پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام هادی(ع)

حوزه/ استاد درس خارج فقه و اصول حوزه تصریح کرد: به عنوان شیعه و محب اهل بیت(ع) باید بکوشیم که کلام و سیره نورانی امام هادی(ع) را از غربت درآوریم.

حجت الاسلام و المسلمین حسنعلی خزائلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت سالروز شهادت مظلومانه امام هادی(ع) اظهار داشت: امام علی النقی(ع) پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام جواد(ع) در سن هشت یا  نُه سالگی به امامت رسیده و در دوران حیات نورانی خویش به خصوص ۳۳ سال دوران امامت با ۷ خلیفه ظالم عباسی همدوره بودند که بدترین آن ها متوکل عباسی بوده است.

وی افزود: هر چند در دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به طور نسبی یک مقدار آزادی فعالیت برای ائمه (ع) به وجود آمد اما برعکس در دوران امام هادی(ع) و فرزندشان امام عسکری(ع) یکی از شدیدترین دوران اختناق علیه شیعیان و ائمه هدی(ع) ایجاد شد به طوری که حتی این امامان مظلوم جلسه درس آزاد نداشتند و راویان حدیث با مشکلات زیاد و به لطایف الحیلی می توانستند با امام معصوم ارتباط بگیرند، به این خاطر که ماموران حکومتی به شکل محسوس و نامحسوس، به شدت اوضاع را کنترل می کردند.

این استاد حوزه گفت: وضعیت حتی به نحوی بوده اگر دستگاه عباسیان مطلع می شدند که کسی به امام هادی(ع) یا امام عسکری(ع) کمک مالی کرده، مورد تعقیب جدی قرار می گرفت و بعضاً به زندان می اُفتاد. حتی برخی را نیز فقط به جرم محبت به این دو امام دستگیر می کردند و به همین خاطر تقیه در بین شیعیان در این عصر بسیار رایج بود چه آن که شیعیان خیلی اوقات نام حضرت هادی(ع) یا حضرت عسکری(ع) را نمی توانستد ببرند و با اسم رمز "ناحیه"، اشاره به ایشان می نمودند.

وی بیان داشت: در چنین شرایط بسیار دشواری، معارف نابی از این دو امام هُمام برای ما به یادگار مانده به خصوص از امام هادی(ع) که واقعاً باید قدردان این ها باشیم و در تبیین و معرفی کلام و سیره نورانی حضرت، همه تلاش خویش را مصروف بداریم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha