جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام مکی نماینده طلاب و فضلای آبادان

حوزه/ حجت الاسلام مکی عنوان کرد: مجموعه روحانیت آبادان شامل فضلا و محققان که بعضاً به مرتبه عالی اجتهاد و کرسی تدریس سطوح عالی و خارج رسیده و برخی در کنار تحصیلات حوزوی دارای تحصیلات عالی دانشگاهی بوده و مشغول به تدریس با تخصص و گرایش های مختلف می باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام مکی پیش از ظهر امروز در دیدار طلاب حوزه علمیه آبان با  آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی که در قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه حوزه علمیه آبادان و پیشینه این حوزه در انقلاب و دفاع مقدس گفت: آبادان با سابقه حضور علمای بسیار حتی در حد فتوا و رساله و محل آمد و شد علما به عتبات عالیات و حوزه علمیه نجف اشرف و پل ارتباطی ایران اسلامی با عراق عزیز و محلی برای تبلیغ رجال دینی و مبلغین مذهبی بوده که حکایت از گوش‌های شنوا و قلب های آماده تلقی و دریافت معارف و احکام اسلامی داشته است.

وی افزود: مجموعه روحانیت آبادان شامل فضلا و محققان که بعضاً به مرتبه عالی اجتهاد و کرسی تدریس سطوح عالی و خارج رسیده و برخی در کنار تحصیلات حوزوی دارای تحصیلات عالی دانشگاهی بوده و مشغول به تدریس با تخصص و گرایش های مختلف می باشند.

نماینده طلاب و فضلای آبادان تأکید کرد: با توجه به وضعیت فرهنگی که دشمن ایجاد کرده هنوز ضرورت تبلیغ در منطقه و کشورهای همسایه ملموس بوده و البته زمینه فعالیت و آمادگی سرمایه گذاری در این جهت افق پیش رو و آینده روشنی را ترسیم می کند.

حجت الاسلام مکی به بخشی از مشکلات حوزه آبادان اشاره و مطرح کرد: با توجه به مشکلات عدیده ای که شهرستان آبادان با آن دست و پنجه نرم می‌کند و به دلایل متعددی دریافتی و هزینه‌های حوزه علمیه آبادان همخوانی نداشته و گاه موجب اخلال در کار حوزه می شود؛ از طرفی دیگر شیطنت دشمنان و فقر موجود و عدم حمایت های جدی سازمان ها و نهاد های موجود، تامین مبلغانی که در مناطق روستایی و محروم در مقابل جریانات انحرافی جهاد می کنند را مختل کرده است.

 وی بر ضرورت تأمین هزینه های جاری حوزه آبادان تأکید و عنوان کرد: باید از برنامه های تبلیغی ما در حوزه آبادان حمایت شود؛ همچنین باید برای توسعه جدید حوزه اعم از ۵ کلاس، کتابخانه و واحد میهمان به مساحت ۸۰۰ متر مربع در طبقه فوقانی مجهز به وسایل سرمایشی، صوتی، میز و صندلی از سوی مسئولان حمایت شود.

حجت الاسلام مکی  گفت: جلسات هفتگی مجمع طلاب و فضلای آبادانی مقیم قم به دلایلی از جمله مشکلات مالی به جلسات ماهیانه تقلیل یافته و صندوق قرض الحسنه آن با توجه به تورم موجود و حجم طلاب و فضلا و درخواست‌های فراوان جوابگوی تقاضا نیست.

وی ادامه داد: شهری با مساجد و حسینیه های فراوان و روحانیتی متحد، موفق و زبانزد که خدمات فراوان فرهنگی اجتماعی و حتی سیاسی ایشان در کشور کم نظیر یا شاید بی‌نظیر بوده است.

حجت الاسلام مکی خاطرنشان کرد: مساجد و حسینیه های متعدد، درمانگاه، دارالایتام، منازل مسکونی نیازمندان، مدارس تحت برنامه آموزش و پرورش از ابتدایی تا دبیرستان پسرانه و دخترانه با بُرد دینی و مدارس علمیه بخشی از آثار علمای آبادان است.

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه با بیان اینکه حوزه علمیه آبادان به طور رسمی در سال ۱۳۲۵ شکل می گیرد، گفت: مدرسه ای که مختلف العلما و محل استراحت مبلغین در ایام تبلیغ و روحانیون عازم به عتبات و محل اختفای سیاسیون و انتقال ایشان به نجف اشرف نیز بوده است.

حجت الاسلام مکی ابراز کرد: در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی با همت عالی مرحوم دهدشتی سنگ بنای حوزه علمیه امام صادق علیه السلام نهاده و در دوران دفاع مقدس که آن مرحوم به مقام جانبازی نائل و معمار و تعدادی از کارگران به شهادت رسیدند، ساختمان مدرسه تکمیل شد و در سال ۱۳۷۰ رسماً شروع به فعالیت کرد.

نماینده طلاب و فضلای آبادان بیان کرد: تاریخ روحانیت آبادان که با پیدایش نفت و تأسیس شهرستان آبادان مرتبط است با عملکرد مثبت ایشان موجب گرایش جوانان مومن به حوزه گردید و با پیروزی انقلاب شتاب بیشتری پیدا کرد؛ اولین مجمع طلاب در ابتدای جنگ تحمیلی به درخواست امام جمعه فقید آبادان مرحوم آیت الله آقای جمی و زیر نظر ایشان در قم راه اندازی و جلسات منظم هفتگی در شب های جمعه تمام سال و بعضاً با حضور شخصیت های علمی و سیاسی برگزار شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه امروز طلاب و فضلای آبادانی در قم، آبادان و سایر شهرها و کشورها طبق آمار رسمی حوزه علمیه قم بالغ بر ۵۰۰ نفر است که حدود ۴۰ نفر از ایشان در دوران دفاع مقدس مفتخر به مقام رفیع شهادت شدند و برخی از ایشان در کسوت جانبازی هستند؛ از این تعداد ۲۶۰ نفر شامل اساتید، ائمه جمعه و جماعت، خطبا و طلاب مدرسه ساکن آبادان و بقیه عمدتا در قم و تعدادی در شهرهای دیگر ساکن هستند.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha