پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
پیام

حوزه/ نماینده ولی فقیه و استاندار مازندران به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری پیام مشترکی صادر کردند و از مردم خواستند به نام هر شهید یک نهال بکارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و بر اساس سنوات گذشته (۱۵ اسفند روز درختکاری) با شعار نهالکاری همگانی برای ایرانی سرسبز، پیام مشترک حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی و احمدحسین زادگان به شرح ذیل منتشر شد:

حفظ منابع طبیعی مانند جنگل‌ها و مراتع یک مسأله تجملاتی نیست، بلکه یک مسأله حیاتی و از اولویت‌های توسعه پایدار است. (مقام معظم رهبری)

اهمیت منابع طبیعی در بخش جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، امروز بیش از گذشته در مجامع علمی داخلی و خارجی آشکار شده و ایران در این زمینه از جایگاه خاصی برخوردار است. منابع طبیعی تجدید شونده از جمله جنگل‌ها و مراتع، بستر حیات و توسعه پایدار است که موجب رشد و شکوفایی، آرامش و رفاه، تقویت اقتصادی و پیشرفت اجتماعی، سیاسی هر جامعه و کشور محسوب می‌گردد، از این رو به اهمیت حفظ و صیانت از منابع طبیعی و جایگاه مهم درخت و درختکاری در شریعت مقدس اسلام و همچنین اصول ۴۵ و ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سفارش و تاکید فراوان شده است.

نقش این منابع عظیم به عنوان بستر حیات و متعادل کننده اکوسیستم‌های حیات کلیه موجودات زنده، علاوه بر این که پشتوانه فعالیت‌های بخش کشاورزی بواسطه کنترل هرز آب‌های سطحی، تقویت سفره آب‌های زیرزمینی و تولید خاک می‌باشد، نقش مهم و حیاتی در زمینه خدمات و کارکردهای زیست محیطی، تولید اکسیژن، تلطیف هوا، پالایش گازهای سمی، تأمین بخشی از پروتئین، تولید مواد دارویی و صنعتی، پناهگاه حیات وحش، تولید علوفه و چوب، سلامت جامعه، امنیت غذایی و. نیز دارند که بر هیچ کسی پوشیده نیست. از آن جایی که کشور عزیزمان ایران، به علت قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک جهان، دارای اکوسیستمی شکننده است و هم از نظر پوشش طبیعی در زمره کشورهای با پوشش کم محسوب می‌شود، لذا حفظ و حراست از پوشش‌های جنگلی و مرتعی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

بنا بر این مهم، ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی و آبخیزداری به عموم مردم آگاه، غیور و طبیعت دوست خطه سرسبز استان مازندران، براساس سیره حسنه نبوی و سنت پسندیده احیای طبیعت و در راستای تحقق شعار سال با عنوان: (نهال کاری همگانی، برای ایرانی سرسبز) به استقبال جشن درختکاری و بزرگداشت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری می‌شتابیم و به یاد هر شهید نهالی می‌کاریم.

ان شاء الله با تأسی از منویات گوهربار بزرگان دینمان، در حفظ و توسعه درختکاری، گامی مثبت و مؤثر برداریم. در خاتمه از تمامی دلسوزان، تلاشگران و جهادگران عرصه‌ منابع طبیعی و آبخیزداری تقدیر و تشکر به عمل می‌آید. موفق و پیروز و عاقبت به خیر باشید.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha