پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نرم افزار

حوزه/ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده نرم ­افزارهای علوم اسلامی تاکنون تولیدات دیجیتالی متعددی را در موضوعات مختلف از جمله امام باقر علیه السلام، عرضه نموده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، از جمله مؤسسات علمی و پژوهشی حوزه علمیه قم است که توسط مقام معظم رهبری حفظه الله ‌به منظور نشر فرهنگ غنی اسلام، تسهیل در دستیابی به منابع و متون اصیل دینی، تسریع در امر کاوش و پژوهش در حوزه علوم اسلامی و انسانی با بهره‏‌گیری از فنّاوری اطلاعات و به‏ کارگیری امکانات رایانه‌‏ای، برای ارائه معارف حقّه اهل ‏بیت علیهم‌السلام به جهانیان در عصر اطلاعات و ارتباطات در شکل و قالب جدید در سال ۱۳۶۸ ﻫ‌جری شمسی تأسیس شد.

این مرکز به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده نرم ­افزارهای علوم اسلامی تاکنون نرم‌افزارهای متعددی را روانه بازار کرده است. نرم‌افزار «سیره معصومان علیهم‌السلام»، از جمله آنان است که دارای متن کامل ۴۴۵ عنوان کتاب از مهم‌ترین منابع تاریخ اسلام و اهل بیت علیهم‌السلام به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی مانند: مسند الامام الباقر (علیه‌السلام)، حیاة الامام محمد الباقر (علیه‌السلام) و... است.

در این نرم‌افزار اتصال ۵۹۳۸ فیش پژوهشی از ۱۰۶ عنوان کتاب به درختواره امام باقر (علیه‌السلام) در سرشاخه‌های: احوال شخصی، امامت، سیره، مناقب، پس از امام باقر (علیه‌السلام)، اصحاب و راویان، سال‌شمار، کتابشناسی، ارائه رخدادهای زمانی مرتبط با زندگانی امام باقر (علیه‌السلام) به سه زمان شمسی، قمری و میلادی؛ ارائه نموداری و مشجر تبار امام باقر (علیه‌السلام) با قابلیت اتصال به متن؛ ارائه صلوات مخصوص امام باقر (علیه‌السلام) و ۱۱ قطعه شعر زیبا در مدح ایشان با قابلیت پخش وجود دارد.

همچنین در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور (نورلایب) این مرکز تحقیقاتی متن بیش از ۱۷۰۰۰ عنوان کتاب در موضوعات مختلف اسلامی و انسانی گنجانده شده است که در این پایگاه، کتابخانه تخصصی امام باقر (علیه‌السلام) در بخش فهرست کتابخانه‌ها قرار دارد و کتب ارزشمندی مانند: الإمام الباقر (علیه‌السلام) قدوة و أسوة، الامام الباقر (علیه‌السلام) و اثره فی التفسیر، امام باقر (علیه‌السلام) الگوی زندگی، امام باقر علیه‌السلام جلوه امامت در افق دانش، امام محمد باقر (علیه‌السلام) سرچشمه دانش، زندگانی باقر العلوم حضرت محمد بن علی علیه‌السلام، زندگی سیاسی امام باقر (علیه‌السلام) و ... وجود دارد.

پایگاه حوزه‌نت این مرکز نیز وبگاهی است که در جهت تبلیغ، ترویج و اطلاع‌رسانی نسبت به معارف دینی و موضوعات فرهنگی و ملّی، با هدف تبیین و روشنگری، در شبکه جهانی اینترنت، فعالیت می‌کنند.

این پایگاه دارای بخش‌های مختلف و متنوعی است از جمله بخش دانشنامه که مطالب و محتواهای ارزشمندی درباره پیامبر (ص) و اهل بیت علیهم‌السلام عرضه می‌کند، ضمن اینکه ویژه‌نامه شهادت امام باقر (علیه‌السلام) در این ایام بروزرسانی شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. در این ویژه نامه مطالبی اعم از: «شناسنامه امام محمد باقر (علیه‌السلام)، دوران امامت امام محمد باقر (علیه‌السلام)، تحلیل ویژگی‌های خاصّ زمانه امام باقر (علیه‌السلام)، امام و امویان، فضایل امام باقر (علیه‌السلام)، نهضت بزرگ علمی امام باقر (علیه‌السلام)، امام باقر (علیه‌السلام) و نشر فرهنگ شیعی، نقش امام باقر (علیه‌السلام) در بنیان‌گذاری اجتهاد، شیوه امام باقر (علیه‌السلام) در مبارزه با انحراف، امام باقر (علیه‌السلام) و فرق و مذاهب، مبارزات فرهنگی امام باقر (علیه‌السلام)، مناظرات امام محمد باقر (علیه‌السلام)، اخلاق و فضایل امام محمد باقر (علیه‌السلام)، زندگی اجتماعی امام باقر (علیه‌السلام)، اصحاب و شاگردان امام باقر (علیه‌السلام)، شهادت امام محمد باقر (علیه‌السلام)، وصیت امام (علیه‌السلام)، کتاب شناسی امام محمد باقر (علیه‌السلام) و ... ارائه شده است.

همچنین در پایگاه جامع الاحادیث بیش از چهارصد هزار احادیث اهل‌ بیت (ع) به صورت حدیث محور عرضه شده است که این پایگاه دارای قابلیت تفکیک احادیث بر اساس معصوم، شرح، ترجمه، قرن و... است. به عنوان مثال، با تفکیک و فیلتر احادیث بر اساس معصوم حدود ۳۰۰۰ حدیث از امام باقر (ع) از منابع حدیثی شیعه در این پایگاه وجود دارد. علاوه بر نرم‌افزار و پایگاه جامع الاحادیث، نرم‌افزارهایی مانند: «درایة النور و رجال شیعه» نیز توسط مرکز تولید شده که پژوهشگران می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزارها به کتب رجالی مهم دسترسی داشته و پژوهش‌های مربوط به رجال و درایه را انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha