالیت‌هایی است که در دانشکده برگزاری می‌شود.

وی اضافه کرد: 14 نفر از اساتید عضو هیأت علمی دانشگاه هستند که کلیه اساتید دروس تخصصی دارای مدرک دکترا و یا دانشجوی مقطع دکترا هستند و در هر ترم تحصیلی قریب 50 استاد به کار گرفته می‌شود که بخشی از اساتید از حوزه‌های علمیه حضور دارند چراکه دانشگاه علوم قرآن با حوزه‌های علمیه همسو است.

رئیس دانشکده علوم قرآنی ملایر با بیان اینکه بهره‌گیری از ائمه جمعه در تدریس و مناسبت‌ها از دیگر امتیازهای این دانشگاه است، گفت: خوشبختانه بالای 80 درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه وارد بازار کار در شهرستان ملایر شده‌اند.

وی ادامه داد: فارغ‌التحصیلانی داریم که در دانشگاه، هیئت‌علمی هستند و بسیاری از اساتید کنونی نیز دانشجوی همین دانشکده بودند و برخی از مسئولین در شهرستان ملایر از فارغ‌التحصیلان دانشکده علوم قرآن ملایر بوده‌اند.

حجت‌الاسلام نوروزی خاطرنشان کرد: تعامل دانشکده علوم قرآنی ملایر با حوزه‌های علمیه ارتباط پویا و فعالی است، چراکه بهره‌گیری از اساتید حوزه باعث می‌شود تا معارف اهل بیت علیهم السلام توسط اساتید حوزه در دانشگاه تزریق ‌شود.

وی از تخصیص سهمیه کارشناسی ارشد ویژه طلاب خبر داد و گفت: این دانشکده دارای خروجی خوبی بوده و شاهد هستیم که در عرصه‌های مختلف یعنی در آموزش و پرورش، در نهادهای مقدس انقلابی مانند سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، ارتش، فرمانداری و بخش‌داری و در مراکز دانشگاهی بسیاری از خروجی‌ها و فارغ التحصیلان این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.

رئیس دانشکده علوم قرآنی ملایر تأکید کرد: قرآن کتابی است که فقط برای بخش آموزش عمومی نیست و برای اقشار مختلف مردم است که یک بخش باید آموزش قرائت و تلاوت باشد و برای بخش دیگری درصورت وجود امکانات، آموزش آموزه‌ها و تعالیم و علوم و تفسیر قرآن و تحصیلات تکمیلی باشد.

وی خاطرنشان کرد: جامعه نیاز به معلم، مربی، استاد دانشگاه و انسان‌های صاحب نظر و نظریه‌پردازی دارد که بتوانند مبانی قرآن را در زمینه‌ها و عرصه‌های مختلف برای جامعه تبیین و نیازسنجی کنند و بر اساس نیازها و مقتضیات زمان از معارف قرآن استخراج و عرضه کنند.

حجت‌الاسلام نوروزی تصریح کرد: نگاه مجموعه اساتید دانشگاه علوم قرآن این است که دانشجویان دانشکده‌های علوم و معارف قرآن رسولان فرهنگی در ادامه رسالت انبیا و حضرات معصوم(ع) هستند؛ یعنی سعی می‌کنیم بر روی دانشجویان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی سرمایه‌گذاری کنیم تا این دانشجو به‌گونه‌ای توانمند شود که بعد از فارغ‌التحصیلی خود بتواند عنصر مؤثر و فعال فرهنگی، آموزشی و پژوهشی در بستر فضای علمی کشور شود.

وی افزود: همانطور که یک روانشناس به حل معضلات و مشکلات فکری، روانی و روحی مردم می‌پردازد، دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث نیز باید به گونه‌ای تربیت شود که به عنوان یک فعال و مؤثر فرهنگی در جامعه حضور پیدا کند و بتواند همان نقش را ایفا کند.

حجت‌الاسلام نوروزی بیان کرد: دانشجوی ما باید بعد از فارغ‌التحصیلی حداقل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا بتواند مشکلات کشور را در عرصه فرهنگی و عقیدتی حل کند و  منشأ پاسخ به شبهات و تشکیل کارگروه‌های علمی در حوزه‌های مختلف فرهنگی از دانشکده علوم قرآنی و دانشجویان این دانشکده زده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد صالح IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    1 0
    واقعا دانشکده خوبی نیست هیچ امکاناتی نداره