شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدیر کل بهداشت و سلامت مرکز خدمات

حوزه/ مدیرکل بهداشت و سلامت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از همکاری کامل این مرکز با نهادهای مسئول برای مبارزه با کرونا و به مدد الهی شکست آن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر یوسفی فرد در گفتگویی ضمن تشکر فراوان و ویژه از همه دست‌اندرکاران سلامت جامعه و آرزوی سلامتی هر چه سریع‌تر برای بیماران، همچنین طلب مغفرت برای جان‌باختگان و آرزوی صبر برای بازماندگان افرادی که به علت این بیماری جان خود را از دست داده‌اند، با اشاره به فعالیت‌های بهداشت و سلامت این مرکز در زمینه مبارزه با کرونا بیان داشت: آموزش بهداشت و ارتقای فرهنگ سلامت یکی از رسالت‌های مهم و مستمر این اداره کل بوده است و به دو صورت حضوری و غیر حضوری ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: با بروز و شیوع بیماری کرونا در اواسط دی ماه سال گذشته در کشور چین و با توجه به هُشدارهایی که درباره سرعت بسیار بالای شیوع این ویروس توسط سازمان جهانی بهداشت(WHO ) و وزارت بهداشت داده می‌شد، بر آن شدیم تا برنامه‌های خود را برای ارائه آموزش‌های لازم و ضروری به طلاب و روحانیون آغاز کنیم.

مدیرکل بهداشت و سلامت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ادامه داد: در رابطه با مطالب آموزشی و محتواهای مربوطه، اصل حاکم بر فعالیت‌های اداره کل، بهره‌مندی از ظرفیت منابع معتبر و مراجع ذیصلاح بوده و هست، لذا با مراجعه به سایت‌های معتبر از جمله سایت سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولیان اصلیِ سلامت در سطح جهانی و کشور، مطالب آموزشی جمع آوری، بررسی، انتخاب و بومی سازی و در سایت مرکز خدمات و مجله سلامت بارگذاری شده است و از اواسط بهمن ماه در اختیار جامعه هدف مرکز خدمات قرار گرفت.

وی اضافه کرد: بخشی از آموزش‌ها پیش از خودنمایی ویروس در کشور و به‌صورت حضوری در قالب کارگاه‌های آموزشی انجام شده؛ اما پس ابلاغ منع تجمعات و پرهیز از برگزاری برنامه‌های جمعی و به تبع آن، تعطیل شدن مدارس و مراکز آموزشی، آموزش‌ها در قالب غیرحضوری و با استفاده از ظرفیت سایت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و پیام‌رسان‌های داخلی متمرکز شد.

دکتر یوسفی فرد اظهار داشت: تاکنون، 44 محتوای آموزشی شامل: کلیپ، محتواهای متنی، تصویری و ویژه‌نامه توسط این اداره کل از طریق انعکاس در مجله الکترونیک سلامت و پیام‌رسان‌های ایتا و بله منتشر شده که به حمدلله تا امروز بیش از 170 هزار بازدید از این محتواها صورت گرفته است.

وی طراحی و بارگذاری مسابقه مجازی سلامت در پرتال مرکز خدمات حوزه‌های علمیه را فعالیت دیگر این اداره کل برای پیشگیری از کرونا و مبارزه با آن دانست و گفت: چکیده‌ای از محتواهای آموزشی دریافتی از انجمن علمی آموزش و ارتقای سلامت ایران به عنوان مطلب آموزشی در دسترس جامعه هدف قرار گرفته و با اطلاع رسانی مناسب، طلاب و روحانیون محترم و خانواده ایشان به شرکت در مسابقه دعوت می‌شوند. در پایان نیز، اسامی افرادی که به تعداد مشخصی از سؤالات، پاسخ صحیح داده باشند وارد قرعه‌کشی شده و به برندگان جوایزی ازجمله کمک هزینه سفر به مشهد مقدس اهدا می‌شود. قابل ذکر اینکه بیش از 23 هزار نفر در بازه زمانی 20 روزه ابتدای سال در این مسابقه شرکت کرده‌اند و با توجه به تعداد پاسخ‌های صحیح داده شده اسامی 14100 نفر وارد قرعه‌کشی می‌شود.

مدیرکل بهداشت و سلامت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، فعالیت مرکز مشاوره تلفنی سلامت این مرکز را اقدام دیگر آن اداره کل در مبارزه با بیماری کرونا معرفی کرد و اظهار داشت: مشاورین مرکز مشاوره در رشته‌های پزشکی، مامایی و روانشناسی به طلاب و روحانیون محترم و خانواده ایشان ارائه خدمت داشته و امکان بهره‌مندی به این خدمت را از طریق شماره تماس 02531200 داخلی 4 برای عموم جامعه هدف مقدور کردند.

وی ادامه داد: پس از شیوع بیماری کرونا در کشور با دستور رئیس مرکز، اطلاع‌رسانی موضوع به طلاب و روحانیون صورت گرفت و مشاورین مرکز مشاوره تلفنی سلامت، پاسخگوی سؤالات جامعه هدف درباره بیماری و نحوه پیشگیری از آن بوده و هستند.

دکتر یوسفی فرد اضافه کرد: در عین حال شماره‌هایی مانند 4030 و 190 را که به صورت سراسری و از طریق وزارت بهداشت اعلام شده است را در سامانه‌های خود به طلاب عزیز و خانواده‌ ایشان معرفی کرده‌ایم تا طلاب و روحانیون محترم بتوانند از طریق این سامانه‌ها نیز به پاسخِ پرسش‌های خود دست یافته و با آگاهی کامل برای پیشگیری از بیماری و یا مقابله با آن اقدام نمایند.

وی گفت: از اول اسفند ماه تا امروز بیش از 1150 مورد تماس با این مرکز گرفته شده و افراد سؤالات خود را مطرح و مشاوره لازم را دریافت کرده‌اند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از 20 درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: ارائه مشاوره به خانواده‌هایی که عضوی از اعضای خانواده خود را در اثر این بیماری از دست داده‌اند خدمت دیگری می‌باشد که با همکاری مراکز استانی و تلاش مضاعف مرکز خدمات استان قم با بهره‌مندی از ظرفیت مشاورین روانشناس صورت می‌گیرد.

مدیر کل بهداشت و سلامت مرکز خدمات افزود: از برنامه‌های دیگری که این اداره کل در آن نقش داشته و بر اساس دستور رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در این ایام اجرا شده، احوال جویی از استادان معزز حوزوی در استان‌های مختلف است که توسط همکاران مراکز استانی در سراسر کشور عملیاتی شده است تا طی این فعالیت، چنانچه مشکلی برای این قشر فرهیخته وجود داشته باشد، امکان رفع آن با هماهنگی بیشتر و در زمان کمتری صورت پذیرد.

وی مکاتبه با وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مبنی بر اعلام آمادگی ستاد و مراکز استانی مرکز خدمات را جهت همکاری با ایشان، از دیگر اقدامات مرکز خدمات در این ایام خواند و خاطرنشان کرد: مراکز استانی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه آمادگی کامل دارند تا در راستای تفاهم‌نامه موجود میان مرکز خدمات و وزارت بهداشت، همکاری و تعامل لازم را برای اجرایی نمودن تصمیمات لازم بهداشتی به عمل آورند.

وی تصریح کرد: اطلاع رسانی مناسب به منظور ترغیب مشارکت حداکثری طلاب و روحانیون در امور مربوط به مبارزه با این بیماری فراگیر مانند شرکت در خود اظهاری سلامت از طریق سامانه خوداظهاری salamat.gov.ir نمونه‎ای دیگر از فعالیت‌های صورت گرفته است.

دکتر یوسفی فرد تعاملات مناسب با دفتر آموزش و ارتقای سلامت– دفتر بهبود تغذیه جامعه در وزارت بهداشت برای دسترسی به محتواهای آموزشی روزآمد در موضوع مبارزه با کرونا را از دیگر اقدامات اداره کل بهداشت و سلامت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه معرفی کرد:

مدیر کل بهداشت و سلامت مرکز خدمات، تهیه بروشور، پوستر و بنرهای آموزشی و توزیع آنها در مراکز پرتردد حوزوی ازجمله مراکز آموزشی و خوابگاه‌ها، البته پیش از تعطیلی مدارس حوزوی، همچنین مراکز اداری را از دیگر اقدامات مقابله با بیماری کرونا اعلام کرد و گفت: این مهم به همت همکاران خدوم بنده در سراسر کشور محقق شده که قابل تقدیر و تشکر است.

وی در پایان فراخوان ثبت اطلاعات مربوط به افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند و پالایش اطلاعات درج شده را از دیگر اقدامات برشمرد.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha