سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حماسه9دی

حوزه/ حضور ملت یک حضور گسترده و غیرجناحی است، باید جایگاه این روز را درست بفهمیم، روزی که نقش ولی‌فقیه و حضور ملت در کنار ولی‌فقیه و نقش تعیین کننده ملت و حضور در صحنه را روشن می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام امیر جوان‌آراسته در مراسمی که به مناسبت سالگرد حماسه نهم دی در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، گفت: این روز، روز بصیرت است و متعلق به جناح خاصی نیست. بعضی تصور می‌کنند که گروهی در این روز نقش دارند و گروهی نقش ندارند. این روز، روز امت و حضور امت است نه امتی که متعلق به جناح خاصی باشد.

وی افزود: 9دی ماه روزی است که حضور مردم نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کرد. این یعنی این‌که ما در مقابل دشمن و اغتشاش می‌ایستیم نه در مقابل حزب و جناحی دیگر، اگرچه شاید شروعش از جایی باشد اما وقتی دشمن بر موج سوار می‌شود، حضور ملت یک حضور گسترده و غیرجناحی است، باید جایگاه این روز را درست بفهمیم روزی که نقش ولی‌فقیه و حضور ملت در کنار ولی‌فقیه و نقش تعیین کننده ملت و حضور در صحنه را روشن می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه گفت: تقابل حق و باطل یک تقابل تاریخی است. از وقتی انسان بوده است، حق و باطلی در این دنیا بوده و حکمت و مصلحت الهی اقتضا می‌کند که انسان‌ها در مسیر کمال‌شان با این حق و باطل روبه‌رو باشند. قرآن مفصل از این صحبت می‌کند که هرگاه پیامبری بوده است،‌ حاکم جوری نیز در مقابل آن بوده است.

وی افزود: خداوند برای ما حق و باطل را توصیف می‌کند و ویژگی‌های حق و باطل را بیان می‌کند و ما را دعوت می‌کند که در مسیر حق و در عداد طرفداران و اهل حق قرار گیریم. امام علی(ع) می‌فرماید: للباطل جوله و للحق دوله. باطل، جولان دارد و یک مدت خود را نشان می‌دهد و سروصدا دارد و سعی می‌کند برای خود طرفدارانی جذب کند ولی آن‌چه دولت دارد و کار در دستش است و می‌تواند راهبر باشد، حق است. لذا طبیعیِ باطل این است که سروصدا داشته باشد. در طول تاریخ و امروزه هم همین طور است. باطل زمانه ما رسانه در اختیار دارد.

حجت‌الاسلام جوان‌آراسته هم‌چنین گفت: حضرت در نهج‌البلاغه می‌فرماید که حق و باطل تا وقتی روشن است که روشن است اما کار وقتی دشوار می شود که حق و باطل با هم آمیخته می‌شود. آمیختگی حق و باطل یعنی ایجاد شرایط فتنه و امتحان. بسیاری از ما در شرایط عادی انسان‌های خوب و در مسیری هستیم اما وقتی شرایط ویژه‌ای اتفاق می‌افتد، اوضاع متفاوت می‌شود.

وی گفت: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «فَقْدُ الْبَصَرِ أَهْوَنُ مِنْ فِقْدانِ الْبَصیرَةِ». چشم نداشتن چندان سخت نیست ولی وقتی بصیرت نباشد، کار دشوار می‌شود. گرد و خاکی که در هوا بلند می‌شود، هوا و هوس است و حقیقت را می‌پوشاند و حقیقت را در نگاه ما مبهم،  تاریک و نامشخص می‌کند. حضرت می‌فرماید کار از این‌جا شروع می‌شود. شرایط و احکام جدیدی ایجاد می‌شود. حرف‌های جدیدی گفته می‌شود. اگر حق از باطل جدا بود، کسی شک نمی‌کرد. قطعه‌ای از حق می‌گیرند و قطعه‌ای از باطل می‌گیرند و در هم می‌آمیزند.

313/32

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha