سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
جنگ نرم

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) زنان را پیشروان نهضت اسلامی می دانست، افزود: بانوان، افسران جنگ نرم هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین تهرانی در جمع طلاب مدرسه علمیه تربیت مدرس صدیقه کبری(سلام الله علیها)، به سنت های الهی در جامعه ایمانی اشاره کرد و گفت: خداوند متعال سنت های زیادی در این عالم دارد که برخی از این سنت ها بسیار ویژه است.

وی ادامه داد:‌ از مهمترین سنت های میان مومنین و اهل حق این است که خداوند از طریق آن، مومنین را تدبیر می کند و به سعادت می رساند.

وی اولین سنت الهی را، سنت تثبیت ایمان مومنین دانست و یادآور شد: اولین سنت الهی، سنت تثبیت ایمان در دل مومنین است، بنابراین صرف ایمان آوردن، کافی نیست، بلکه ایمان باید ماندگار و تثبیت شود همانگونه که خداوند برای اهل ایمان واقعی، کاری می کند که ایمان در وجود آنها تثبیت شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم ادامه داد: در دعاهای وارد شده بویژه در آخرالزمان، تاکید شده که نسبت به حفظ ایمان، بسیار دعا کنید.

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی، دومین سنتی که خداوند برای اهل ایمان قرار داده را زیادی در هدایت دانست و گفت: اگر کسی مومن واقعی باشد، هدایت او به صورت مضاعف افزایش می یابد که آیه 17 سوره محمد نیز به طور دقیق به این امر اشاره دارد، بنابراین امر هدایت، هیچگاه متوقف نمی شود و انسان در هر مرحله ای از ایمان باشد، باز هم می تواند از هدایت بیشتر برخوردار شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران استان قم سنت سوم را نصرت اهل ایمان دانست و افزود: نصرت اهل ایمان را خداوند حق مومنین بر خودش دانسته است؛ بنابرین اگر مومنین به وظیفه خود درست عمل کنند، قهرا بدانند که خداوند آنها را یاری می رساند، جامعه دینی که براساس مبانی دینی زندگی کند، هرچه مومن تر باشد، باید به نصرت الهی مطمئن تر باشد و هرچه از ایمان فاصله بگیریم، ناآرامی و اضطراب  و پریشانی در جامعه بیشتر می شود و هرچه ایمان قوی تر، آرامش بیشتری در پی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین تهرانی سنت چهارم الهی را سنت نجات عنوان کرد و افزود: خداوند متعال، مومنان را از سختی ها و ظلم نجات می دهد و ایجاد گشایش در امور آنها می کند و این وعده در قرآن آمده است و این چهار سنت، در یک سیری نشان می دهد که وقتی ایمان ایجاد شد، تقویت شده و هدایت بیشتر می شود، آنگاه سنت الهی افزایش می یابد، در این صورت جامعه ایمانی نجات یافته و به سعادت می رسد.

وی ادامه داد: در جامعه ایمانی، هرچه مومنین به وظیفه خود بهتر عمل کنند، بیشتر مورد نصرت الهی قرار می گیرند بنابرین دغدغه اصلی مومنان، امری واحد است و آن، حفظ ایمان و تقویت آن و سیر در عبودیت خداست، آنها دنیا را اداره می کنند ولی وابسته به دنیا نمی شوند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران استان قم، در ادامه به نقش تاثیر گذار زن مسلمان در عصر حاضر اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ الگوهای والایی از زنان هستند مانند وجود نازنین حضرت زهرا(س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت زینب(س) و حتی قبل از اسلام نیز زنانی مانند حضرت مریم و آسیه بودن که ایمان خود را تحت هر شرایطی حفظ کردند بنابرین الگوهای متفاوت برای افراد مختلف وجود دارد و می توان معرفی کرد و برای هر جامعه، به تناسب مخاطبش، می توان الگوی خاص آن را معرفی کرد، ویژگی ممتاز این بزرگواران، یکی شناخت درست حق بود.

وی ادامه داد: هنر انسان مومن این است که آنچنان با معرفت و عالم باشد که بتواند حق را خوب تشخیص دهد و اگر ایمان در دل فرد رسوخ کند، او از انحراف مصون خواهد بود، همواره انتخاب درست، در پرتو شناخت صحیح است.

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی ویژگی دوم زنان مومنه را، در صحنه بودن عنوان کرد و گفت: آنان وقتی حق را شناختند، با تمام وجود به میدان آمدند که این نیز از نشانه های اولیای الهی است همانند حضرت زهرا(سلام الله علیها) که وجود نازنینش را در دفاع از ولایت، امامت، حریت، آزادی و انسانیت فدا کرد.

وی گفت: قبل از اسلام در ایران و هیچ جای دنیا زنان منزلتی نداشتند و بعد از اسلام بود که به زنان اهمیت داده شود، حتی بعد از اسلام نیز برخی، با حضور بانوان در صحنه اجتماع، به شدت مخالف بودند و یکی از ارزش های انقلاب اسلامی این بود که جایگاه بانوان را درست تبیین کرده است.

وی با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) زنان را پیشروان نهضت اسلامی می دانست، افزود: بانوان، افسران جنگ نرم هستند، مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)ِ نیز به نقش استکبار ستیزی بانوان درموارد مختلف، اشاراتی داشته اند بنابرین زنان می توانند در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اثرگذار باشند، همچنین در الگوسازی مثبت در فرهنگ اقتصادی نیز نقش زیادی ایفا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی در ادامه افزود: امام خمینی(ره) فرمودند که زن انسان ساز است، قرآن هم انسان ساز است، این برابری از بعد تربیتی است، قرآن، انسان را تربیت می کند و زن نیز می تواند انسان را درست تربیت کند.

وی نقش اساسی بانوان در شکل گیری تمدن اسلام را در سه عرصه عنوان کرد و افزود: نقش اساسی بانوان در شکل گیری تمدن اسلامی که هدف کلیدی نظام اسلامی است، در سه عرصه خانواده، جامعه و جهان و سه موضوع سیاسی-اجتماعی، علمی و فرهنگی است که این سه موضوع در آن سه بستر می تواند اثر گذار باشد که  این اثر گذاری می تواند در ابتدا در جامعه، انگیزه سازی کرده و دوم اینکه بانوانی که الگو هستند، می توانند برای نسل آینده، انگیزه سازی کنند.

در این مراسم، خانم طالبی، مدیر مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری(س) در سخنانی بر نقش آفرینی و تاثیرگذاری بانوان در امر اصلاح قوانین مربوط به بانوان تاکید کرد و گفت: بعد از انقلاب اسلامی، انقلابی در حوزه تحصیلات بویژه تحصیلات دینی بانوان در کشور اتفاق افتاد، اما بانوان چندان تغییری نکردند که ما باید تلاش کنیم در بحث قوانین مربوط به حوزه زنان، اصلاحاتی در جهت رسالت زنان مسلمان داشته باشیم و این امر به دوش شما خواهرانی است که تا سطح چهار حوزه پیش رفته اید و با مبانی دینی تاحد زیادی آشنایی دارید.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha