پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 896086
۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
حوزه نت

حوزه/ پایگاه حوزه‌نت از قدیمی‌ترین پایگاه‌های اسلامی به زبان فارسی است که از زمان پیدایش وب در ایران تاکنون در زمینه اطلاع‌رسانی دینی و فرهنگی فعالیت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  پایگاه حوزه‌نت از قدیمی‌ترین پایگاه‌های اسلامی به زبان فارسی است که از زمان پیدایش وب در ایران تاکنون در زمینه اطلاع‌رسانی دینی و فرهنگی فعالیت می‌کند. این نوشتار کوتاه به معرفی ساختار کلی این پایگاه می‌پردازد.

در یک نگاه کلان می‌توان ساختار پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه را به دو بخش کلیِ بانک‌های اطلاعاتی و بسته‌بندی‌های موضوعی تقسیم‌بندی کرد.

به این معنا که پایگاه از جهتی دارای تعدادی بانک‌های اطلاعاتی است که در هر یک از این بانک‌ها، یک سنخِ خاص از محتوا ارائه و در آنجا آرشیو می‌شوند. مقالات، مجلات، کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها، یادداشت‌ها، مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها، اخبار، علما و بزرگان و انواع اطلاعات چندرسانه‌ای، از این قبیل هستند. البته هر کدام از این بانک‌های اطلاعاتی، معمولاً خودشان دارای یک دسته‌بندی و طبقه‌بندی هستند که محتوای آنها به صورت مرتب و منظم به کاربر نمایش داده می‌شود که معمولاً در قالب یک ساختار درختی است.

در بخش دوم نگاه به مطالب از حیث غنی‌سازی، دسته‌بندی و آماده‌سازی برای کاربر است. یعنی کسانی بر روی مطالب موجود در بانک‌ها کار می‌کنند و آنها را در بسته‌بندی‌ها و طبقه‌بندی‌های مختلف ارائه می‌کنند. در بخش دوم این محققان پایگاه هستند که مطالب را شناسایی، گردآوری و برای کاربر آماده‌سازی می‌کنند.

به عنوان نمونه، دانشنامه یک نمونه برجسته از این بخش است که در این قسمت برای هر یک از موضوعات اصلی و گاهی هم موضوعات فرعی علوم انسانی و اسلامی، یک درختواره ارائه شده است. این درختواره غالباً یک دسته‌بندی منطقی از مباحث آن علم و آن شاخه از علم است و البته علاوه بر نگاه منطقی، نیم‌نگاهی هم به مطالب موجود در فضای وب دارد. بعد مطالب موجود در پایگاه به شاخه‌ها و زیر شاخه‌های آن درختواره متصل می‌شوند.

نمونه دیگر از کارهایی که در بخش دسته‌بندی‌های موضوعی پایگاه حوزه‌نت انجام می‌شود، ویژه‌نامه‌ها است. در ویژه‌نامه‌ها برای بسیاری از مناسبت‌های ملی و دینی و نیز شخصیت‌های مذهبی و ملی و همچنین مفاهیم خاص و برجسته در فرهنگ دینی و ایرانی، مجموعه‌ای از مطالب گرد هم آمده و در قالب یک ویژه‌نامه ارائه شده است. این کار به نحوی غنی‌سازی و بسته‌بندی موضوعی است.

نمونه دیگر از کارهایی که در این راستا انجام شده است، بسته‌های موضوعی است. در این قسمت کار به این شکل است که به طور مشخص یک موضوع جزئی انتخاب می‌شود و پیرامون آن موضوع، مطالب برگزیده و کم حجم شناسایی یا تدوین می‌شوند. بسته‌های موضوعی به منظور تسهیل کار کاربر در مواقعی که مجموعه‌ای گزینش شده از مطالب پیرامون یک موضوع مشخص نیاز دارد، آماده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha