پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 896465
۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
رویت هلال

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین موحد نژاد کارشناس برجسته رؤیت هلال و دبیر علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری نظر معظم له را برای آغاز ماه مبارک رمضان امسال اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، با فرارسیدن ماه مبارک رمضان یکی از سؤالات جدی در جامعه این است که این ماه چه روزی شروع می‌شود؟

آغاز و پایان ماه مبارک رمضان (و به طور کلی ماه های قمری) به علت تفاوت مبنای فقهی مراجع معظم تقلید لزوماً یکسان نبوده و شاهد یک روز اختلاف در آغاز ماه بوده‌ایم.

در همین زمینه حجت الاسلام و المسلمین علیرضا موحد نژاد کارشناس برجسته رویت هلال و دبیر علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری نظر معظم له را برای آغاز ماه مبارک رمضان امسال بیان نمود که به این شرح است:


بر اساس آخرین فتاوای مقام معظم رهبری ( شرط هم افق بودن، کافی بودن رؤیت بوسیله تجهیزات و اعتبار رؤیت هلال در روز برای اثبات اول ماه بودنِ فردای آن روز) شیوه تعیین اول ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱ به شرح ذیل ارائه می گردد:

۱- در تمام جهان روز پنجشنبه ۲۳ آوریل ۲۰۲۰ [چهارم اردیبهشت] اقدام به استهلال نمایند در صورت توفیق در رؤیت هلال، جمعه اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.

۲- در صورتی که در ایران روز شنبه ۲۵ آوریل به عنوان اول ماه رمضان اعلام گردد، همه جهان از این اعلام تبعیت نمایند مگر در مکانهایی که از راههای معتبر شرعی جمعه به عنوان اول ماه ثابت شود.
تبعیّت مذکور در این بند به دلیل اولویت مکان مورد نظر از جهت رؤیت پذیری هلال نسبت به ایران یا بواسطه گذشتن سی روز از ماه شعبان است.

۳- کارشناسان رؤیت هلال پیش‌بینی میکنند که این هلال در روز پنجشنبه ، تنها در آمریکای شمالی و جنوبی ، قابل رؤیت خواهد بود و در مناطق دیگر روز جمعه رؤیت خواهد شد.

 با توجه به استفتائی که از مقام معظم رهبری(مدّ ظلّه) شده است در صورتی که از گفته کارشناسان برای فرد مکلّف، اطمینان به قابل رؤیت بودن هلال حاصل شود ، عمل بر طبق آن شرعاً مانعی ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه بر این اساس و باتوجه به اینکه طبق نظر کارشناسان ایرانی و خارجی، امکان رویت هلال با چشم مسلح و غیرمسلح در غروب پنجشنبه در ایران بسیار بعید است طبق فتوای مقام معظم رهبری و حضرت آیت الله سیستانی اول ماه مبارک رمضان شنبه ۶ اردیبهشت خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha