پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
موسوعه

حوزه/ دردمند می شویم که گاهی می بینیم دهها و بلکه صدها آثار و نوشته درباره زندگی برخی زمامداران، شاعران و نویسندگان غیر مشهور وجود دارد، ولی چنین همتی را درباره زندگی الهی پیامبر و خاندانش که خدا هرگونه پلیدی را از آنها زدوده و به ایشان پاکی ویژه بخشیده است، نمی بینیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، تلاش تحقیقی در مورد زندگی پر کرامت امام هادی بسیار کم و زمینه بحث در آن فراوان است و آرزوی هر مسلمانی  این است که در ابعاد زندگی هر امامی، مخصوصا امامانی که درباره آنان کم سخن رفته است، در هر سطحی نوشته هایی را ببینید که پرده جهل و بی خبری را نسبت به زندگی الهی آنان از جلوی چشم مردم و مسلمانان بردارد، تا بتوانند از آب زلال معارف آنان بنوشند و فطرت الهی خود را سیراب و هر یک به کمال نهایی خود برسند. 
در همین راستا پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام برای دسترسی به مجموعه کاملی از سیره امام هادی علیه السلام، از تمام منابع گفتار و کردار و احادیث منسوب به حضرت را گردآوری و پس از بررسی، تطبیق و تنظیم توسط گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام در قالب کتاب "موسوعه امام هادی علیه السلام"منتشر نمود.
این کتاب شامل چهار فصل می باشد:
فصل اول: در عقاید
فصل دوم: در احکام
فصل سوم: در اخلاق
فصل چهارم: در دعاها
برش از کتاب:
فرق ایمان و اسلام 
ابو دعامه گوید: در آن بیماری که امام هادی از دنیا رفت، برای عیادت، به خدمتش رسیدم، چون خواستم برگردم، فرمود: ابا دعامه! نو بر من حق پیدا کردی، آیا حدیثی که خوشحالت کند برایت نگویم؟
عرض کردم: خود را بسیار نیازمند آن می بینم ای فرزند رسول خدا!
فرمود: پدرانم از امیرالمومنین علیه السلام نقل کرده اند که فرمود: رسول خدا علیه السلام به من فرمود: علی جان بنویس، عرض کردم: چه بنویسم؟ 
فرمود: بنویس به نام خداوند بخشنده مهربان، ایمان، آن است که در دل جای می گیرد، و اعمال آن را تصدیق می کند، و اسلام، آن است که بر زبان، جاری می شود، و به سبب آن، ازدواج (با همسران مسلمان) حلال می گردد.
ابو دعامه گوید: عرض کردم: ای فرزند رسول خدا، سوگند به خدا نمی دانم کدامیک نیکوتر است، خود حدیث، یا سند،
فرمود: این حدیث، نوشته ای است به خط علی بن ابی طالب علیه السلام و املای رسول خدا علیه السلام که ما (خاندان نبوت) از ایشان به ارث می بریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha