پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 884588
۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
بانوان

حوزه/ هیچ وقت در تاریخ کشور ما این همه زن تحصیل کرده و فرزانه برجسته ما نداشتیم؛ نه در محیطهای حوزوی، نه در محیطهای دانشگاهی. این همه نویسنده ی زن، این همه شاعر زن، این همه محقق زن، پژوهشگر زن، در رشته های مختلف نداشتیم؛ خوشبختانه امروز به برکت نظام اسلامی داریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «بانوی تراز در گفتمان امام خمینی (ره) و امام خامنه ای» به موضوع بانوان و نقش آنان در انقلاب اسلامی ایران پرداخته که در این نوشتار به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، بخش هایی از این کتاب را در شماره های مختلف تقدیم شما خوبان خواهیم کرد.

- تربیت زنان مؤمن و تحصیل کرده؛ از بزرگترین افتخارات نظام اسلامی

اولا من عرض بکنم در هنگامی که به همین مناسبت غالبا بنده مواجه می شوم با بانوان مسلمان، زنان مؤمن و تحصیل کرده، خدا را عمیقا شکر می کنم؛ واقعا این یکی از بزرگ ترین افتخارات نظام اسلامی است که در سایه ی نظام اسلامی این همه زن فرزانه و تحصیل کرده و خوش فکر و ممتاز از لحاظ فکری و عملی در جامعه ی ما وجود دارند؛ خیلی نعمت بزرگی است و مایه ی افتخار است.

حالا امروز که فقط این خانم محترم صحبت کردند، لکن جلسات متعددی ما داشتیم که خانم ها متعدد صحبت کردند؛ هر کدام که بیاناتی را ابراز کردند، یک دریچه ای از نگاه نو، فکرنو به روی ذهن انسان گشوده می شد. تربیت این همه انسان والا، برجسته و خوش فکر یکی از بزرگ ترین افتخارات نظام اسلامی است. امروز وقتی ما نگاه می کنیم، نام زنان ما بر تارک کتاب های متعددی - کتاب های علمی، کتاب های پژوهشی، که تاریخی، کتاب های ادبی، کتاب های سیاسی، کتاب های هنری – گذاشته شده؛ جزو برترین نوشته ها و آثار مکتوب امروز نظام اسلامی - چه مقالات و چه کتاب ها - نوشته های بانوان ما است که این واقعا مایه افتخار است. در تاریخ ما بی سابقه است؛ ما دوره های گوناگون را دیدیم، آشنا هم بودیم با فضای فرهنگی کشور، ما هرگز این همه انسان برجسته ای در زمینه های مختلف - چه در مسائل حوزوی، چه در مسائل دانشگاهی - نداشتیم. (۱)

- بروز هویت زن ایرانی در عرصه های مجاهدت

در کنار اینها، بروز و ظهور کاملا برجسته ی هویت و شخصیت مستقل زن ایرانی، در عرصه مجاهدت ها، از جمله در دفاع مقدس و دنباله های آن تا امروز؛ این همه همسران شهدا، همسران جانبازان، مادران شهیدان، بازماندگان برجسته ی کسانی که رفتند جانشان را در راه خدا دادند و این ها با اراده ی محکم، عزم راسخ و با صبر، هر انسانی را در مقابل خودشان خاشع و خاضع می کنند.

بنده که حقیقتا هروقت با این زنان برجسته مواجه می شوم، در مقابل آنها احساس خضوع میکنم. بنده زیاد برخورد می کنم با مادران شهیدان، با همسران شهیدان، با همسران جانبازان: این بانوی فداکاری که یک عمر زندگی خودش را می گذارد برای مدیریت کردن و بهبود بخشیدن به زندگی یک معلول و جانباز، برای خاطر خدا؛ این چیز کوچکی نیست، این ها به زبان آسان است. آن مادری که دو فرزند، سه فرزند، چهار فرزند را در راه خدا داده و همچنان محکم ایستاده، به ما سفارش می کند که بایستید؛ محکم باشید! انسان واقعا در مقابل این همه عظمت احساس خشوع میکند.

اینها واقعیت های زنانه ی جامعه ی ما است که بسیار افتخارآمیز و مهم است. خب بحمدالله این، آن بخش روشن و درخشان مسئله ی زن در کشور است. (۲)

- وفور زنان تحصیل کرده و فرزانه و برجسته؛ از برکات جمهوری اسلامی

مسئله ی زنان، مسئله ی مهمی است؛ بهترین کسانی هم که این مسئله را می توانند دنبال کنند و حل کنند خود خانم ها هستند و خانم تحصیل کرده و خوش فکر و با استعداد و خوش قلم و خوش قریحه کم نداریم؛ امروز در کشور ما بحمدالله خیلی زیاد است. عرض کردم: هیچ وقت در تاریخ کشور ما این همه زن تحصیل کرده و فرزانه برجسته ما نداشتیم؛ نه در محیطهای حوزوی، نه در محیطهای دانشگاهی. این همه نویسنده ی زن، این همه شاعر زن، این همه محقق زن، پژوهشگر زن، در رشته های مختلف نداشتیم؛ خوشبختانه امروز به برکت نظام اسلامی داریم. این ها به برکت اسلام است، به برکت جمهوری اسلامی است، به برکت همان نگاه روشن امام به مسئله زن است، که اشاره کردند. (۳) هیچ وقت ما چنین وضعیتی را در کشورمان نداشتیم. (۴)

- شکر نعمت انقلاب در تربیت زنان مسلمان و فرزانه

باید خدا را شکر کنیم و از توفیقات او سپاسگزاری کنیم و از او افزایش این توفیق را بخواهیم و شکر این توفیق را بکنیم؛ شکرش هم همین است که عرض کردم: نگاه به رهنمود الهی و سلب نگاه از رهنمودهای مادی که امروز متصدی و مباشر آن هم غربی ها و آمریکایی هایند که خیلی هم پررویند، خیلی هم طلبکارند، خیلی هم هوچی هستند، و اگر کسی بر خلافشان حرف بزند، هجوم تبلیغاتی هم می کنند، [اما] نباید اعتنا کرد، باید ان شاء الله پیش بروید. (۵)

پی نوشت ها:

۱. بیانات امام خامنه ای دردیدار جمعی از بانوان برگزیده کشور در آستانه میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) – ۳۰/۰۱/۱۳۹۳

۲. همان

۳. خانم مولاوردی

۴. بیانات امام خامنه ای در دیدار جمعی از بانوان برگزیده کشور در آستانه میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) – ۳۰/۰۱/۱۳۹۳

۵. همان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha