جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی- همایش روزجهانی جهانگردی در زاهدان

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که حوزه گردشگری نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایران دارد، تصریح کرد: باید بند ناف اقتصاد کشور از منابع نفتی قطع و به حوزه‌هایی همچون گردشگری پیوند زده شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از زاهدان، آیت الله علیرضا اعرافی، در ادامه برنامه های سفر به سیستان و بلوچستان، پیش از ظهر امروز شنبه در همایش ملی روز جهانی «گردشگری» که با حضور وزیر میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی، در زاهدان برگزار شد، گفت:  فلسفه روانشناسی باعث صفای روح و ایجاد نشاط در افراد می‌شود که این امر بسیار مهم است.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: فلسفه اجتماعی گردشگری، فلسفه سیاسی و ایجاد همبستگی، فلسفه علمی و فرهنگی و در عصر معاصر فلسفه اقتصادی از جمله مهمترین زاویه‌های دید و فلسفه در درون حوزه گردشگری است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه موضع اسلام در برابر تمام فلسفه‌های عنوان شده مثبت و قابل حمایت است، بیان کرد: ۴۰ گرایش در فقه و حقوق وجود دارد که یکی از این موارد گرایش به حوزه گردشگری و قلمرو مربوط به آن است.

بیشتر بخوانید:

روز پرکار آیت الله اعرافی در سفر سیستان و بلوچستان+ عکس

وی با بیان اینکه جایگاه گردشگری در کشور پایین است، تصریح کرد: ظرفیت‌های بسیاری در کشور و سیستان و بلوچستان در حوزه گردشگری وجود دارد که برای نشان دادن و به فعلیت رساندن آنها باید تلاش بسیار شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه گردشگری نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایران دارد، تصریح کرد: باید بند ناف اقتصاد کشور از منابع نفتی قطع و به حوزه‌هایی همچون گردشگری پیوند زده شود.

وضع گردشگری در ایران به روایت آمار

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این همایش گفت: بر اساس آمار سازمان بین المللی گردشگری، سهم حوزه گردشگری ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۱.۸ دهم میلیارد دلار تولید ناخالص ملی بوده است.

وی با بیان اینکه ۲۱ میلیارد دلار سرمایه برای رسیدن به شاخص مناسب گردشگری در کشور نیاز است، افزود: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در ایران اسلامی در حال انجام است. همچنین ۴۰۰ هتل در کشور در حال ساخت که ۱۵۷ هتل، چهار و پنج ستاره هستند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به حوزه بوم‌گردی به عنوان موتور محرکه توسعه مناطق روستایی اشاره کرد و افزود: از ۴۰۰ واحد بوم‌گردی  در گذشته هم‌اینک به بیش از هزار و ۷۰۰ واحد بوم گردی در سطح کشور رسیده‌ایم.

مونسان با بیان اینکه صنعت گردشگری در حوزه ایجاد اشتغال نقش مهمی برعهده دارد تصریح کرد: گردشگری می‌تواند یکی از محرکه‌های اصلی در ایجاد اشتغال باشد و به ازای هر ۱۰ شغل در جهان یک شغل مربوط به حوزه گردشگری است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به شعار امسال، اظهار داشت: یکی از مزایای مناسب در حوزه گردشگری سرمایه اندک با بازدهی بالاست که همه آحاد یک جامعه می‌توانند در این حوزه ورود کرده و سرمایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه آینده متعلق به صنعت گردشگری است، خاطر نشان کرد: ایران دارای ظرفیت‌های مناسب در تمام بخش‌های گردشگری است که کارهای بسیاری برای شناخت و معرفی این حوزه انجام شده است.

مونسان از سیستان و بلوچستان به عنوان استانی با ظرفیت مناسب گردشگری یاد کرد و افزود: این استان دارای ظرفیت‌های مناسب اما کمتر توجه شده است که با توجه به شعار امسال که اشتغال در حوزه گردشگری است شاهد آینده خوب برای مردم این منطقه خواهیم بود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حوزه تکمیل و ایجاد زیر ساخت‌ها در سیستان و بلوچستان، گفت: ۵۴ پروژه با اعتبار ۶۷۰ میلیارد تومان در این استان در حال انجام است و یکی از آژانس‌های بزرگ گردشگری کشور به صورت معین در این منطقه فعالیت خواهد کرد.

تفاهم نامه میراث فرهنگی و حوزه علمیه امضاء می شود

مونسان، با اشاره به حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور درهمایش ملی روز جهانی «جهانگردی»، گفت:  با توجه به صحبت‌هایی که انجام شد به زودی تفاهم‌نامه‌ای با حوزه‌های عملیه امضا خواهد شد تا در این راستا حمایت علما و بزرگان را نیز در پیشبرد اهداف گردشگری داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

توجه به سیستان و بلوچستان وظیفه همه مسئولان و دستگاه هاست

ترسیم چهره واقعی سیستان و بلوچستان

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان هم در این همایش گفت: ظرفیت‌های گردشگری بسیاری در سیستان و بلوچستان وجود دارد که باید به تمام ایرانیان و بلکه به دنیا معرفی شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان ادامه داد: سیر و سفر علاوه بر آثار و برکات معنوی که دارد توصیه بسیاری در قرآن و روایت به انجام آن و توجه به سرنوشت گذشتگان شده است.

امام جمعه زاهدان افزود: ترسیم چهره واقعی سیستان و بلوچستان، معرفی جاذبه‌های این استان و جذب سرمایه، آشنایی مردم منطقه با سایر فرهنگ‌های اجتماعی و تعامل با سایر اقوام، ادیان و فرهنگ همزیستی و مسالمت آمیز از جمله آثار و برکات سیر و گردش است.

وی تصریح کرد: ایجاد زمینه‌های مناسب برای رشد فرصت‌ها و ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان با توجه و حمایت به بخش گردشگری بسیار مهم و قابل اهمیت است.

مردم سیستان و بلوچستان مهمان نواز و مهربان اند

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز در سخنانی با بیان این که گردشگری باعث تزریق حس نشاط و پویایی در جامعه می‌شود که باید توجه بیشتری به این حوزه شود.، گفت: یکی از ثمرات مهم گردشگری ایجاد حس نشاط و شادابی در جامعه است که این امر علاوه بر صفای روح باعث تندرستی جسم نیز می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: نگاه اقتصادی به حوزه گردشگری در جهان شناخته شده و تاثیر فراوانی در رونق یک منطقه دارد.

وی تصریح کرد: این استان با داشتن جاذبه‌های فراوان تاریخی، طبیعی و فرهنگی با آداب و رسوم خاص همواره مورد توجه گردشگران قرار داشته که باید برای رونق در این حوزه تلاش و سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.

گزارش تصویری:

همایش روز جهانی «گردشگری» در زاهدان با حضور آیت الله اعرافی

موهبتی اظهار کرد: مردم سیستان و بلوچستان افرادی مهمان نواز و مهربان هستند که باید چهره خوب این مردمان به درستی به همگان نشان داده شود.

گفتنی است، همایش ملی روز جهانی «گردشگری» برای نخستین بار خارج از پایتخت و در زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha