جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله نورمفیدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: حضور گسترده مردم در انتخابات می تواند صدبرابرِ موشک ها، علیه دشمنان منشأ اثر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در ادامه سلسله جلسات اخلاق هفتگی خود در جمع طلاب، اساتید و کارکنان مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، با استناد به آیه ۹۰ سوره مبارکه نحل، از جمله مواردی که خداوند در این آیه بدان امر فرموده را برپایی عدل و قسط دانست.

وی، عدالت را امر الهی دانست و با استناد به آیات قرآن اظهار کرد: از اهداف ارسال انبیاء الهی(علیهم اسلام)، برپایی قسط و عدل در بین مردم است چنانچه مردم طوری ساخته شوند که براساس قسط و عدل عمل نمایند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان، با استناد به تفسیر مجمع البیانِ مرحوم طبرسی، به بیان معنای عدالت پرداخت و گفت: عدالت، برخورد با دیگران از روی انصاف است بطوری که فرد به حق خود قانع بوده و به حق کسی هم تجاوز نکند. 

آیت الله نورمفیدی، عدالت را اعم از فردی و اجتماعی دانست و ادامه داد: عدالت در مقیاس فردی، جنبه اخلاقی دارد و یک نوع اخلاق بشمار می آید، حال آنکه عدالت اجتماعی، مربوط به حکومت ها و دولت ها بوده و امر مهم و مشکلی به حساب می آید.

وی از دیگر اوامر الهی را احسان و بخشش به اطرافیان عنوان کرد و افزود: احسان، گذشتن از حق خود برای دیگران است و براساس آیه ۹ سوره مبارکه حشر، مصداق بارز احسان، اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) می باشند "یؤثِرُونَ عَلَی أنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ".

امام جمعه گرگان اضافه کرد: به لحاظ اخلاقی، مرتبه احسان از عدالت بالاتر است اما به عنوان قانون همگانی قرار نمی گیرد ولی عدالت باید قانون همگانی شود زیرا از نظر ضابطه مندی و قانون مندی، عدالت می تواند جامعه ای را سالم و مستقیم قرار دهد.

آیت الله نورمفیدی با اشاره به اهمیت احسان و ذکر آن در آیات متعدد قرآن کریم، روایات و سیره ائمه هدی(علیهم السلام) به روایتی از امام علی(علیه السلام) احسان و نیکی به دیگران را بهترین توشه برای انسان دانست و اضافه کرد: روحیه دستگیری، کمک به دیگران و از خودگذشتگی مورد عنایت خداوند متعال بوده و بر آن تاکید داشته است، چنانچه وجود این روحیه در انسان، موجب محبوبیت او در نزد خدا و مردم می شود، همچون سردار حاج قاسم سلیمانی که با گذشتن از خود و احسان به مردم، این محبوبیت را کسب کرد.

وی اظهار کرد: در روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) وارد است که برخورد خوب، احسان و نیکی به مردم، دستگیری از نیازمندان، برطرف نمودن موانع و مشکلات زندگی آنان، صدقه بشمار می آید.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان با اشاره به نزدیک شدن انتخابات مجلس، انتخابات را یک مسئله مهم برشمرد و با تاکید بر حضور حداکثری گفت: امروز کشور ایران به لحاظ قدرت نظامی و تجهیز موشک در مرتبه بسیار بالا و قوی قرار دارد ولی قدرت اصلی ما، مردم هستند، چنانچه حضور گسترده مردم در انتخابات می تواند صدبرابر موشک ها، علیه دشمنان منشأ اثر باشد؛ با این بیان، ضرورت حضور در انتخابات بخوبی فهمیده می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha