شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ مصاحبه با آیت الله بوشهری

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: دعا یک اسباب الهی برای بشر است و پروردگار فرمودند انسان دعا کند تا برآورده شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با موضوع «اثرات دعا»، با اشاره به پویش هفت سین در فضای مجازی که با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و توسط موسسه حضرت مهدی (عج) در برخی از مناطق محروم سراسر کشور برای متوسل شدن به ائمه برگزار شده و قرائت دعای توسل و زیارت عاشورا از جمله مهمترین اهداف این پویش در کشور است، اظهار داشت: این پویش با محوریت نخستین جشنواره مجازی هفت سین و با هدف ماندن در خانه و با قرائت دعای ندبه، توسل و زیارت عاشورا برگزار می شود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه این پویش توسط افرادی دغدغه مند برگزار می شود، تصریح کرد: حقیقت امر این است توسل راهی برای پیمودن راه صد ساله در یک شب است. دعای توسل با مضامین بلندی که دارد، در حقیقت توجه به اهل بیتی است که محبوب الهی هستند.

وی افزود: همان طور که در زیارت جامعه آمده است، وجود انسان به دلیل وجود ائمه اطهار است و از آغاز تا پایان دعای توسل یک سیر الهی است زیرا این دعا، نبی گرامی اسلام تا وجود قدسی حضرت بقیه الله را دربر می گیرد.

آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: اینکه انسان افراد پاک و شایسته را در شرایط خاص و دشوار واسطه قرار دهد، بدون تردید در صورتی که با نیت خالص و پاک انجام دهد، انسان به نتیجه می رسد.

وی، دعای توسل را دعای تجربه شده توسط خود اهل بیت(ع) و علما برای مسائل دشوار و مشکلات سخت دانست و بیان کرد: بسیار سفارش شده است با دعای توسل، مشکلات و گره های زندگی را باز کنیم. این روزها نه تنها ایران بلکه تمام دنیا درگیر ویروس کرونا هستند و به همین جهت یک فاجعه جهانی به وجود آمده است و به همین جهت باید متخصصان و پزشکانی که در جهت بهداشت و درمان فعالیت می کنند، دعا و از زحمات آنها تقدیر کرد.

امام جمعه قم تصریح کرد: نباید غافل شویم، دعا یک اسباب الهی برای بشر است و پروردگار فرمودند انسان دعا کند تا خود او برآورده کند. بنابراین مضمون بلند دعای توسل واسطه قرار دادن این عزیزان پیش خداوند است تا گره کار انسان باز شود.

وی به دعای ندبه اشاره کرد و ادامه داد: مضامین بلند دعای ندبه توجه به ذات قدسی حضرت بقیه الله(عج) است و این موضوع با توجه به اینکه در عصر غیبت زندگی می کنیم، از ارزش زیادی برخوردار است.

آیت‌الله حسینی بوشهری به مضامین دعای ندبه اشاره کرد و افزود: در بخشی از این دعا آمده است که بر انسان خیلی سخت و دشوار است که مردم را ببینم و تو را نبینم و صدای دلنشین و دلنواز تو را نشنوم. وقتی مضامین بلند دعای ندبه را بررسی می کنیم، بیشتر به اهمیت امام و پیشوای انسان ها توجه می کنیم و این توجهات قطعا در برآورده شدن خواسته های انسان اثرگذار است.

وی همچنین به زیارت عاشورا اشاره کرد و گفت: زیارت عاشورا از معصوم علیه السلام وارد شده است و بارها اثر آن تجربه شده است؛ زمانی که بیماری و مشکلی در بین مردم ایجاد می شده است با قرائت زیارت عاشورا توسط مردم و علما، این بلاها رفع شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha