پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
افزایش آمار بیکاری در آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بیکاران آمریکا به ۳۰ میلیون نفر رسید

طی ۶ هفته گذشته دوره کرونایی ۳۰ میلیون نفر از مردم آمریکا برای دریافت حق بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که تعداد بیکاران در آمریکا حداقل ۳۰ میلیون نفر است.در حالیکه قرار است وزارت کار آمریکا آمار بیکاری هفتگی را منتشر کند اقتصاددانان براین باورند که حداقل ۳.۵ میلیون آمریکایی دیگر برای دریافت حق بیمه بیکاری در هفته منتهی به ۲۵ آوریل ثبت‌نام کرده اند. بنابراین با این ثبت‌نام جدید ۴.۴ میلیون نفر دیگر نسبت به هفته گذشته به آمارهای بیکاری اضافه می‌شود که با این حساب طی ۶ هفته گذشته که طرح قرنطینه  برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اعمال شده ۳۰ میلیون آمریکایی بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.اقتصاددانان انتظار دارند که تعداد بیکاران آمریکا در ماه آوریل به بیشترین رکورد پس از جنگ جهانی دوم برسد. در ماه مارس نرخ بیکاری با رشد بی‌سابقه ۰.۹درصد افزایش یافت و به ۴.۴ درصد رسید که بیشترین افزایش ماهانه از ژانویه ۱۹۷۵ تاکنون محسوب می‌شود.در این میان آندره هالن هورست اقتصاددان فعال در سیتی‌کروپ نیویورک گفت: «اوج بیکاری در ماه آوریل یا «می» اتفاق می‌افتد و باید در مورد وام‌های مشاغل کوچک بخشودگی اعمال شود» مزایای بیکاری تا اواخر ماه جولای پرداخت خواهد شد. آمریکا بدترین آسیب را از شیوع کرونا دیده که بیش از یک میلیون نفر مبتلا شده‌اند و ۶۱ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

شاخص کل بورس به ابرکانال وارد شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات با افزایش ۳۹۳۰۴ واحدی معادل ۴.۴۸ درصد به رقم ۹۱۷ هزار و ۴۰۵ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۰۴۵۴ واحدی به رقم ۲۴۴ هزار و ۵۹ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۱۲۲۹۱ واحدی، عدد ۲۹۷ هزار و ۹۵۸ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۸۱۶۲ واحدی به رقم ۱۹۷ هزار و ۸۶۰ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۵۱۸۶۲ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۱۵۶ هزار واحد رسید. شاخص بازار اول با ۲۶۸۳۸ واحد افزایش به رقم ۶۴۹ هزار و ۶۹۱ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۸۷۴۱۹ واحد افزایش همراه بود و عدد یک میلیون و ۹۴۴ هزار واحد را به نمایش گذاشت. در معاملات امروز، بشترین تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل توسط نماد فارس متعلق به صنایع پتروشیمی خلیج فارس، نماد فولاد متعلق به فولاد مبارکه اصفهان با ۲۳۸۵ واحد، نماد فملی متعلق به ملی صنایع مس ایران با ۱۶۳۷ واحد، نماد شستا متعلق به سرمایه گذاری تامین اجتماعی با ۱۲۷۰ واحد، نماد وخارزم متعلق به سرمایه گذاری خوارزمی با ۱۰۸۶ واحد و نماد فخوز متعلق به فولاد خوزستان با ۱۰۴۱ واحد به ثبت رسید.

تهدید ترامپ علیه چینی‌ها بورس آمریکا را منفی کرد

شب گذشته و پس از آنکه ترامپ به خاطر شیوع ویروس کرونا، چینی‌ها را به اعمال تعرفه وارداتی تهدید کرد، بورس وال استریت برای دومین روز متوالی، منفی شد؛ بنابراین، شاخص داوجونز، سقوط قابل توجهی را تجربه کرد و ۶۰۰ واحد ریخت. در لحظه بسته شدن بازار، شاخص داوجونز ۶۲۲ واحد پایین‌تر از ساعات اولیه بسته شد و شاخص S&P۵۰۰، معادل ۸۱.۷۲ واحد ریخت. شاخص نزدک کامپوزیت ۲۸۴ واحد وارد محدوده قرمز شد. در واقع S&P۵۰۰ و نزدک هر یک بیش از ۲ درصد از ارزش خود را در معاملات شب گذشته از دست دادند. بسیاری از بورس‌های اروپایی و آسیایی به خاطر تعطیلات، روز جمعه بسته بودند. بورس لندن، یکی از معدود بازارهای سهامی بود که دیروز باز بود و تقریبا دو درصد از ارزش خود را از دست داد. بورس ژاپن هم سه درصد ریخت. ترامپ می‌گوید: به خاطر شیوع ویروس کرونا ممکن است تعرفه‌های وارداتی جدیدی را علیه کالاهای چینی اعمال کند. وی همچنین گفت:‌ اجرای فاز نخست توافق تجاری بین آمریکا و چین، در سایه شیوع ویروس کرونا، از اولویت کمتری برای این کشور برخوردار است.

بحران نفت دامن گاز را هم گرفت

سید محمد علی خطیبی نماینده پیشین ایران در اوپک با اشاره به ریزش قیمت محموله‌های تک گاز طبیعی مایع (LNG) در آسیا گفت: تمام محصولات نفتی اعم از LPG و LNG با قیمت نفت مرتبط هستند؛ چرا که استانداردها از یک واحد است و کاهش قیمت نفت بر تغییر قیمت گاز موثر استاو افزود: یکی از عجیب‌ترین پیامدهای افت قیمت محموله‌های تک LNG در بازار آسیا این است که آنها اکنون به اندازه بهای معاملات گاز طبیعی آمریکا پایین هستند و در حال حاضر هم نخستین قربانی سقوط قیمت LNG، صادرات آمریکا به آسیا خواهد بود.خطیبی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت‌های فعلی محموله‌های تک LNG در بازار آسیا پایین‌تر از قیمت سودآوری بسیاری از صادرکنندگان از جمله استرالیا و صادرکنندگان آسیایی مانند مالزی و اندونزی است اما مسئله این جاست که اگرچه محموله‌های استرالیایی در قیمت‌های فعلی ضرر می‌کنند اما ضررشان در مقایسه با صادرکنندگان آمریکایی کمتر است.نماینده پیشین ایران در اوپک با اشاره به آخرین وضعیت قیمت نفت در جهان گفت: تا زمانی که مصرف نفت احیا نشود، بازار انرژی به وضعیت مطلوب خود نخواهد رسید و در حال حاضر با توجه به بازار آشفته نفت در جهان کشتی‌های نفتی به مراکز ذخیره‌سازی نفت بر روی آب تبدیل شده‌اند و تا زمانی که این محصولات نفتی تولید و مصرف نشوند، پالایشگاه هم  به تولید فرآورده‌های نفتی رغبت ندارد.او افزود: اگر توافقی که صورت گرفت زودتر از ماه می اجرایی می‌شد قطعا بازار اینگونه نبود حالا باید منتظر ماند و دید که پس از اجرای توافقات ماه می این بازار نفت از آشفتگی خارج می‌شود یا خیر؟خطیبی ادامه داد: شوک‌های قیمتی نفت، اثر تورم رکودی بر اقتصاد کشورها وارد کرده است و این شوک‌ها می‌تواند منجر به کاهش نرخ رشد اقتصادی و در کنار آن افزایش نرخ تورم در کشورها  شود.نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: خوشبختانه پالایشگاه‌های کشور ما نسبت به کشورهای دیگر وضعیت نرمال و عادی دارند،  این در حالی است که بسیاری از پالایشگاه‌ها در سراسر جهان ناچار به کاهش تولید شده‌اند و حتی در برخی از بازارها، تولیدکنندگان نفت خام برای بقای خود، نفت خام تولید شده را با قیمت‌های منفی به مشتریان تحویل می‌دهند.خطیبی تصریح کرد: در مجموع تا زمانی که خبری از توقف بیماری کرونا در سطح جهان و همچنین هر گونه توافقی میان اوپک و اوپک پلاس به دنیا مخابره نشود، قیمت نفت در کوتاه‌مدت نمی‌تواند حمایت‌های شکسته‌شده خود را پس بگیرد.

دسته جات جدید ملخ صحرایی وارد کشور شدند

محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات درباره آخرین وضعیت مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی اظهار کرد: بنابر آخرین آمار در سطحی معادل ۱۴۸ هزار و ۶۸۲ هکتار در ۷ استان جنوبی کشور مبارزه شیمیایی علیه آفت ملخ صحرایی صورت گرفته است.او افزود: طبق آخرین آمار در استان سیستان و بلوچستان در ۵۸ هزار و ۸۰۸ هکتار، هرمزگان ۴۰ هزار و ۸۵۲ هکتار، بوشهر ۲۲ هزار و ۷۴۰ هکتار، فارس ۱۴ هزار و ۱۷۰ هکتار، خوزستان ۶ هزار و ۱۷ هکتار، جنوب کرمان ۴ هزار و  ۴۹۰هکتار و خراسان جنوبی یک هزار و ۵ هکتار مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی صورت گرفته است.میر در ادامه از ورود حجم گسترده آفت ملخ صحرایی خبر داد و گفت: بنابر پیش بینی‌های سازمان فائو، حجم گسترده‌ای از آفت ملخ صحرایی از حوزه خلیج فارس همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان و کویت طی روزهای گذشته وارد استان‌های جنوبی کشور شده است و همواره این روند طی روزهای آتی ادامه خواهد داشت.به گفته او، تاکنون به دنبال ورود آفت ملخ صحرایی، هیچ گونه خسارتی به باغات و مزارع استان‌های جنوبی کشور گزارش نشده است.سخنگوی سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه کمبودی در تامین آفت کش و سموم مورد نیاز علیه آفت ملخ صحرایی وجود ندارد، بیان کرد: با وجود ورود دسته جات میلیاردی ملخ طی روزهای آتی به کشور، امکانات مورد نیاز و هماهنگی‌های لازم با بخش‌های مختلف صورت گرفته است که امیدواریم همانند سال گذشته با مبارزه مطلوب علیه این آفت خسارتی به باغات و مزارع وارد نشود.میر با اشاره به اینکه حجم و تراکم آفت ملخ صحرایی چند برابر سال گذشته است، اظهار کرد: سال گذشته ورود دسته جات ملخ صحرایی به کشور چند ده میلیونی بود، در حالی که امسال بالای یک‌ میلیارد است که با این وجود پیش‌بینی می‌شود سطح مبارزه علیه این آفت به بالای یک میلیون هکتار برسد.

روسیه کاهش نفت را کلید زد

وزیر انرژی روسیه گفت: روسیه تولید نفت خام خود را مطابق تعهد در توافق اوپک پلاس نسبت به ماه فوریه حدود روزانه ۲ میلیون بشکه کاهش می‌دهد. الکساندر نواک اظهار کرد: به محض احیای تقاضا برای نفت خام پس از پایان بحران شیوع ویروس کرونا کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) باید راهبرد خود را تغییر دهند و روی سهم بازار متمرکز شوند.وی گفت: سطح ذخیره‌سازی‌ها و توازن بین عرضه و تقاضا باید به دقت رصد شود، اما منطقی آن است که با بهبود شرایط تقاضا اعضای اوپک پلاس راهبرد سهم بازار را پیش بگیرند.وزیر انرژی روسیه افزود: هیچ‌یک از شرکت‌های نفتی روسیه از برنامه کاهش تولید داوطلبانه با هدف کمک به ثبات بازار نفت از برنامه کاهش تولید این کشور معاف نخواهند بود.نواک با تأکید بر اینکه مسکو تعهد خود در توافق کاهش عرضه اوپک پلاس را به‌طور کامل اجرا می‌کند، گفت: مجموع تولید روسیه در سال ۲۰۲۰ میلادی با ۱۵ درصد کاهش به ۹.۶ میلیون تا ۱۰ میلیون بشکه در روز می‌رسد، این نخستین کاهش تولید سالانه این کشور از سال ۲۰۰۸ به شمار می‌آید.

ضریب نفوذ تلفن ثابت به مرز ۳۵ درصد رسید

طبق آخرین آمار منتشره، ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور ۳۴.۸۹ درصد است که بیش از ۳۸ میلیون خط منصوبه و ۲۸ میلیون خط دایری را شامل می‌شود. ‌ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پایان سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۸ را منتشر کرد. طبق این آمار،‌ تعداد اشتراک‌های تلفن ثابت تا پایان سه ماهه چهارم ۱۳۹۸، توسط شرکت مخابرات ایران به مجموع ۳۷ میلیون و ۴۱۱ هزار و ۷۰۰ خط منصوبه رسیده که شامل ۳۱ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۹۸۶ تعداد خط منصوبه شهری و پنج میلیون و ۹۰۹ هزار و ۷۱۴ خط منصوبه روستایی می‌شود.تعداد خطوط دایری نیز مجموع ۲۸ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۴۱۵ رسیده که شامل ۲۴ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۷۴۸ خط دایری شهری و چهار میلیون و ۱۰۲ هزار و ۶۶۷ خط دایری روستایی می‌شود. ضریب نفوذ تلفن ثابت توسط شرکت مخابرات نیز ۳۴.۵۰ درصد است. همچنین اشتراک‌های تلفن ثابت توسط شرکت‌های FCP، مجموع یک میلیون و ۵۵۶ هزار و ۵۷۶ خط منصوبه و ۳۰۴ هزار و ۳۹۸ خط دایری را شامل می‌شود. شرکت‌های Servco نیز مجموع ۱۰ هزار و ۹۶۱ خط تلفن ثابت دارند.در مجموع ضریب نفوذ تلفن ثابت، ۳۴.۸۹ درصد است که با احتساب شرکت مخابرات ایران، FCPها و شرکت‌های Servco ، ۳۸ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۴۰۰ خط منصوبه و ۲۸ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۹۳۷ خط دایری را شامل می‌شود. این در حالی است که ضریب نفوذ تلفن ثابت تا پایان سه ماهه سوم سال ۹۸، ۳۴.۸۵ درصد با مجموع ۳۸ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۷۹۴ خط منصوبه بوده است.در حوزه توسعه زیربخش تلفن ثابت تا پایان سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۸، ۵۲ هزار و ۱۳۸ روستا دارای ارتباط و ۴۷ هزار و ۷۲۹ روستا دارای تلفن خانگی هستند و تعداد مشترکان روستایی هم به چهار میلیون و ۱۰۳ هزار و ۸۳۰ می‌رسد. همچنین تعداد تلفن همگانی ۹۲ هزار و ۱۱۴ عدد و تعداد تلفن‌های همگانی جاده‌ای، ۲۱۶۰ عدد است. درصد میزان موفقیت در برقراری مکالمات (ASR) نیز ۵۱.۸ است. البته این آمار در حالی است که هنوز هم برخی از روستاها از حداقل امکانات ارتباطی از جمله خطوط تلفن ثابت برخوردار نیستند که البته یکی از دلایلش، نبودن توجیه اقتصادی عنوان شده اما انتظار می‌رود با جبران هزینه‌های مخابرات با روش‌های درآمدزایی جدید، بتوان مناطق باقی‌مانده را هم از این امکان برخوردار کرد.

مذاکرات افزایش قیمت خودرو شروع شد

رایزنی و مذاکرات مدیران عامل دو خودروسازی برای افزایش دوباره قیمت خودروها در حالی آغاز شده که کارگروه تنظیم بازار، در کشمکش ارایه اختیارات دوباره به شورای رقابت برای قیمت‌گذاری است. بازار خودرو علیرغم اینکه خرید و فروش‌ها تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا دو ماهی است که کاهش یافته، اما همچنان رشد قیمت را تجربه می‌کند. بسیاری از افرادی که برای تأمین نیازهای روزمره خود و نه با دیدگاه سرمایه‌گذاری وارد خریدهای اینترنتی خودرو از سایت‌های رسمی خودروسازی‌ها می‌شوند، عملاً دست خالی از سایت‌ها بیرون می‌آیند و همچنان پاسخ درستی نمی‌گیرند و مشخص نیست خودروهای فروخته شده به دست چه کسانی می‌رسد.در این میان قیمت بازار با آنچه که خودروسازان در وبسایت‌های خود اعلام می‌کند، آنقدر زیاد است که بازماندگان از خرید مستقیم از خودروسازان، قادر نیستند نیاز خود را از بازار تأمین کنند و بنابراین یا باید به خودروهای دست دوم رجوع کنند - که آن هم قیمتی مشابه نرخ خودروهای صفرکیلومتر کارخانجات دارد- یا به سایر وسایل نقلیه رو بیاورند.حال هم زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش چند ده درصدی قیمت خودروی تولیدی کارخانجات در محافل کارشناسی شنیده می‌شود و مدیران عامل خودروسازی‌ها هم بر این باورند که خودروها به دلیل حاشیه سود بالایی که دارند، دلالان را منتفع می‌کنند و خودروسازان از این سود نصیبی ندارند.نکته حائز اهمیت رایزنی این روزهای برخی اعضای شورای رقابت برای بازگرداندن مکانیزم قیمت گذاری از وزارت صنعت به شورای رقابت است. شورایی متشکل از منصوبان رئیس‌جمهور، نماینده وزیر دادگستری، نمایندگان قوه قضائیه، نماینده‌های اتاق بازرگانی و اتاق تعاون، نمایندگان مجلس که قرار است سکان نرخ گذاری در شورای رقابت را با یک دستورالعمل جدید بر عهده بگیرند.محسن بهرامی ارض اقدس، عضو شورای رقابت چندی پیش در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود که به دلیل شرایط اقتصادی سال گذشته، موضوع قیمت‌گذاری خودرو در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح و مقرر شد ستاد تنظیم بازار، قیمت‌ها را تعیین کند؛ اما برای سال ۹۹، هنوز تداوم این مسیر مورد توافق واقع نشده و بر این اساس، شورای رقابت قصد دارد تا با هماهنگی ستاد تنظیم بازار، دستورالعملی را تدوین کند که از آن طریق، قیمت‌های مشخصی برای خودرو داشته و شرایط دسترسی به خودرو را برای مصرف‌کنندگان تسهیل نماید.وی افزود: نکته حائز اهمیت آن است که اگر تفاوت قیمت زیاد بین نرخ بازار و کارخانه‌های خودروسازی وجود داشته باشد، بازار به هم می‌ریزد؛ به همین دلیل قرار است که تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که نظری درباره دستورالعمل قیمت خودرو دارند، آن را به شورای رقابت ارائه دهند.

کرونا کمر بازار موبایل را خم کرد

همه‌گیری ویروس کرونا ضربه سختی به بازار گوشی هوشمند جهان زده است. اطلاعات جدید شرکت‌های تحلیلی نشان می‌دهد صادرات این محصول ۱۳درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۰ کاهش یافته است. در حالی که شرکت بین المللی داده‌ها (IDC) اعلام کرده نقل و انتقال گوشی‌های هوشمند ۱۱.۷ درصد کاهش یافته، تحلیلگران می‌گویند این کاهش صادرات بیشتر و برابر با ۱۳ درصد بوده است. مهم نیست کدام یک از این عددها درست است، واقعیت این است که بازار جهانی گوشی هوشمند به سرعت رو به سقوط است.

مرغ بازاری افت کرد

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۰ هزار و ۶۵۰ تا ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان است.وی افزود: با توجه به تعطیلی تالارهای پذیرایی و رستوران ها و ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، بازار مرغ به روند عادی خود بازنگشته است.حجت ادامه داد: علی رغم آنکه عرضه نسبت به اوایل سال ۳۰ درصد کاهش یافته است، اما کماکان زیان مرغداران به سبب نبود تقاضا در بازار ادامه دارد.به گفته این مقام مسئول، با توجه به حجم مرغ‌های تولیدی مانده در سالن‌ها مربوط به دوره گذشته و ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، قیمت مرغ در بازار کاهش یافته است.وی قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: فروش مرغ با نرخ فعلی نسبت به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار یک هزار و ۹۰۰ تومان کمتر است و با وجود افزایش هزینه‌های تولید، مرغداران ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان کمتر از قیمت تمام شده محصول خود را عرضه می‌کنند.حجت با اشاره به اینکه مصرف مرغ ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است، بیان کرد: در ایام عادی ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه ریزی مصارف خانگی و رستوران‌ها را شامل می‌شود، اما در شرایط فعلی به سبب شیوع ویروس کرونا و ایجاد تعادل در بازار مرغ، میزان جوجه ریزی باید به ۷۵ میلیون قطعه برنامه ریزی شود، در غیر این صورت بحران فعلی مرغداران تداوم دارد.به گفته حجت، با توجه به تسهیل در عرضه نهاده طی چند روز اخیر و آغاز خرید پشتیبانی امور دام و جمع آوری مرغ سایز از ابتدای امسال تا حدودی از فشار مرغداران طی ۱۰ روز اخیر کاسته است که با استمرار این روند بازار به تعادل خواهد رسید.وی درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار مرغ اظهار کرد: با توجه به اظهار نظر مسئولان مبنی بر تاثیر ویروس کرونا بر کاهش مصرف و قیمت مرغ انتظار می‌رود که در امر جوجه ریزی مدیریت صورت گیرد تا روند فعلی افت قیمت در بازار استمرار نیابد.این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی گفت: طی یک هفته اخیر با توزیع نهاده دامی توسط پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی بازار تا حدودی متعادل شده است.وی ادامه داد: از ۲۶ فروردین تا اوایل اردیبهشت به سبب توزیع مناسب نهاده از سوی بخش خصوصی و پشتیبانی امور دام تا حدودی بازار نهاده متعادل شده که با استمرار این روند مشکل مرغداران به زودی مرتفع می‌شود.حجت از افزایش ۱۵۰ تومانی قیمت ذرت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت با افزایش ۱۵۰ تومانی از یک هزار و ۳۵۰ به یک هزار و ۵۰۰ تومان تومان در بنادر و از یک هزار و ۶۰۰ به یک هزار و ۷۵۰ تومان در انبارهای استانی و کنجاله سویا از ۲ هزار و ۴۵۰ به ۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.حجت با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه کماکان پایین است، بیان کرد: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه یک هزار و ۵۰۰ تومان است که با قیمت تمام شده خود حداقل یک هزار تومان اختلاف دارد.وی با انتقاد از روند توزیع دان گفت: مسئولان امر ابلاغ کردند دان تا سن ۴۲ روزگی به مرغ تعلق بگیرد، در حالیکه به سبب بحث نبود کشش بازار باید تبصره‌ای قائل شوند چرا که مرغ‌ها به خودخوری و نوک زدن روی آوردند.حجت ادامه داد: تازمانیکه مرغ به علت نبود تقاضا در بازار فروش نرود، باید توزیع دان به مرغ با سن بالای ۴۲ روز تعلق بگیرد، در غیر این صورت مرغ‌ها به خودی خود تلف می‌شوند که این امر صنعت مرغداری را دچار بحران می‌کند.عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های کارگری و نوسان نرخ نهاده‌ها انتظار می‌رود که مسئولان تنظیم بازار هر چه سریع‌تر قیمت واقعی مرغ را اعلام کنند، در غیر این صورت بلاتکلیفی صنعت ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

پراید کاهشی شد

در حالی که در هفته گذشته قیمت‌های اعلامی برای فروش پراید ۱۱۱ تا ۷۵ میلیون تومان پیشروی کرده بود، امروز در فایل‌های اعلامی قیمت بسیاری از آگهی‌دهندگان تا مرز ۶۸ میلیون تومان عقب نشینی کرد. بسیاری از فعالان بازار این نوسان را تحت تاثیر اعلام خبر خروج پراید ۱۱۱ از چرخه تولید در کشور می‌دانند و معتقدند تاثیر ناشی از این شوک در حال تخلیه است. بر این اساس بررسی‌های صورت گرفته حکایت از آن دارد که بهای اعلامی برای سایر مدل‌های پراید نیز بین ۳ تا ۴ میلیون تومان کاهش یافته است. سایپا ۱۵۱ که در هفته گذشته تا ۷۶ میلیون تومان پیشروی کرده بود، این هفته تا مرز ۷۱ میلیون تومان عقب نشسته است.  قیمت اعلامی برای تیبا رینگ آلومینیومی نیز ۷۸میلیون تومان گزارش شد.  ساینا ۸۷ میلیون تومان و چانگان ۲۸۷ میلیون تومان قیمت خوردند. همچنین بهای فروش سمند ال ایکس ۱۱۲ میلیون و سمند EF۷ برابر با ۱۲۴ میلیون تومان گزارش شد. فعالان بازار بهای دنا تیپ ی را ۱۶۵ میلیون تومان اعلام کردند که کاهش قابل توجه را نسبت به هفته قبل نشان می‌دهد. این خودرو هفته گذشته تا مرز ۱۷۰ میلیون تومان پیشروی کرد.  پژو ۴۰۵ دوگانه سوز نیز ۱۱۸ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به قیمت ۱۲۱ میلیون تومان اگهی شدند. فعالان بازار می گویند حجم خرید و فروش به شد پایین است و با آغاز به ار فعالان بازار خودرو و نمایشگاه داران رفته رفته شمار عرضه کنندگان خودرو به بازار در حال افزایش است. مهمترین دلیل رشد قیمت خودرو در ماه های اخیر افزایش نرخ ارز و پیش بینی رشد قیمت خودروی تحویل کارخانه اعلام شده است.

«اطلاعات سپاه» قاچاقچیان را نقره داغ کرد

محموله بزرگ قاچاق رسیور،سیگار و قرص‌های نیرو زا در شهر مرزی نودشه توسط نیروهای اطلاعات سپاه شهرستان پاوه ضبط شد. این دومین محموله بزرگی است که طی چند روز گذشته توسط نیروهای سپاه ضبط می شود.سرهنگ «ارسلان سلطان قلی» فرمانده سپاه پاوه، در گفت‌وگو با فارس در خصوص کشف و ضبط این محموله، اظهار داشت: با تلاش پاسداران گمنام ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاوه یک محموله بزرگ قاچاق شامل «ریسیور ماهواره»، «سیگار» و «قرص‌های نیرو زا»، امروز در شهر مرزی «نودشه» کشف و ضبط شد.وی ادامه داد: اخبار تکمیلی متعاقباً در خصوص این خبر اطلاع رسانی خواهد شد.

ناجا مزرعه بیت‌ کوین‌ را کشف کرد

فرمانده انتظامی استان قزوین از کشف ۲۷۰ دستگاه تولید ارز دیجیتال «بیت کوین» قاچاق به ارزش تقریبی هشت میلیارد ریال در شهرستان بوئین زهرا خبر داد.به سردار مهدی حاجیان با اعلام این خبر گفت: مأموران پلیس آگاهی با اقدامات اطلاعاتی، محلی را که در یکی از روستاهای شهرستان ارز دیجیتال استخراج می‌شد، شناسایی کردند.وی افزود: مأموران با انجام مراقبت‌های نامحسوس پلیسی و پس از هماهنگی با مرجع قضائی در بازرسی از محل تعداد ۲۷۰ دستگاه بیت کوین کشف کردند.فرمانده انتظامی استان قزوین با اشاره به ارزش هشت میلیارد ریالی کالای مکشوفه اضافه کرد: در این زمینه یک نفر دستگیر شد که با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد.بنا بر اعلام روابط عمومی نیروی انتظامی استان؛ سردار حاجیان در پایان یاد آور شد: مبارزه بی‌امان با قاچاق کالا و ارز و برخورد با جرایم اقتصادی گامی موثر در حمایت از تولید داخلی و سرمایه گذاری داخلی است.

مصرف CNG نصف شد

رییس هیات مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور گفت:‌ مصرف سی ان جی در فروردین ماه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، ‌کاهشی ۴۰ تا ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.«محسن جوهری» با اشاره به اینکه مصرف سی ان جی به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت تردد در کشور در فروردین ماه در مقایسه با فروردین سال گذشته کاهش داشته،‌ ادامه داد:‌ این در حالی است که در فروردین سال ۹۸،‌ تفاوت قیمت بنزین با سی ان جی کم بود و مردم تمایلی به مصرف این سوخت نداشتند.وی افزود: اسفند ماه سال گذشته نیز با شیوع ویروس کرونا،‌ حدود ۲۵ درصد کاهش مصرف سی ان جی به ثبت رسید.جوهری تاکید کرد: اگرچه در اردیبهشت شرایط مصرف بیشتر شده اما هنوز مصرف به شرایط عادی برنگشته است.وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه و پروتکل‌های بهداشتی هزینه‌‎های زیادی برای جایگاه‌داران دارد،‌ گفت:‌ با این حال تمام پروتکل‌ها برای قطع زنجیره شیوع کرونا در جایگاه‌های سی ان جی انجام می‌شود.به گفته جوهری، ‌این در شرایطی است که کارمزد جایگاه‌های سی ان جی افزایش نداشته و حتی در رده مشاغل زیان‌دیده از کرونا نیز قرار نگرفته است.  وی گفت: تا کنون تعدادی از کارگران جایگاه‌های سی ان جی به کرونا مبتلا شده و درمان شدند و خوشبختانه مورد فوتی نداشته‌ایم. 

اپک به سیر نزولی نفت پایان داد

بسیاری از کارشناسان باتوجه به رویارویی بازارهای جهانی نفت خام با دشواری‌های بی‌سابقه و اجرایی شدن کامل تعهد همه امضاکنندگان حاضر در توافق کاهش عرضه ائتلاف اوپک پلاس بر این باورند که روند کاهشی قیمت های نفت پایان یافته است. مازاد عرضه نفت به اعتقاد کارشناسان احتمالا رشد قیمت‌ها در هفته‌ها و ماه‌های آینده را محدود خواهد کرد اما با توجه به اقدام تولیدکنندگان در محدودیت عرضه و کاهش سرمایه گذاری در واکنش به ریزش قیمت‌ها، زمینه برای بهبود قیمت‌ها در ادامه سال وجود دارد.در این رابطه محمد خطیبی - کارشناس حوزه انرژی - به ایسنا  گفت: بیشتر صادرکنندگان بزرگ دنیا درگیر مساله کاهش تولید نفت شده اند، باتوجه به اینکه اوپک پلاس تنها کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز  را پذیرفت باقی کشورها همچون آمریکا، کانادا، نروژ، برزیل و آرژانتین مابقی کاهش تولید را قبول کردند.وی با تاکید بر اینکه تنها اوپک پلاس مسوول کاهش تولید نفت نشده است، اظهار کرد: از روز گذشته استارت کاهش تولید زده شده و شاهد بهبود نسبی وضعیت بازار نفت پس از این اقدام هستیم.این کارشناس حوزه انرژی افزود: اگر این کاهش عملی شود و ادامه داشته باشد می توان انتظار بهبود قیمت‌های نفت را داشت اما افزایش قیمتها نیازمند گذر زمان است چراکه در حال حاضر ذخیره سازیها پر هستند لذا باید چرخه مصرف اصلاح تا ذخیره سازی ها تخلیه شود یعنی تا زمانی که تحرک تقاضا به وجود نیاید و چرخه مصرف احیا نشود طبیعتا پالایشگاه ها نمی توانند همچون گذشته فعالیت داشته باشند.خطیبی با تاکید بر اینکه با این شرایط احتمالا روند نزولی قیمت ها متوقف خواهد شد و یک شیب ملایم نیز خواهیم داشت، تصریح کرد: بهبود قیمت ها نیازمند اصلاح روند مصرف و عادی شدن شرایط است.بررسی اخبار نشان میدهد که بهای معاملات نفت آمریکا روز جمعه بالا رفت و تحت تاثیر شروع رسمی توافق کاهش تولید گروه اوپک پلاس، به افزایش هفتگی دست یافت. اوپک و متحدانش معروف به گروه اوپک پلاس اوایل ماه گذشته موافقت کردند برای جبران افت شدید تقاضای جهانی در بحبوحه شیوع پاندمی کووید ۱۹ و تقویت قیمتها، تولیدشان را در ماه‌های مه و ژوئن ۹.۷ میلیون بشکه در روز محدود کنند.طبق نظرسنجی رویترز، تولید اوپک در آوریل که اعضای این گروه ۳۰.۲۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند، به بالاترین میزان در ۱۳ ماه اخیر صعود کرد و ۱.۶۱ میلیون بشکه در روز بالاتر از تولید مارس بود.پیش از این که توافق جدید اوپک پلاس در ماه آوریل منعقد شود، این گروه اوایل مارس نشستی برگزار کرد که در پی عدم توافق عربستان سعودی و روسیه درباره میزان کاهش تولید به شکست انجامیده بود و باعث به راه افتادن جنگ قیمت و افزایش تولید از سوی این دو کشور شده است. شاخص نفت آمریکا در ۲۰ آوریل هنگامی که قرارداد وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه مه برای نخستین بار به زیر صفر سقوط کرد، خبرساز شد.گفتنی است بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوئن با ۹۴ سنت معادل پنج درصد افزایش، در۱۹ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص نفت آمریکا برای کل هفته ۱۶.۸ درصد افزایش ثبت کرد. این شاخص در دو روز گذشته ۵۲ درصد بهبود داشته است اما در آوریل هشت درصد کاهش داشت و از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۶۸ درصد کاهش داشته است.بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوییه با چهار سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، در ۲۶ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه بسته شد اما برای کل هفته ۶.۶ درصد رشد داشت. با وجود این که کاهش تولید اوپک پلاس آغاز شده است، معامله‌گران به آخرین آمار تولید اوپک در آوریل چشم دوخته‌اند.

تجارت ایران و اوراسیا از مرز ۵ میلیون تن گذشت

دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک ایران گفت: بعد از شش ماه از اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، حجم تجارت با این اتحادیه به بیش از پنج میلیون تن کالا رسید. سید روح اله لطیفی اظهار کرد: از زمان اجرای موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران، با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از پنجم آبان سال ۱۳۹۸ تا پنجم اردیبهشت سال ۹۹ ، حجم تجارت کشورمان با این اتحادیه به پنج میلیون و ۱۰۴ هزار و ۹۸۴ تن به ارزش یک میلیارد و ۷۸۲ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۷۱۹ دلار رسید.وی افزود: سهم صادرات کشور به این اتحادیه، یک میلیون و ۳۴۴ هزار و ۳۷۷ تن به ارزش ۵۳۹ میلیون و۶۱۲ هزار و ۴۵۶ دلار در این مدت بوده است که روسیه با ۵۳ درصد، ارمنستان با ۲۳ درصد و قزاقستان با ۱۶ درصد کل صادرات کشورمان به ترتیب مقاصد اول تا سوم کالاهای صادراتی کشورمان به این اتحادیه بودند.سخنگوی گمرک ایران در خصوص کالاهای اصلی صادراتی به این اتحادیه گفت: سیب تازه با ۱۴درصد، پسته با ۱۲ درصد، گاز مایع با ۹ درصد، کیوی با ۷.۵ درصد، انگور با سه درصد و خیار و ترشی خیار با ۲.۵ درصد و فلفل با ۲.۲ درصد عمده محصولات صادراتی کشورمان به این اتحادیه را در شش ماه گذشته تشکیل می‌دهند.لطیفی در خصوص واردات از این اتحادیه نیز اعلام کرد: بعد از اجرای این موافقت‌نامه، سه میلیون و ۷۶۰ هزار و۶۰۷ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۴۲ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۲۶۳ دلار  به کشور وارد شده است که عمده واردات ما از این اتحادیه کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور بوده است.به گفته وی، جو با حدود ۳۰ درصد، ذرت دامی با ۱۸.۵ درصد، گندم با ۱۷.۵درصد، روغن دانه آفتابگردان با ۱۲درصد، لاشه و شقه بره با سه درصد، عدس و نخ هرکدام با ۱.۳درصد و کاغذ و ماشین الات صنعتی به ترتیب کالاهای وارداتی از این اتحادیه به کشور هستند.دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص سهم کل کالاهای تجاری ایران با اتحادیه اوراسیا که در چارچوب موافقت‌نامه رویه واردات یا صادرات را طی کردند، گفت: از بیش از یک میلیارد و ۷۸۲ میلیون دلار کارنامه تجاری شش ماهه کشور با این اتحادیه، یک میلیارد و شش میلیون و ۹۵۰ هزار و ۵۴۱ دلار در چارجوب اجرای موافقت نامه تجارت ترجیحی، عمل شده که می توان به سهم ۵۶ درصدی آن در کل تجارت اشاره کرد.

نرمش بانک مرکزی آمریکا دست غول های نفتی را گرفت

بانک مرکزی آمریکا در برنامه وام‌دهی خود تغییراتی داد که صنعت نفت بحران‌زده این کشور را مشمول دریافت اعتبارات مورد نیازش قرار می‌دهد. ورشکستگی‌ها، کاهش هزینه سرمایه و گزارش‌های مالی نامطلوب سه ماهه اول در صنعت نفت شیل آمریکا به وفور دیده می‌شود و بیشتر شرکت‌های نفتی در معرض خطر نابودی اکنون می‌توانند از صندوق اعتباری که برای کمک به شرکت‌های کوچک و متوسط تشکیل شده است، استفاده کنند.پیش از این شرکت‌هایی که بیش از ۱۰ هزار نفر کارمند و ۲.۵ میلیارد دلار درآمد داشتند نمی‌توانستند از این اعتبارات بهره مند شوند. اما قانونگذاران در ایالت‌های نفت خیز مانند آلاسکا، داکوتای شمالی و تگزاس برای تغییر این محدودیت‌ها به لابی پرداختند و دسترسی شرکت‌های نفت و گاز بیشتر به این اعتبارات را برای دوام آوردن در فضای قیمت‌های پایین نفت در بحبوحه بحران پاندمی کرونا، امکان پذیر کردند.سرانجام بانک مرکزی آمریکا محدودیت کارمندان شرکت‌های واجد دسترسی به اعتبارات کمکی این بانک را به ۱۵ هزار نفر و محدودیت درآمد را به پنج میلیارد دلار افزایش داد. بعلاوه شرکت‌هایی که متقاضی دریافت اعتبار می‌شوند نیازی ندارد که ثابت کنند تا مارس سال ۲۰۲۰ در وضعیت خوبی بودند. این الزام باعث شده بود بسیاری از شرکت‌های نفت و گاز که بدهی‌های سنگینی داشتند مشمول دریافت اعتبار نشوند.بدهی‌های سنگین شرکت‌های نفت شیل آمریکا از زمان ریزش قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ مایه نگرانی جدی بوده است. بر اساس گزارش اویل پرایس، تد کروز، سناتور آمریکایی استیون منوچین، وزیر خزانه داری و جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا را وادار کرد به شرکت‌های نفت و گاز اجازه دهند از این اعتبار برای فاینانس مجدد بدهی‌های گذشته خود استفاده کنند.بانک مرکزی آمریکا بیش از ۲۲۰۰ درخواست برای انجام تغییر در برنامه وام دهی خود دریافت کرده بود. استدلال حامیان تغییر برنامه وام دهی این بود که شرکت‌های نفت و گاز برای تضمین امنیت تامین نفت و گاز آمریکا به این حمایت نیاز دارند.

ایتالیا و اتریش به کمترین سطح رشد اقتصادی رسیدند

اقتصاد ایتالیا در سه ماهه نخست امسال ۴.۷ درصد کوچک شد.در شرایطی که چهارمین اقتصاد بزرگ اروپایی هنوز به طور کامل از پیامدهای بحران بدهی خود خارج نشده است، شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور باعث شده است تا وضعیت اقتصادی ایتالیا بیش از پیش وخیم شود.ایتالیا اکنون اصلی ترین کانون شیوع ویروس کرونا در اروپا و دومین کشور جهان از نظر تلفات کووید-۱۹ است. دو استان صنعتی شمالی لمباردی و ونتو که ۳۰ درصد کل تولید ناخالص داخلی ایتالیا مربوط به آن هاست، بیشترین درگیری را با ویروس کرونا دارند و دولت برای پشت سر گذاشتن اوج بیماری، تصمیم گرفته است قرنطینه را با وجود انتقادات گسترده ادامه دهد. در سه ماهه نخست امسال اقتصاد ایتالیا ۴.۷ درصد کوچک شده است تا دومین رشد منفی فصلی متوالی پس از رشد منفی ۰.۳ درصدی فصل قبل و بدترین عملکرد فصلی تاریخ معاصر این کشور رقم بخورد. بر مبنای سالانه نیز رشد اقتصادی ایتالیا در ۱۲ ماه منتهی به مارس، منفی ۴.۸ درصد اندازه گیری شده است. تا پیش از شیوع کرونا، دولت ایتالیا نرخ رشد ۰.۶ درصدی را برای سال جاری پیش بینی کرده بود اما با توجه به اخلال گسترده در زنجیره تامین، توقف پروازهای خارجی، کاهش تجارت و کاهش شمار گردشگران ورودی به ایتالیا، نرخ رشد اقتصادی منفی خواهد بود و صندوق بین المللی پول نیز پیش بینی کرده است اقتصاد این کشور امسال بیش از ۹ درصد کوچک شود.  از سوی دیگر رشد اقتصاد اتریش در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ به منفی ۲.۵ درصد رسید که این نرخ رشد ۰.۸ درصد کمتر از نرخ رشد ثبت شده در فصل قبل و کمترین رشد فصلی ثبت شده درطول تاریخ معاصر این کشور بوده است. بر مبنای سالانه نیز رشد اقتصادی اتریش در ۱۲ ماه منتهی به مارس، منفی ۲.۷ درصد اندازه گیری شده است که ۲.۸ درصد کمتر از رقم ثبت شده برای بازه مشابه منتهی به دوره قبل است.

ارز هفته را با ثبات آغاز کرد

قیمت ارز در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نسبت به هفته گذشته ثابت ماند.صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید هر دلار آمریکا را ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ فروش آن را ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کردند که نسبت به آخرین روز گذشته تغییری نکرده است.همچنین این صرافی‌ها امروز یورو را ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان خریدند و در مقابل با قیمت ۱۷ هزار تومان فروختند که ثبات قیمت این ارز نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد.قیمت خرید ارز در بانک‌ها نیز اندکی کمتر از قیمت خرید در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی است؛ هرچند که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، در حال حاضر تلاش می‌شود که کمترین مراجعه به شعب بانکی صورت گیرد.

نرخ بیکاری ٩٨ افت کرد

بر اساس اعلام مرکز ملی آمار، نرخ بیکاری افراد ١۵ سال و بیشتر در سال ١٣٩٨ برابر با ١٠.٧ درصد بود که نسبت به سال قبل از ١.۵ درصد کاهش یافته است.مرکز ملی آمار نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در سال ١٣٩٨ را منتشر کرد و بر این اساس بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ١٠.٧ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) طی چهار هفته منتهی به هفته مرجع آمارگیری بیکار بوده‌اند. همچنین سال گذشته به میزان ۴۴.١ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نشان می دهد که این نرخ در سال گذشته نسبت به سال قبل (١٣٩٧) ٠.۴ درصد کاهش داشته است.جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این سال ٢٤ میلیون و ٢٧٤ هزار نفر بوده که نسبت به سال قبل حدود٤٣٠ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٨، بخش خدمات با ۵٠.٣ درصد بیش‪­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٢ درصد و کشاورزی با ١٧.٧ درصد قرار دارند.نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢۶ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ١٣٩٨ بیکار بوده‌اند.بررسی نرخ بیکاری گروه سنی  ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در سال گذشته ١٧.٩ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به سال ١٣٩٧، به میزان ١.٧ درصد کاهش یافته است.براساس اعلام مرکز آمار ٩.٩ درصد از جمعیت ١۵ سال بیشتر و شاغل به بررسی سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص ١٥ ساله و بیش‌تر به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند.این در حالی است که در این دوره ٣٨ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha