پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام پروین

حوزه/ حجت الاسلام محمدرضا پروین، مبلغ روستای حسین آباد دهدار، لازمه‌ی حل مشکلات را توجه و تلاشِ همه‎جانبه‌ی مسئولین و مردم برای ریشه‌کنی فقر فرهنگی دانست.

خبرگزاری «حوزه» - کرمان/ روستای حسین آباد دهدار از توابع بخش اسماعیلیِ شهرستان جیرفت است که در ۲۵ کیلومتری این شهرستان واقع شده و ۹۲۵ خانوار و بیش از ۲۸۸۰ نفر جمعیت دارد.

به دلیل واقع شدن این روستا در مناطق محرومِ استان کرمان و عدم همکاری نهادها و دستگاه های ذیربط در رفع مشکلات فرهنگیِ این مناطق، مسائلی همچون ناهنجاری‌های اجتماعی و معضلات رفتاری در این روستا و منطقه مشهود است. که عمده این مشکلات قشر جوانِ منطقه را هدف قرار گرفته است.

حجت الاسلام محمدرضا پروین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، با اشاره به عدم توجه متصدیان امر به مناطقی همچون روستای حسین آباد دهدار، گفت: ره آورد مغفول واقع شدن این قبیل مناطق، فقر فرهنگی است و حال نیاز است جهت رفع این فقر تلاشی همه‌جانبه و قاطعانه صورت گیرد.

مبلغ هجرت روستای حسین آباد دهدار ادامه داد: از بدو ورود به این روستا (از مهرماه ۱۳۹۷)، متوجه مشکلات بویژه در بین جوانان شده و لذا با برنامه‌های مختلف در صدد رفع آن برآمدم

حل معضلاتِ جوانان روستا

وی ادامه داد: در وهله اول با برگزاری هیئت های هفتگی، ارتباط صمیمانه و مذهبی با جوانان برقرار شد و به لطف خدا برنامه هایی همچون مراسم های عزاداری، قرائت ادعیه، قرائت و تفسیر قرآن، نشست های بصیرتی، سخنرانی ها، کلاس های اخلاق، بیان احکام و ... موجب افزایش نشاط معنوی در بین جوانان روستا شده و در زدودن معضلات فرهنگی بسیار تاثیرگذار بوده است.

حجت الاسلام پروین با اشاره به رشد تصاعدی جذب جوانان به این هیئت، بیان داشت: اگرچه در ابتدای کار حاضرین در هیئات هفتگی از ده نفر تجاوز نمی‌کردند، اما مایه مباهات است که به دلیل تمایل قلبی اهالی روستا به مسائل مذهبی و فرهنگی، امروز پس از گذشت حدود یک سال از راه‌اندازی این هیئت‌ها، جمعیت جلسات هفتگی از مرز 110 نفر نیز عبور کرده است.

روحانی روستای حسین آباد از رضایت مردم در برگزاری هیئت ها گفت و خاطرنشان کرد: اگرچه تاکنون جلساتِ هیئت در خانه خودم تشکیل می‌شد، اما به دلیل رضایت و استقبال مردمِ روستا از این جلسات، مدتی است که مراسم هیئت به صورت دوره‌ای و در خانه سایر اهالی روستا برگزار می‌شود و این نشان از افزایش همدلی در بین اهالی نیز دارد.

بهره گیری از تلاش طلاب منطقه در بهبود شرایط

حجت الاسلام پروین اظهار کرد: برنامه دیگر دعوت از طلاب جهت حضور در هیئات هفتگی و یا سایر مراسم‎های سالانه به منظور انجام کار تبلیغی - فرهنگی در کنار روضه‌ها و برنامه‌های مذهبی بوده است که این خود موجب ایجاد رفاقت و صمیمیت بین جوانان روستا و طلاب علوم دینی شده است.

وی با تشکر از طلابِ حاضر در منطقه، ادامه داد: خرسندم که طلاب این منطقه به منظور تبلیغ و ترویج دین و انجام کار فرهنگی، همیشه در صحنه حاضر هستند، چراکه این نه تنها باعث بهبود فضا و شرایط روستا شده است، بلکه کمکی شایان در زودن مشکلات این روستا کرده است.

جوانان و تفریحات

مبلغ روستای حسین آباد با اشاره به بعضی از تفریحات نامناسب در بین جوانان روستا، ابراز داشت: به دلیل فقدان محیط مناسب برای تفریح، جوانانِ روستا ناگزیر به تفریحات ناسالم روی می‌آورند و متاسفانه شرایط اقتصادی منطقه نیز مانع از فراهم‌سازی اسباب موردنیازِ سرگرمی‌های سالم شده است. لذا در این خصوص نیز سعی شد با برپایی اردوهای تفریحی - زیارتی، دریافت نوبت برای سالن‌های ورزشی در دو شهرستان عنبرآباد و جیرفت، برگزاری جامِ مسابقات ورزشی بین روستای حسین آباد و سایر روستاها و تشویق جوانان به حضور در محافل ورزشی؛ نسبت به ایجاد شرایطِ مناسب جهت تفریح سالم برای جوانان اقدام شود که به لطف خدا تاکنون بازخورد مناسبی نیز داشته است.

حل و فصل دعاوی مردم

مبلغ هجرت روستای حسین آباد با اشاره به وجود نزاع و خصومت‌های دیرینه و کهنه در بین بخشی از مردم روستا، گفت: متاسفانه در بین مردم این روستا و مناطق همجوار، اختلافاتی با ریشه‌های طولانی وجود دارد، به گونه ای که تاکنون موجب مشاجراتِ بدگوار بسیار شده و گاه این ستیزها قربانیانی نیز در برداشته است.

وی افزود: در این خصوص نیز کوشش شد تا با برگزاری جلسات مختلف به صورت چهره به چهره (به همراه ریش سفیدان و مسئولین روستا) به حل اختلافات مردمی بپردازیم. همچنین با شرکت در مراسم های حزن و اندوه و یا شادی و سروری که منافاتی با شرع ندارد، نسبت به ایجاد الفت و دوستیِ بیشتر با اهالی و به وجود آوردن همدلی اقدام گردیده است

فعالیت های شاخص فرهنگی - مذهبی

حجت الاسلام پروین با اشاره به تلاش برای آشناسازی هر چه بیشتر اهالی روستا با اهل بیت عصمت و طهارت و عجین شدن این آشنایی با مسئله تولی و تبری، به بیان کارهای اجرایی خود در روستا پرداخت و گفت: به همت جوانانِ روستا از چند ماه پیش تاکنون دو برنامه نمایشگاهیِ بزرگ در روستا به مرحله اجرا رسیده است.

۱. کوچه های بنی هاشم در ایام فاطمیه:

وی ادامه داد: برپایی نمایشگاه کوچه های بنی هاشم در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که در واقع اولین برنامه این چنینی در منطقه به شمار می‌رفت، نه تنها از نظر وسعت و جایگاه کاری بی نظیر بود، بلکه به گفته مسئولین منطقه این کار در حد و توان استانی بوده است.

این مبلغ هجرت با بیان هدف و نحوه اجرای این برنامه افزود: این نمایشواره که در واقع شبیه سازی واقعه کوچه های بنی هاشم در زمان شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها بود به منظور به تصویر کشیدن واقعه منحوس سقیفه بنی‌ساعده و روایتی از شهادت حضرت طراحی و تدوین شد.

روحانی روستای حسین آباد با اشاره به مشکلات پیش رو در اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: برنامه مذکور با حداقل امکانات و با مبلغی کمتر از دو میلیون تومان از کمک‌های مردمی تکمیل و به بهره برداری رسید که به دلیل مشکلات زیادی همچون فقدان خودرو ای باری جهت حمل و نقل وسایل، لزوم صرف وقت در یافتن لوازم دورریز قابل بهره برداری در طرح و ... سختی زیادی را تحمل کردیم.

وی با تشکر از اهالی روستا به ویژه جوانان، بیان داشت: این کار که با تلاش شبانه روزی به مدت دو هفته به طول انجامید، صرفاً با همکاری اهالی این روستا اجرایی شد. و مایه مسرت است که تلاش در راه اهل بیت، شرایط همدلیِ اهالی بویژه جوانان را نیز فراهم کرد.

حجت الاسلام پروین ادامه داد: به یاد دارم زمانی که یکی از جوانان متوجه اجرای این برنامه برای حضرت فاطمه شد بی معطلی و بلادرنگ اقدام به فروش گوشی تلفن خود کرد و مبلغ پانصد هزار تومان را جهت خرج در این برنامه تحویل من داد؛ و یا در جای دیگر شخصی تعداد ۱۵۰ بلوک به صورت رایگان به این برنامه اهدا کرد که اینها قابل تقدیر است.

۲. محرم و نمایشگاه عاشورایی: 

مبلغ هجرت روستای حسین‌آباد دهدار در خصوص راه اندازی نمایشگاه عاشورایی، گفت: این نمایشگاه از ابتدای محرم سال جاری راه افتاده است و کماکان پذیرای محبین و شیعیان اهل بیت است
وی افزود: بازخورد مناسب نمایشگاهِ کوچه های بنی هاشم در ایام فاطمیه موجب شد تا اشخاصی همچون حجت الاسلام نوزائی امام جمعه بخش اسماعیلی، دبیر کانون های فرهنگی مساجد جنوب استان، جمعی از نیروهای نظامی و انتظامی، تعدادی از مسئولین اجرایی و ... در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه شرکت کنند.

وی با اشاره به هزینه این نمایشگاه ادامه داد: این نمایشگاه نیز همچون برنامه‌ی کوچه های بنی هاشم صرفاً با مبلغی کمتر از یک و نیم میلیون تومان از کمک‌های مردمی به بار نشست.

حجت الاسلام پروین با بیان برنامه‌های نمایشگاه عاشورایی، افزود: در این نمایشگاه برنامه‌هایی همچون برپایی غرفه رسانه برای کودکان و نوجوانان (که در آن انیمیشن های انقلابی همراه با روایتگری مثل نبرد خلیج فارس ۱ و ۲ پخش می‌شود)، غرفه شهدا به همراه ایستگاه صلواتی (در هر عصر - با کمک بسیجیان خواهر و برادر)، خیمه‌گاه، قتلگاه، تل زینبیه، خرابه‌های شام، نهر علقمه و ... به تصویر کشیده شده است.

روحانی روستای حسین‌آباد دهدار از استقبال پرشور مردم از این نمایشگاه در مراسم های شب های محرم گفت و خاطرنشان کرد: به دلیل استقبال پورشور مردم در شب‌های محرم، این نمایشگاه مکانی جهت برپایی مراسم های عزاداری (با جمعیتی حدود هزار نفر در هر شب) شده بود و هم اکنون نیز اسقبال از این مکان چشم‌گیر است.

وی خاطرنشان کرد: راه اندازی این نمایشگاه به کمک مردم و هیئت باب الحوائج موسی بن جعفر (متشکل از طلاب و روحانیون منطقه جنوب و با مسئولیت خودم) صورت گرفت.

مشکلات اجتماعی

حجت الاسلام پروین خاطرنشان کرد: اگرچه مشکلات اجتماعی در این روستا و مناطق مشابه به وفور به چشم می‌خورد، اما فعالیت سه ساله‌ام در این روستا و سایر مناطق به من ثابت کرده مردم نه تنها پذیرای طینت پاک انسانی خود هستند، بلکه خود در صدد به دست آوردن آن نیز می‌باشند و تنها لازم است تلاشی از بیرون در جهت زدودن فقر فرهنگی برای مردم صورت گیرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محسن IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    0 0
    احسنت به چنین روحانیونی که با دست خالی کار میکنن