جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر / دیدار معاونین پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان تهران با آیت الله العظمی علوی گرگانی

حوزه/ راه رسیدن به مغفرت این است که انسان به سمت اسباب آن گام بردارد و زمینه آن را ایجاد کند که این اسباب در ماه رمضان فراهم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله علوی گرگانی در سلسله مباحث تفسیری در ماه رمضان به آیه ۱۳۳ آل عمران« وَسَارِعُوا إِلَی مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ»  اشاره کردند و گفتند: آیه خطاب به بندگان است. خدای متعال می فرماید« ای بندگان در رسیدن به اعمال خیر و مغفرت کوتاهی نکنید، سرعت بجوید و  به سمت مغفرت بشتابید».

معظم له با بیان این که منظور از سَارِعُوا إِلَی مَغْفِرَةٍ، اسباب مغفرت است، افزودند: راه رسیدن به مغفرت این است که انسان به سمت اسباب آن گام و قدم بردارد و زمینه آن را ایجاد کند که این اسباب در ماه رمضان فراهم است.

ایشان اظهارداشتند: روزه گرفتن؛ استغفار کردن، توبه کردن، نماز خواندن، کارهای خوب انجام دادن؛ انجام همه این کارها، فراهم کردن زمینه مغفرت است.

حضرت آیت الله علوی گرگانی گفتند: در روایت آمده که پیامبر اسلام به مردم فرمودند« اگر کسی ذکر سبحان الله بگوید، خدا در روز قیامت درختی به او اهداء خواهد کرد، بعد فرمودند مواظب باشید با دستان خود این درختان در بهشت را آتش نزنید».

معظم له افزودند: برای این که آن درخت ها گرفتار آتش نشوند، لازم است به اعمال خود توجه کنیم و زمینه های آتش نگرفتن درختان را فراهم کنیم.

ایشان با بیان این که همیشه باید دنبال این بود که وسیله مغفرت و بهره برداری از نعمت های بهشت را فراهم کنیم گفتند: برای رسیدن به مغفرت و جنت، چند عمل را خدای متعال در همین آیه بیان کرده است.

حضرت آیت الله علوی گرگانی گفتند: داشتن تقوا، خدا ترسی، انفاق در رفتار و عمل، کظم غیظ ، فرو نشاندن خشم، بخشش و عفو از رفتار دیگران  و... از جمله این کارها برای رسیدن به مغفرت ، جنت و بهشت الهی است.

معظم له افزودند: خدای متعال در پایان آیه اشاره می فرمایند« کسی که این برنامه ها را انجام دهد من خدا دوستدار و دلباخته او خواهم بود».

ایشان اظهارداشتند: اهل بیت(ع) به ما توصیه می کنند، اگر عمل بدی از کسی دیدید، از او درگذرید، مورد عفو و بخشش قرار بدهید. اهل بیت(ع) با دشمنان این گونه رفتار می کردند و ما هم باید سعی کنیم همین رفتار و سیره اهل بیت(ع) را در زندگی اجرا کنیم.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha