چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 867697
۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
آشوب های عراق

حوزه/ قرار گرفتن آشوب‌های عراق در آستانه اربعین، شعارهای تند افراطی و ساختارشکن، حمایت خارج نشینان و عناصر منفور در نگاه مردم عراق، عدم استقبال مردم و احزاب از این اعتراضات و حضور به‌موقع مرجعیت از مهم‌ترین عوامل ناکامی دشمن در شعله‌ور سازی این فتنه بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از حدود یک ماه قبل، برخی از شبکه‌های فعال مجازی در عراق، از مردم عراق دعوت به تظاهرات ماه اکتبر کردند. این هشدار را "شیخ‌قیس‌خزعلی" -رهبر عصائب اهل حق و از فرماندهان حشد الشعبی- در یک پیام تصویری داد. شخصیت‌هایی مثل "ابومهدی مهندس" -فرمانده کل حشد الشعبی- هم به این موضوع پرداخته بودند.

سه‌شنبه اول اکتبر (۹ مهرماه) اولین جرقه‌های این حرکت از میدان التحریر بغداد (شبیه‌سازی با میدان التحریر قاهره!) با حضور صدها نفر از مردم این شهر و نیز کسانی که با اتوبوس از برخی شهرهای سنی نشین آمده بودند، در اعتراض به کمبودهای اقتصادی و فساد اداری و مطالبات صنفی آغاز شد و به سرعت شهرهای شیعه‌نشین نجف، کربلا، ناصریه، حلّه، کوت، العماره و... را در برگرفت. یکی از رهبران این اعتراضات جوان ۳۷ ساله نجفی به نام "سید احمد حلو" بود که رهبری حرکت نجات را بر عهده دارد. شعارهای تظاهرات ابتدا صنفی و اقتصادی بود اما با شتاب زیاد رنگ و بوی سیاسی علیه حاکمیت، مرجعیت تشیع و حتی اربعین گرفت!!

بلافاصله این اعتراضات با استقبال شبکه امپراطوری رسانه‌ای غرب مانند بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، العربیه عربستان، العراقیه، الشرقیه، دجله و الحُرّه (شبکه داخلی ضد حکومت) قرار گرفت. رهبری اصلی اعتراضات در فضای مجازی از خارج از عراق انجام می‌شد؛ بازنشر سریع پیام‌ها و داغ کردن هشتک‌ها از مرکز اعتدال در عربستان (که در سال ۹۶ توسط ترامپ افتتاح شد) و نیز امارات و مصر، نیز نقش مهمی در شعله‌ور شدن این آشوب‌های "مجازی بنیان" داشت. به‌طوری‌که بیش از ۹۰ درصد صدور پیام‌ها از خارج و فقط ۶ درصد از عراق انجام می‌شد.

حمایت سلبریتی‌های فاسد داخلی و خارجی و حتی دختر صدام حسین بر ابهامات این ماجرا افزود. رهبران مجازی این آشوب‌ها کسانی چون "استون نبیل" روزنامه‌نگار مسیحی عراقی‌تبار که ساکن آمریکاست، "غیث التمیمی"طلبه سابق مدرسه سید محمدصادق صدر و از بریدگان از جریان مقتدی صدر که اکنون هم‌پیمان صهیونیست‌ها در شبکه‌های خارجی است. و "احمدالبشیر"-کمدین و نویسنده عراقی که طبق برخی اخبار به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده است-.

تظاهرات از سه‌شنبه شروع شد، در چهارشنبه و پنج‌شنبه اوج گرفت و به‌خاطر عدم همراهی احزاب اصلی و ورود مرجعیت شیعی از روز جمعه فروکش کرد و شهرهای مذکور، آرام گرفت.

چرایی فتنه‌انگیزی‌ها

همه می‌دانیم آمریکا در سال ۲۰۰۳ (پایان زمستان ۸۲) به بهانه کشف سلاح‌های ممنوعه به عراق حمله کرد و با سقوط صدام، ژنرال آمریکایی "پل بِرِمر"را به‌عنوان حاکم عراق منصوب کرد. دیری نپایید که آمریکا فهمید هزینه‌های بسیار انجام شده، نتیجه عکس داده و دولت مستقر عراق، یک دولت شیعی نزدیک به ایران است. از سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵ شمسی) آمریکا تصمیم گرفت ساختار قدرت در عراق را تغییر دهد، یعنی به‌گونه‌ای عمل کند که شیعیان در حاکمیت عراق نقش زیادی نداشته باشند (مانند لبنان)؛ به همین جهت مجموعه‌ای از اقدامات نرم را به قصد میوه‌چینی در آینده سامان داد:

- بازشناسی و به‌کارگیری عناصر حزب بعث و فرزندان آن‌ها.

- ارتباط‌گیری با نخبگان عراقی در داخل و خارج کشور از جمله با ۶۰۰۰ تحصیل‌کرده ساکن آمریکا، اروپا، کانادا و...

- راه‌اندازی صدها سَمَن (مجموعه‌های مردم‌نهاد) متشکل از عمدتاً جوانان ۱۵ تا ۲۵ ساله.

اهداف عمده این اقدامات عبارت بود از:

-  برجسته‌سازی ملی‌گرایی عراقی-عربی.

-  مقابله با شیعه و مرجعیت شیعی.

-  برجسته‌سازی دخالت ایران در عراق.

نمونهٔ بارز این سازمان‌دهی نرم را در تشکیلات "جبهه انقاذ" (جبهه نجات) که بدنهٔ اصلی آن را جوانان سنی و شیعه تشکیل می‌دهند و در تظاهرات اخیر میدان‌دار بودند می‌توان دید.

درواقع آمریکا درصدد برآمد با استفاده از نسل سوم بعثی‌ها و نیز سکولارها، لائیک‌ها و ناراضیان از شرایط جدید، اهداف مورد نظر خود را محقق کند. تظاهرات اخیر برآیند اقدامات نرم سیزده ساله سفارت آمریکا در بغداد است. اقداماتی که به‌شدت نگران شکل‌گیری یک دولت شیعی و نزدیک به جمهوری اسلامی است. آن هم در عراق که قرار بود کشور محوری در مقابله با محور مقاومت باشد.

اقداماتی که آمریکا و عربستان را عصبانی‌تر کرد

از یک سال قبل که "عادل عبدالمهدی" به حکومت رسید، تا به‌امروز، اقدامات اساسی را انجام داده است که به مذاق آمریکا سخت گران آمده است، ازجمله:

-  تقویت ارتباط با ایران و عدم تمکین به تحریم ایران؛

-  کمک به ایران در دور زدن تحریم‌ها؛

-  حمایت از جبهه مقاومت در سوریه و لبنان و به‌ویژه یمن؛

-  ایفای نقش فعال دیپلماتیک در منطقه؛

-  تقویت ارتباط تجاری با روسیه و به‌خصوص چین؛

-  تسریع در بازگشایی گذرگاه (کرویدر) مقاومت در آلبوکمال سوریه که چهار کشور محور مقاومت (لبنان، سوریه، عراق، ایران) را به هم متصل می‌کند؛

-  تصفیه دولت و ارتش عراق از عناصر فاسد اقتصادی و امنیتی که در طول یک سال اخیر به بیش از هزار نفر از عناصر اصلی می‌رسد.

همه این دلایل کافی بود تا صبر آمریکا و عربستان به ‌سرآید و ناشیانه و عجولانه مانند آشوب‌های سال ۹۶ ایران به صحنه بیایند و طرح و نقشه خود را برای سقوط دولت و حاکمیت عراق عملی کنند که این بار هم تیرشان به سنگ خورد.

علت اصلی فروکش کردن اعتراضات، درک درست مردم عراق از پشت‌صحنه حوادث بود؛ البته مردم عراق از ناکارآمدی نظام اداری و قضایی خود نارضایتی داشته و خواسته‌های به‌حقی نیز دارند اما حل‌وفصل مشکلات را در سایه امنیت، آرامش و روش‌های مسالمت‌آمیز می‌خواهند. همچنین ورود هوشمندانه و به‌هنگام آیت‌الله سیستانی و نیز عدم همراهی احزاب و جناح‌های مختلف از این فتنه‌انگیزی باعث شد این آشوب‌ها هرچه زودتر فروکش کند.

نزدیک شدن به حماسه اربعین نیز ازجمله اصلی‌ترین عوامل کاهش این التهابات است. مردم عراق طبق سنت هزار ساله خود را برای میزبانی از راه‌پیمایی تاریخ‌ساز و تمدنی اربعین آماده می‌کنند. امنیت و آرامش مهم‌ترین شرط یک میزبانی شایسته است.

جمع‌بندی:

1. ریشه اعتراضات اخیر عراق را در دو سطح کلان و راهبردی می‌توان جستجو کرد:

- در سطح کلان: ناامیدی آمریکا از ساختار کنونی قدرت در عراق است که آیندهٔ طرح‌ها و برنامه‌های استکبار برای کنترل منطقه را با مخاطره مواجه می‌کند.

- در سطح راهبردی: شکست‌های پیاپی آمریکا و اسرائیل منحوس و آل سعود از محور مقاومت در ماه‌های اخیر که طرح معامله قرن و فشار حداکثری بر ایران را با شکست راهبردی مواجه کرده است.

۲. آمریکا در طی سال‌های گذشته با اقدامات نرم از طریق ارتباط با لایه‌های حزب بعث و نخبگان سکولار و لائیک عراق و نیز ناراضیانی که از قدرت سهم کمتری داشته‌اند برای ناآرامی عراق برنامه‌ریزی کرده است.

۳. فتنه‌انگیزی اخیر عراق که بر بستر نارضایتی از کمبودهای دیرپا و رنج دهنده مردم عراق پایه‌ریزی شده، فتنه‌ای "مجازی بنیان"بود که طبق قرار می‌بایست ماه‌ها بعد به اجرا گذاشته شود. شکست‌های اخیر آمریکا و اتباعش آن‌ها را به حرکت عجولانه وادار کرد.

۴. قرار گرفتن این حوادث در آستانه اربعین، شعارهای تند افراطی و ساختارشکن، حمایت خارج نشینان و عناصر منفور در نگاه مردم عراق، عدم استقبال مردم و احزاب از این اعتراضات و حضور به‌موقع مرجعیت از مهم‌ترین عوامل ناکامی دشمن در شعله‌ور سازی این فتنه بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha