سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
اثر برتر

حوزه/ کتاب« قراردادهای الکترونیکی از دیدگاه فقه و حقوق»، اثر «رسول مظاهری کوهانستانی و محمدعلی خادمی کوشا» در گروه علمی « فقه و اصول» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب« قراردادهای الکترونیکی از دیدگاه فقه و حقوق»، اثر حجج اسلام رسول مظاهری کوهانستانی و محمدعلی خادمی کوشا در گروه علمی «  فقه و اصول» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

بر اساس این گزارش، در بخشی از چکیده این کتاب می‌خوانیم: امروزه، بسیاری از مبادلات و تراکنش‌های بانکی مردم، الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری، از طریق گوشی تلفن، تبلت یا رایانه انجام می‌شود. تجارت الکترونیکی و توانایی‌های همراه آن، امروزه افق جدیدی را برابر انسان پدید آورده است؛ زیرا سرعت و حجم مبادلات را به شدت افزایش داده و انسان امروزی را به انسانی بین المللی تبدیل کرده است که در لحظه می‌تواند با انبوهی از مردم ارتباط و تعامل تجاری برقرار کند.


 قراردادهای الکترونیکی، اخیراً توجه دولت‌ها و از جمله دولت جمهوری اسلامی ایران را به خود جلب کرده و در نتیجه، اوراق و اسناد کتبی، تقریباً در شُرُف حذف است. بنابراین، مباحث مهمی مانند ادله الکترونیکی و امضای الکترونیکی، نقش عمده‌ای در شکل‌گیری و اثبات چنین قراردادهایی پیدا کرده‌اند. 


 کتاب حاضر، تلاشی است برای تبیین مفاهیم مربوط به این حوزه و تحلیل ویژگی‌ها و احکام قراردادهای الکترونیکی از دیدگاه فقه و حقوق. برخی مفاهیمی که در این کتاب بررسی شده، عبارت‌اند از: تجارت الکترونیکی، شیوه انعقاد قراردادهای الکترونیکی، طریقه احراز اهلیت طرف‌های معاملات الکترونیکی، درجه اعتبار و ارزش اثباتی گواهی‌های الکترونیکی و مزایا و معایب مهم‌ترین ابزارهای پرداخت الکترونیکی شامل انواع کارت‌های الکترونیکی، پول و چک الکترونیکی. 


 نگارندگان این کتاب، با توجه به اینکه امروزه فناوری ارتباطات دامنه گسترده‌ای پیدا کرده است، کوشیده‌اند اصول و قواعد فقهی این مسائل را برکاوند و گام کوچکی در رفع ابهامات و پر کردن خلأهای فقهی و حقوقی موجود در این عرصه بردارند.


 شایان ذکر است: کتاب« قراردادهای الکترونیکی از دیدگاه فقه و حقوق»، اثر حجج اسلام رسول مظاهری کوهانستانی و محمدعلی خادمی کوشا در گروه علمی «فقه و اصول» که در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.، از سوی انتشارات« پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» منتشر شده است.
 

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha