سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 866562
۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴
موکب شهدای حشدالشعبی

حوزه/ موکب شهدای حشدالشعبی از موکب های خدمت به زائران اربعین است که در بصره کربلا فعالیت می کند و بنا دارد از لحاظ خدمت رسانی به زائران شبیه یک رستوران باشد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه به نقل از خبرگزاری نون عراق، یکی از موکب های خدمتگزار به زائران اربعین موکبی است که بانیان آن کسانی هستند که در زمان نظام صدام از عراق به ایران هجرت کردند و پس از سرنگونی نظام بعث به عراق بازگشتند و موکب خود را در بصره سرپا کردند؛ موکبی که اعضای آن از سال 2014 در جنگ با داعش شرکت کردند و شهدا و مجروحان زیادی را در این راه تقدیم اسلام و دفاع از مقدسات عراق کردند و پس از آن بود که تصمیم گرفتند موکب را به نام شهدای خود آراسته کنند؛ شهدایی که بانیان دیروز موکب بودند و این روزها جایشان در میان خادمان زوار و رفقای خود خالی است و تصاویرشان بر گرداگرد موکب بر شرافت آن افزوده است.

علی لفتة البدرانی صاحب موکب می گوید موکب ما در سال 1994 توسط عراقیان پناهنده به دزفول تاسیس شد و نام آن موکب علی اکبر بود و اعضای آن عراقیانی بودند که مورد ظلم و ستم صدام قرار گرفته و به ایران مهاجرت کرده بودند.

وی افزود: پس از سرنگونی نظام صدام این موکب بار دیگر در استان بصره در منطقه "کرمة علی" برپا شد و پس از صدور فتوای جهاد آیت الله سیستانی اعضای موکب به حشدالشعبی پیوستند و شهدا و مجروحان زیادی در این راه تقدیم کردند که در میان آنها فرزندم سیف و خواهرزاده ام امجد و برادرم و تعدادی از بستگان و همسایگان و دوستان ما هستند و من نیز پایم قطع شده و برادرم از ناحیه دست جانباز است و برادرزاده ام نیز دو چشمانش را از دست داد و پس از آن بود که تصمیم گرفتیم موکب را به احترام شهدای حشدالشعبی در این چهار سال به موکب شهداء حشد المقدس تغییر نام دهیم.

بدرانی ادامه داد: در مرحله بعد تصمیم گرفتیم موکب را به بهترین شکل ممکن برپا کنیم و خدمات ما به گونه ای باشد که شایسته نام شهدا باشد و من و باقیمانده برادرانم مخارج موکب را بر عهده گرفتیم و بنای ما این بود که موکب از لحاظ تاسیسات و امکانات و سایبان ها و صندلی ها شبیه یک رستوران باشد و دو سالن برای مردان و زنان در نظر گرفتیم و خدمتکاران مرد و زن نیز استخدام کردیم و دو حسینسه نیز برای اقامت زائران تدارک دیدیم.

وی در ادامه گفت: در ابتدا غذایی که به زائران می دادیم وعده های سبک و کم حجم و آب میوه بود اما رفته رفته کار ما توسعه یافت وساندویچ های مختلف و چی به آن افزوده شد و در این میان بسیاری از مجروحان حشدالشعبی و خنواده های شهدا نیز به ما پیوستند و در خدمات رسانی به ما کمک کردند و بسیاری از مردم و زائران در این موکب توقف کرده و به ما می گفتند که ما نیز خانواده شهید هستیم و با افتخار به تصاویر شهدا نگاه می کردند.

صاحب مکب گفت: موکب پس از ده روز از بصره به ده کیلومتری کربلا منتقل می شود و در حسینیه ای که سال ها پیش در آنجا به همین نام بنا شده به خدمات خود ادامه می دهد و کار تا 15 روز دیگر توسط خادمان موکب که 30 نفر هستند ادامه می یابد و البته هرکاری که ما انجام می دهیم در برابر عظمت فداکاری امام حسین علیه السلام ناچیز است و تلاش می کنیم بهترین خدمات از لحلظ غذا و جای خواب و فرش و حمام و سایر خدمات را ارائه دهیم به برکت سیدالشهدا هر سال کمک های مالی بیشتری به دست ما می رسد.

مالک یاسین عضو دیگر موکب است که استاد سرامیک کار است و از دو سال پیش عضو موکب شده و کند با اینکه همسر و فرزند دارد اما کار خود را به مدت 40 روز برای خدمت در موکب رها می کند و می گوید از درآمد خود در ماه های دیگر سال برای محرم و صفر خرج می کنم و در ایام اربعین در موکب جارو می کشم و غذا توزیع می کنم و خوشحالم که خادم امام حسین هستم.

یاسین ادامه داد: هنگام عبور زائران خانواده هایی را می بینم که کودک شیرخوار یا پیرانی سالخورده به همراه دارند که واقعا تکان دهنده است و باعث می شود از خدمت به آنها احساس افتخار کنم و هنگامی که روزهای خدمت تمام می شود بسیار ناراحت هستم.

وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر موکب ما فعالیت فرهنگی هم دارد و باعث شده بری جوانان به سوی دین و اخلاق جذب شوند و در همین راستا جوانان زیادی به ندای جهاد آیت الله سیستانی لبیک گفته و به میدان جهاد رفتند و برخی از آنها شهید و مجروح شدند و برخی از آنها نیز هم اکنون به موکب بازگشته و مشغول خدمت هستند.

احمد صلاح که یک جوان زائر از منطقه التنومة است گفت: نظافت و نظم و خدمات ویژه این موکب نظر مرا جلب کرد و از سوی دیگر تصویر شهدا هر انسانی را به خود جلب می کند و من نیز برای استراحت و تامل درباره این راهپیمایی عظیم اینجا توقف کردم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha