پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اثر برگزیده

حوزه/ کتاب«درسنامه مبانی اندیشه سیاسی در اسلام»، اثر «مرحوم محمدحسین اسکندری» در گروه علمی « علوم سیاسی» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب«درسنامه مبانی اندیشه سیاسی در اسلام»، اثر «مرحوم محمدحسین اسکندری» در گروه علمی « علوم سیاسی» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

 بر اساس این گزارش، در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: اسلام، دینی اجتماعی است که علی‌رغم تلاش‌های صاحبان قدرت و ثروت برای دور نگهداشتن آن از صحنه‌های سیاسی و اجتماعی، نه تنها در سیاست دخالت می‌کند، بلکه نسبت به آن اهتمام بیشتری دارد. 

شاهد این ادعا، آیات و روایات بسیار در قرآن و منابع شیعه و سنی است. افزون بر این، تشکیل تمدن اسلامی در پانزده قرن و تأسیس برخی حکومت‌های اسلامی در این مدت، گواه دیگری است بر اهتمام اسلام به حکومت و سیاست. 

 بر این اساس، ارزش و اهمیت اندیشه سیاسی در اسلام، مسئله‌ای نیست که بر کسی پوشیده باشد. این مسئله، با تأسیس نظام جمهوری اسلام در ایران، جان تازه‌ای گرفت و پژوهش‌های بسیاری به بررسی ابعاد علمی و عملی آن اختصاص یافت. 

 یکی از موضوعات مهم در اندیشه سیاسی اسلام، بررسی اصول کلی، مبانی، تنوع، تقسیم‌بندی و بیان قُرب و بُعد مسائل آن است. کاری که پژوهش حاضر با غور در مبانی اندیشه سیاسی اسلام، بخشی از این موضوع را برکاویده است.

 مبانی اندیشه سیاسی در اسلام، از سرفصل‌های مصوب رشته علوم سیاسی در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه است که تنظیم و تبویب آن می‌تواند برای دانشجویان مفید باشد. 

 کتاب حاضر، فشرده‌ای است از دو جلد کتاب «مبانی هستی‌شناختی» و «مبانی انسان‌شناختی» که برای دانشجویان رشته علوم سیاسی، در یک جلد، تلخیص و در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت انتشار یافته است. 

این کتاب، مبانی جهان‌شناختی و انسان‌شناختی اندیشه سیاسی را در آیات و روایات بررسی و افزون بر این، پرسش‌هایی را در باره مبانی اندیشه سیاسی در اسلام مطرح و برخی منابع مطالعاتی را نیز در این زمینه معرفی کرده است. 

 شایان ذکر است:کتاب«درسنامه مبانی اندیشه سیاسی در اسلام»، اثر «مرحوم محمدحسین اسکندری» در گروه علمی « علوم سیاسی» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد، از سوی انتشارات« پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت » منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha