پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اثر برگزیده

حوزه/ کتاب«جرایم سازمان یافته در آینه سیاست کیفری اسلام، ایران و اسناد بین المللی»، اثر حجت الاسلام محمدابراهیم شمس ناتری در گروه علمی «حقوق» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب«جرایم سازمان یافته در آینه سیاست کیفری اسلام، ایران و اسناد بین المللی»، اثر حجت الاسلام محمدابراهیم  شمس ناتری در گروه علمی «حقوق» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

بر اساس این گزارش، در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: از جمله پدیده‌های مجرمانه‌ای که امروزه دنیای اقتصاد، سیاست و امنیت اجتماعی را به چالش کشیده، ارتکاب جرایم سازمان‌یافته یا گروه مجرمانه است. تهدید ناشی از این دست جرایم، آن‌چنان جدی است که جرم‌شناسان، قرن بیست و یکم را قرن جرایم سازمان‌یافته اعلام کرده‌اند. 

 سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۰۰ میلادی، برای مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی، کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی را که به «کنوانسیون پالرمو» معروف شده است، به تصویب اعضا رسانید. اکثر کشورهای دنیا، در این کنوانسیون عضویت دارند.

 اگرچه کشور جمهوری اسلامی ایران تا کنون به این کنوانسیون نپیوسته است؛ اما در منابع دینی ما، برای مقابله با جرایم سازمان‌یافته، دلایل و مبانی شرعی قابل توجهی وجود دارد. افزون بر این، مصلحت حفظ نظام و سلامت جامعه، مقتضی مقابله فراگیر با این‌گونه جرایم است. از این رو، جمهوری اسلامی اقدامات تقنینی، اجرایی و قضایی قابل توجهی را برای مقابله با جلوه‌های مختلف این‌گونه جرایم انجام داده و به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مقابله با فساد (کنوانسیون مریدا) پیوسته است. 

 افزون بر این، برای مقابله با جرایم سازمان‌یافته، با کشورهای مختلف جهان معاهدات مقابله با جرایم سازمان‌یافته، استرداد مجرمان و انتقال محکومان را منعقد کرده است.

 اثر حاضر، با بررسی جرایم سازمان‌یافته یا گروه مجرمانه در اسناد بین المللی، مبانی و ادله مقابله با این پدیده مجرمانه را در منابع اسلامی و قوانین موجود تببین کرده است.

شایان ذکر است: کتاب«جرایم سازمان یافته در آینه سیاست کیفری اسلام، ایران و اسناد بین المللی»، اثر حجت الاسلام محمدابراهیم  شمس ناتری در گروه علمی «حقوق» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد، از سوی انتشارات« پژوهشگاه حوزه و دانشگاه » منتشر شده است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha