شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اثر برگزیده

حوزه/ مقاله«بررسی و ارزیابی قاعده سلطنت در اثبات مشروعیت سیاسی»، اثر «محمد قاسمی» در گروه علمی «علوم سیاسی» در سومین جشنواره مقالات علمی حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مقاله«بررسی و ارزیابی قاعده سلطنت در اثبات مشروعیت سیاسی»، اثر «محمد قاسمی» در گروه علمی «علوم سیاسی» در سومین جشنواره مقالات علمی حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

بر اساس این گزارش، در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: نظریه‌ انتخاب اکثریت به عنوان یکی از نظریه‌های کلان در مشروعیت سیاسی تلقی می‌شود. این نظریه در عین اینکه بازخوانی متفاوتی با نوع غربی خود دارد، مورد توجه و پیشنهاد برخی فقیهان شیعه قرار گرفته است.

بر اساس این نظریه در فقه سیاسی شیعه، رأی و اراده اکثریت در عصر غیبت به عنوان جزء العله یا تمام العله در مشروعیت سیاسی لحاظ می‌شود. به جرأت می‌توان گفت اصلی‌ترین مستند این نظریه، قاعده سلطه و یا اولویت مستفاد از این قاعده است. 

 نظر به اهمیت این قاعده در اثبات نظریه انتخاب اکثریت، مقاله حاضر با رویکردی تحلیلی - انتقادی دلالت این قاعده را مورد بحث قرار داده؛ نشان می‌دهد که قاعده‌ مذکور -به فرض آنکه سلطنت بر نفس را اثبات نماید-، تلازمی با حق اعطاء آن به دیگری ندارد. و در نتیجه با استناد به آن، حق مردم در اعطاء مشروعیت به حاکم سیاسی، قابل اثبات نخواهد بود.

 شایان‌ذکر است: مقاله«بررسی و ارزیابی قاعده سلطنت در اثبات مشروعیت سیاسی»، اثر «محمد قاسمی» در گروه علمی «علوم سیاسی» در سومین جشنواره مقالات علمی حوزه شایسته تقدیر شناخته شد، از سوی نشریه علمی پژوهشی«معرفت سیاسی» منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha