جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سبحانی نیا

حوزه/ مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: در گام نخست مواسات به فرموده مقام معظم رهبری و تأکیدی که ایشان داشتند بسیج حاصل شده و اقشار مختلف مردم به میدان آمده اند و به ندای رهبر انقلاب درباره مواسات لبیک گفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیا در برنامه زنده تلویزیونی «تا آسمان» شبکه قزوین ضمن بیان دعای «اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِیَ مِنْهُ، خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده ای در این فرصت باقی مانده ماه ما را بیامرز» که خواندن بسیار آن از توصیه های حضرت امام رضا(ع) برای روزهای پایانی ماه شعبان است، فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را پیشاپیش تبریک گفت.

مدیر حوزه علمیه قزوین با اشاره به اینکه براساس آنچه در روایات آمده است مواسات یک مفهوم خاص دارد و یک مفهوم عام دارد، تصریح کرد: مفهوم خاص مواسات در حقیقت به معنای تقسیم کردن اموال خود با دیگران است و در این مفهوم بُعد مالی بیشتر مدنظر است و جزء حقوق مؤمنان نسبت به یکدیگر به شمار می آید.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا اظهار کرد: یکی از مصادیق بارز مواسات در تاریخ اسلام موضوع هجرت پیروان پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه است به طوری که مواسات در موضوع هجرت تجلی پیدا کرد.

وی ادامه داد: مهاجرین برای رهایی از شکنجه های مشرکان و به دعوت مؤمنان مدینه به این شهر هجرت کردند و در حالی وارد مدینه شدند که تمام اموالشان توسط مشرکان مصادره شده بود و هیچ چیزی نداشتند و در آنجا مؤمنان مدینه که تازه به اسلام گرویده بودند اموال خودشان را با مهاجران تقسیم کردند و آنها را در پناه خودشان قرار دادند و این تجلی نوع دوستی رویکرد مؤمنانه است.

مدیر حوزه علمیه قزوین افزود: امروز به واسطه پدیده بیماری کرونا با شرایط خاصی روبرو شده ایم به طوری که بسیاری از مشاغل و مردم عزیز ما به واسطه تعطیلی کسب و کارها علیرغم اینکه شاغل بودند با چالش جدی مواجه شده اند و الآن نیازمند یاری هستند و آنهایی که تمکن مالی دارند باید با رویکرد مؤمنانه به این عزیزان کمک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا تصریح کرد: در مفهوم عام مواسات فقط مسائل مادی را در بر نمی گیرد و مواسات در مفهوم عام به معنای خیرخواهی و نوع‌دوستی با همنوعان است، در واقع مردم چه برادران ایمانی و چه کسانی که مسلمان نیستند.

مدیر حوزه علمیه قزوین با اشاره به کلام امیرالمؤمنین علی(ع) که فرمود «مردم دو قسم هستند یا در دین و کیش تو یکی هستند و یا در خلق با تو یکی هستند»، بیان کرد: برای بیان مصادیقی از  مواسات می توان به مردمی اشاره کرد که در جوار یکدیگر با هم زندگی می کنند و مشکل دیگران را مشکل خودشان می دانند و خیرخواه یکدیگر هستند و با گوش دادن به درد دل مشکلات افرادی که مشکل فکری دارند و نیازمند به همدلی هستند و مشکلشان را برطرف می کنند.

وی افزود: در گام نخست مواسات به فرموده مقام معظم رهبری و تأکیدی که ایشان داشتند بسیج حاصل شده و اقشار مختلف مردم به میدان آمده اند که ان شاءالله شاهد یک شکوه بسیار ارزشمند در جهت همدلی مؤمنانه باشیم اینها مصادیقی از مفهوم خاص مواسات در بعد مالی و مفهوم علم مواسات در بعد خیرخواهی است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha