جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ماه رمضان

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه عبودیت ولایی شاهراه تقواپیشگی است، تصریح کرد: قرآن تنها راه رسیدن به گوهر تقوا را عبودیت ولایی می‌داند، یعنی عبودیتی از بطن تبعیت محض از رهبران الهی ایجاد می‌شود.

حجت‌الاسلام علی غلامی، استاد حوزه علمیه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با گرامیداشت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: به فرمایش امیرالمؤمنین (ع): «شَرُّ الأوطانِ ما لَم یَأمَن فیهِ القُطَّانُ»؛ بدترین جوامع، جوامعی هستند که ساکنانش از امنیت بی‌بهره باشند.

وی افزود: به همین جهت پیامبر خدا (ص) بخشی از فلسفه رسالت خود را، حفظ امنیت جانی و اجتماعی معرفی می‌فرمایند: «بأَن تُحقَنَ الدِّماءُ و تُؤَمَّنَ السُّبُلُ».

حجت‌الاسلام غلامی گفت: حیات اجتماعی که در سایه امنیت و عدالت و اجرای شریعت محمدی تحقق می‌یابد، بهترین و عمده‌ترین زمینه برای تقواپیشگی افراد جامعه است.

وی با بیان اینکه در این میان عبودیت ولایی، شاهراه تقواپیشگی است، خاطرنشان کرد: قرآن تنها راه رسیدن به گوهر تقوا را عبودیت ولایی می‌داند، یعنی عبودیتی از بطن تبعیت محض از رهبران الهی ایجاد می‌شود.

حجت‌الاسلام غلامی گفت: به همین جهت برخی از اساتید اخلاق می‌فرمایند: ماه رمضان، ماه صلوات عملی یعنی ماه «یُسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» است؛ چراکه خدای متعال در آیه‌ای، ایمان حقیقی را تنها تسلیم محض در برابر ولیّ خود معرفی می‌فرماید.

وی افزود: در آیه 65 سوره نساء آمده: «فَلَا وَ رَبِّک لَا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکمُوک فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لَا یَجِدُوا فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» و تأکید می‌شود به پروردگارت سوگند که آنها مؤمن نخواهند بود، مگر اینکه در اختلافات خود، تو را داور خود نمایند و در دل خود از قضاوت و حکم تو، خشنود بوده و کاملاً تسلیم باشند.

حجت‌الاسلام غلامی اضافه کرد: این «یُسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» باطن و عینیت ذکر شریف صلوات است: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائِکتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیمًا».

وی تصریح کرد: عصاره این حرف‌ها را می‌توان در این فراز از دعای عصر غیبت که امام زمان (عج) به نائب اول خود در غیبت صغری آموزش و املا فرمودند، دریافت که «اللَّهُمَّ فَثَبِّتْنِی عَلَی دِینِکَ وَ اسْتَعْمِلْنِی بِطَاعَتِکَ وَ لَیِّنْ قَلْبِی لِوَلِیِّ أَمْرِکَ وَ عَافِنِی مِمَّا امْتَحَنْتَ بِهِ خَلْقَکَ»؛ خدایا من را بر دینت ثابت بدار و تحت فرمانت به کار گیر و دلم را برای ولی امرت نرم کن و در سلامت کاملم بدار از آنچه بندگانت را به آن آزمودی.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha