دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
اثر برگزیده

حوزه/ مقاله« رابطه فلسفه استعلایی کانت با علوم طبیعی و ریاضی»، اثر « احمد سعیدی» در گروه علمی « فلسفه» در سومین جشنواره مقالات علمی حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش گزارش خبرگزاری حوزه، مقاله« رابطه فلسفه استعلایی کانت با علوم طبیعی و ریاضی»، اثر « احمد سعیدی» در گروه علمی « فلسفه» در سومین جشنواره مقالات علمی حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

 بر اساس این گزارش، در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: اعتبار فیزیک و ریاضیات هم از اهداف و غایات اصلی فلسفة استعلایی کانت به شمار می‌رود و هم از مبادی و پیش‌فرض‌های اساسی آن، و این بدان معناست که فلسفة کانت در این زمینه، مبتلا به نوعی دور، مصادره یا همان‌گویی است؛ زیرا برای پاسخ به شبهات هیوم و بارکلی، و تبیین اعتبار یقینی و عینیِ فیزیک و ریاضیات، از اعتبار علوم یادشده بهره می‌گیرد.
 از سوی دیگر، تکیه بر علوم قرن هیجدهم در استنتاج‌های فلسفی، سبب از بین رفتن اعتبار بخش‌های مهمی از فلسفة کانت در اثر تحولات علوم پیش‌گفته شده است. 
در نوشتار حاضر، با تبیین رابطه فلسفه با دیگر علوم، به برخی از آسیب‌هایی اشاره کرده‌ایم که فلسفة کانت به دلیل تبعیت از علوم طبیعی و ریاضی متحمل شده است.

شایان‌ذکر است: مقاله« رابطه فلسفه استعلایی کانت با علوم طبیعی و ریاضی»، اثر « احمد سعیدی» در گروه علمی « فلسفه» در سومین جشنواره مقالات علمی حوزه شایسته تقدیر شناخته شد، از سوی نشریه علمی پژوهشی« آیین حکمت » منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha