جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

حوزه/ عضو هئیت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: حوزه علمیه به خاطر تفکر اسلامی باید به علومی بپردازد که در خدمت جامعه باشد؛ این نهاد می بایست در فقه غیر نهادی نسبت به مسائل جامعه حساس باشد و برای امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فکر کند و راهکار بدهد .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین  محسن الویری در نشست «تخصص گرایی در علوم حوزوی با موضوع آسیب ها و فرصت ها»، در سالن کنفراس هتل ولایت مشهد، درباره مفهوم معیار وحدت علم گفت: گاهی مسئله ای وجود دارد که یک علم نمی تواند پاسخگو باشد، لذا بحث چند رشته ای و میان رشته ای مطرح می شود .

وی اظهار کرد: حوزه علمیه به خاطر تفکر اسلامی باید به علومی بپردازد که در خدمت جامعه باشد؛ این مجموعه می بایست در فقه غیر نهادی نسبت به مسائل جامعه حساس باشد و برای امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فکر کند و راهکار بدهد .

حجت الاسلام و المسلمین الویری درباره ارتباط حوزه های علمیه و نظام اسلامی، گفت: حوزه علمیه می تواند با توجه به نیازهای امروز جامعه در کنار وظایف علمی خویش، به نظام اسلامی خدمت کند.

وی با اشاره به اینکه باید به علوم و مطالعه بین رشته ای توجه کرد، افزود: در دانش میان رشته ای قرار است با حفظ اصالت دو علم، یک دانش جدید مانند فقه ارتباطات، فقه دولت، فقه اقتصاد و... ایجاد شود.

در بخش دیگری از این نشست، حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی، استاد حوزه علمیه مشهد به موضوع تخصص گرای و الزامات آن در حوزه علمیه پرداخت و گفت: تخصص گرایی  یعنی اینکه بتوان در یک حوزه اختصاصی، علومی ایجاد کرد که برای توسعه و ترویج از عمق بیشتری نسبت به مطالعات عمومی برخورد دار باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز در تعامل علوم اسلامی و علوم انسانی دچار چالش شدیم، ابراز کرد: علوم اسلامی اطلاعات وسیعی نیاز دارد تا به حوزه تخصصی وارد شود زیرا در این دانش ها با استنباط مسائل روبرو هستیم .

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha