پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حزب الله لبنان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آلمان به همدستی موساد اعتراف کرد

دولت آلمان نقش سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی، موساد، در پرونده سازی برای ممنوعیت فعالیت‌های جنبش حزب الله لبنان در این کشور را تائید کرد.یک رسانه آلمانی به نقل از منابع ناشناس گزارش داد با این حال دولت آلمان مایل نیست که رژیم صهیونیستی از اعلام کردن حزب الله به عنوان یک گروه تروریستی برای خود اعتبار کسب کند. در محافل دولت آلمان، از اظهارات مقامات صهیونیستی در این باره ابراز نارضایتی می‌شود.کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی اوایل ماه می‌ به نقل از یک مقام صهیونیستی گزارش داد که ممنوعیت فعالیت‌های حزب الله در آلمان، نتیجه ماه‌ها تلاش این رژیم با تمامی احزاب آلمان بود. روسای سرویس‌های اطلاعاتی موظف به ارائه شواهد موثق بودند تا این جنبش را به اقدامات تروریستی قابل توجه ارتباط دهند. بنا به اذعان این مقام صهیونیست، رئیس سازمان اطلاعاتی آلمان دوست نزدیک موساد است.پیشتر نیز وبگاه «تایمز اسرائیل» به نقل از منابع جاسوسی رژیم صهیونیستی مدعی شد عناصر موساد، اطلاعاتی را از برخی اعضای منتسب به عضویت در حزب الله لبنان به برلین انتقال داده بودند.سخنگوی وزارت کشور آلمان اخیرا در حساب توئیتر خود با لحنی خصمانه، جنبش حزب‌الله لبنان را گروهی تروریستی اعلام کرد و خبر داد مقامات برلین تمامی فعالیت‌های این جنبش را در خاک آلمان ممنوع کرده‌اند. مقامات امنیتی آلمان مدعی هستند که حدود هزار و ۵۰ نفر از اعضای حزب‌الله در خاک این کشور فعالیت می‌کنند.در دسامبر ۲۰۱۹، قانونگذاران آلمان قطعنامه غیرالزام‌آوری را تصویب کردند که از دولت این کشور می‌خواست فعالیت حزب‌الله لبنان را در خاک آلمان ممنوع کند. احزاب دموکرات‌های آزاد و همچنین حزب سوسیال دموکرات که با حزب اتحادیه دموکرات مسیحی ائتلاف دارند از حامیان اصلی این قطعنامه بودند. این اقدام به منظور ممنوعیت فعالیت بازوی سیاسی حزب‌الله در آلمان و افزودن این گروه به لیست تروریستی اتحادیه اروپا انجام می‌شد. برلین پیشتر میان بازوی سیاسی و واحدهای نظامی این جنبش تمایز قائل بود.

گاف اف بی آی ردپای ریاض را در حملات ۱۱ سپتامبر فاش کرد

دفتر تحقیقات فدرال آمریکا «اف بی آی» ناخواسته از یکی از بزرگترین رازهای دولت آمریکا در خصوص حملات ۱۱ سپتامبر پرده برداشت و آن افشای هویت یک مسئول سفارت عربستان در واشنگتن است که به تروریست‌های القاعده کمک می‌کرد.در همین راستا، «برت ایگلسون» سخنگوی خانواده‌های قربانیان این حملات تاکید کرد که این افشاگری‌ها نشان‌دهنده میزان پنهان‌کاری دولت «دونالد ترامپ» درباره نقش و مداخلات عربستان در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر است.این افشاگری از سوی یکی از مسئولان ارشد اف بی آی در پاسخ به شکایت خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر آمده که در آن نظام سعودی را متهم به شرکت در این حملات تروریستی کرده بودند صورت گرفت.گفته می‌شود که این مقام سعودی با نام «مساعد احمد الجراح» از دو نفر از هواپیماربایانی که حملات ۱۱ سپتامبر را ترتیب دادند، حمایت کرده بود.سند اف بی‌ای در این زمینه نشان می‌دهد که عوامل آن در بررسی‌های خود، ارتباط میان هواپیماربایان و سفارت عربستان در واشنگتن را کشف کرده‌اند.این افشاگری در سایه تلاش‌های غیرعادی مسئولان ارشد دولت ترامپ در ماه‌های اخیر برای جلوگیری از انتشار اسناد داخلی درباره این موضوع صورت گرفته است.سپتامبر سال گذشته میلادی، وکلای خانواده‌های قربانیان از هویت این مقام سعودی مطلع، اما از افشای نام وی منع شدند.

اردن برای اسرائیل خط و نشان کشید

پادشاه اردن اعلام کرد که اقدام اسرائیل برای ضمیمه کردن بخش هایی از کرانه باختری به خاک خود، به درگیری بزرگ با اردن خواهد انجامید.به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، عبدالله دوم در گفت وگو با هفته نامه آلمانی اشپیگل با اشاره به تلاش های مربوط به مذاکرات سازش، طرح دولت واحد (رژیم صهیونیستی) را کاملاً مردود دانست و تأکید کرد که طرح تشکیل دو کشور (فلسطین و رژیم صهیونیستی) تنها راه حلی است که می توان آن را پیش برد.پادشاه اردن همچنین هشدار داد: در صورت فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین، شاهد هرج و مرج و افراط گرایی بیشتر در منطقه خواهیم  بود.وی در پاسخ به پرسشی در باره اینکه آیا اردن معاهده صلح با رژیم صهیونیستی را تعلیق خواهد کرد، گفت: قصد آغاز تهدیدها و یا آمادگی برای ایجاد فضای اختلاف را ندارم اما در صورت الحاق کرانه باختری، همه گزینه ها را بررسی می کنیم.عبدالله دوم افزود: اردن با کشورهای بسیاری در اروپا و جامعه بین الملل اتفاق نظر دارد مبنی بر این که قانون زور نباید در خاورمیانه اجرا شود.طرح صلح "دونالد ترامپ" که به "معامله قرن" معرفی شده، چند ماه پیش منتشر و موجب خشم فلسطینیان و رد آن از سوی جامعه بین‌المللی شد.در این طرح، رژیم صهیونیستی مجاز می‌شود تا شهرک‌های کرانه باختری و منطقه راهبردی دره اردن را به سرزمین های اشغالی الحاق کند.رژیم صهیونیستی قصد دارد از ماه آینده میلادی بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن را که در جنگ ۱۹۶۷ به اشغال خود درآورده به قلمروه خاکی خود ضمیمه کند. برخی کشورهای اروپایی تهدید کرده‌اند که در صورت اجرای تصمیم رژیم اسرائیل برای الحاق کرانه باختری، اساس روابط خود با تل آویو را تغییر خواهند داد.

گانتس آخرین امید را از اسرائیل گرفت

 بر اساس گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت، بنی گانتس رئیس حزب آبی-سفید روز گذشته استعفای خود از ریاست کنست را پس گرفته بود، اما امروز بار دیگر استعفا کرد. استعفای وی پیش از تشکیل دولت جدید و مشترک میان وی و نتانیاهو صورت گرفته است.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به گابی اشکنازی رسید

 ائتلاف موسوم به «آبی و سفید» در فلسطین اشغالی اعلام کرد «گابی اشکنازی»، فرمانده سابق ارتش رژیم صهیونیستی به عنوان نامزد تصدی سمت وزیر خارجه این رژیم خواهد شد.اشکنازی قبل از آنکه به عنوان نامزد تصدی این سمت معرفی شود در بیت‌المقدس با «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کردسمت وزارت خارجه یکی از پست‌های کلیدی بود که ائتلاف آبی و سفید در مذاکرات با حزب لیکود بر سر تشکیل کابینه فراگیر به دنبال به دست آوردن آن بود.در توافقی که دو طرف روز اول اردیبهشت‌ماه سال جاری به آن دست پیدا کردند مقرر شد بنی گانتز سمت وزارت جنگ را بر عهده بگیرد و سمت وزارت خارجه به اشکنازی برسد.اشکنازی سال ۱۹۷۲ به ارتش رژیم صهیونیستی پیوست. ترکیه او و سه افسر دیگر رژیم صهیونیستی را به دلیل حمله به یک کشتی این کشور که راهی غزه بود به صورت غیابی محاکمه است.گابی اشکنازی در جریان جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی بود.گانتز و نتانیاهو که در سه انتخابات فلسطین اشغالی در سال گذشته رقابت تنگاتنگی داشتند از یک ماه پیش مذاکراتی را برای تشکیل کابینه فراگیر آغاز کرده‌اند.از جمله دیگر مسائل مهم حول تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی این بود که نتانیاهو رسماً در سه پرونده قضائی به ارتشا، کلاهبرداری و خیانت در امانت متهم شده است. دیوان عالی رژیم صهیونیستی اعلام کرده او علی‌رغم این اتهامات می‌تواند کابینه تشکیل دهد.

ترامپ موشک فوق سریع آمریکا را رونمایی کرد

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد ارتش این کشور موشکی ساخته که ۱۷ بار سریعتر از موشک‌های فعلی است.دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری مدعی شد آمریکا موشکی ساخته که ۱۷ بار سریعتر از موشک‌های فعلی است.ترامپ در این کنفرانس خبری که «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا هم در آن حضور داشت گفت: «ما الان داریم به طرزی باورنکردنی تجهیزات نظامی تولید می‌کنیم آن هم در سطحی که هیچ‌کس قبلاً شاهد آن نبوده است. با دشمنانی که داریم چاره‌ای هم جز این نیست.او در ادامه رو به اسپر کرد و گفت: «ما چیزی داریم که من به آن موشک فوق پیشرفته (super duper) می‌گویم. آن شب شنیدم در مقایسه با سریعترین موشکی که داریم، این ۱۷ بار سریعتر است. شنیده‌اید که مال روسیه ۵ بار سریعتر است و چین دارد روی موشک‌هایی کار می‌کند که ۵ یا ۶ بار سریعتر باشند. ما موشکی داریم که ۱۷ بار سریعتر است.مارک اسپر که در کنار ترامپ ایستاده بود به نشانه تأیید سر تکان داد اما جزئیات بیشتری درباره ادعای او مطرح نکرد.

واشنگتن در 'معامله قرن'  دست برد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه خواستار آن شد که تصمیم تل‌آویو برای اشغال بخش‌های جدیدی از کرانه باختری در چارچوب معامله قرن مورد مذاکره قرار گیرد.مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه درباره تصمیم رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری گفت که آمریکا معتقد است مذاکرات درباره «الحاق» بخش‌هایی از کرانه باختری باید بخشی از مذاکرات میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها بر اساس طرح به اصطلاح "صلح" ترامپ باشد.وی که در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، به اظهارات اخیر «عبدالله دوم» پادشاه اردن درباره احتمال درگیری میان اردن و اسرائیل به دلیل اشغال کرانه باختری اشاره کرد و گفت: «توافق صلح میان اردن و اسرائیل برای همه ما مهم است. ما می‌خواهیم روابط اسرائیل و اردن نه تنها در موضوع امنیت بلکه در جنبه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز قدرتمند باشد.اورتاگوس در ادامه سخنانش گفت: «ما سخنان عبدالله درباره الحاق را شنیدیم و بنابراین ما فکر می‌کنیم که باید به طرح ترامپ بازگردیم و همه طرف‌ها را بر اساس طرح صلح به میز مذاکرات بازگردانیم و قصد داریم برای رسیدن به این هدف به جلو برویم.سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد که دلیل سفر «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی مسئله اشغال بخش‌های جدیدی از کرانه باختری نبوده است.وی اضافه کرد: «طرح ترامپ بسیار جامع است. فلسطینیان آشکارا اعلام کرده‌اند که با این طرح مخالف هستند اما ما به تلاش خود برای پیشبرد این طرح ادامه می‌دهیم. ما امید خود را از دست نمی‌دهیم و تلاش می‌کنیم تا فلسطینیان را به میز مذاکرات بازگردانیم.عبدالله دوم، پادشاه اردن در مصاحبه‌ای که با روزنامه آلمانی اشپیگل انجام داده، اعلام کرد: «اگر اسرائیل، عملا، بخشهایی از کرانه باختری را [به اراضی اشغالی] الحاق کند، باعث درگیری بزرگی با پادشاهی اردن هاشمی خواهد شد.وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت اشغال کرانه باختری، عمل به معاهده صلح با رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق درخواهد آورد، خاطر نشان کرد: «نمی‌خواهم تهدید کنم یا فضا را به سوی اختلاف و درگیری، سوق دهم، ولی همه گزینه‌ها را بررسی خواهم کرد. ما با کشورهای زیادی در اوپا و جامعه بین‌الملل اتفاق نظر داریم که نباید در خاورمیانه، قانون زور را پیاده کرد».

عربستان دست دولت رییس جمهوری مستعفی یمن را در پوست گردو گذاشت

عربستان سعودی که پس از انقلاب یمن، به بهانه حمایت از عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور حمله نظامی و بمباران مردم یمن را آغاز کرد، حالا به مسئولان دولت هادی که آنها را در ریاض اقامت داده، اعلام کرده که حاضر به پرداخت هزینه اقامت شان در این کشور نیست و کمک های مالی به آنان را قطع می کند.یک مسئول یمنی به پایگاه خبری «عربی ۲۱» گفته، مقام های سعودی تصمیم جدید خود را به مسئولان و کارکنان ریاست جمهوری و نخست وزیری و شماری از وزارتخانه های دولت یمن اعلام کرده اند.وی که خواست نامش فاش نشود، در عین حال افزود: همه مسئولان و کارکنان دولت یمن با هزینه دولت عربستان در این کشور سکونت ندارند بلکه بیشترشان هزینه اقامت خود را شخصا می پردازند.وی در باره چگونگی اعلام این تصمیم گفته، برخی مسئولان ریاست جمهوری و نخست وزیری یمن از جمله معاونان وزارتخانه ها و برخی دیگر که چندی پیش وارد عربستان شده و در هتل هایی میهمان بودند پیش از اینکه به آپارتمان های مبله با هزینه این کشور منتقل شوند، در جریان قرار گرفتند.بر اساس این گزارش، روز چهارشنبه ۱۳ ماه مه در برخی شبکه های اجتماعی سندی منتشر شد مبنی بر اینکه به مسئولان و کارکنان یمنی مقیم ریاض اعلام شده که آخرین موعد دریافت کمک های ارایه شده از سوی عربستان، پایان ماه میلادی جاری (ماه مه) است.در این سند آمده است: کسی که بعد از تاریخ ۳۱ ماه مه قصد ماندن یا تمدید سکونت خود در این محل را داشته باشد، باید هزینه را خودش بپردازد. عربستان که از سال ۲۰۱۵ ائتلافی نظامی را علیه یمن و در حمایت از دولت مستعفی منصور هادی رهبری می کند، میزبان شماری از مسئولان و رهبران سیاسی، قبیله ای و اجتماعی یمنی در خاک خود است.برخی منابع تصمیم جدید عربستان را که در پی بحران نفتی و کاهش بی سابقه بهای نفت براثر شیوع ویروس کرونا در این کشور اتخاذ شده، ناشی از برنامه های اقتصاد ریاضتی برای جبران کسری بودجه و "کفگیر به ته دیگ خوردن" درآمد نفتی این کشور قلمداد می کنند.

اتحادیه اروپا همکاری تحریمی با آمریکا را تعلیق کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته باید درباره تعامل با آمریکا در خصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران فکر کند.جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سئوالی درباره تلاش آمریکا بری تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران پاسخ داد.بورل در پاسخ به سئوال خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال مبنی بر اینکه آیا او در کسوت رئیس کمیسیون مشترک برجام با آمریکا جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تعامل خواهد کرد یا خیر گفت: «باید درباره آن فکر کنیم ولی در حال حاضر نمی‌توانم درباره چیزی که اتفاق نیفتاده به شما توضیح دهم. مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا بارها تأکید کرده کشورش در تلاش است اجازه ندهد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر سال جاری میلادی برداشته شود.پامپئو با بیان اینکه آمریکا با شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ارتباط است گفته اجازه نخواهد داد تحریم‌های فروش تسلیحات به ایران برداشته شود.آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید این تحریم‌ها میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده است. تصویب این قطعنامه مستلزم موافقت دست‌کم ۹ عضو شورای امنیت بدون وتوی اعضای دائم این شورا است.چین و روسیه که جزو اعضای دائم شورای امنیت هستند در حال حاضر به صراحت مخالفت خودشان را با این قطعنامه ابراز کرده‌اند.مقام‌های آمریکایی گفته‌اند در صورتی که طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی با موافقت شورای امنیت تصویب نشود، واشنگتن به دنبال رجوع به یکی از بندهای برجام برای احیای تحریم‌ها علیه ایران خواهد بود.کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.از طرف دیگر، مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کنند آمریکا با خروج از برجام این توافق را «نقض» نکرده و هنوز یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در آن محسوب می‌شود.ماده‌ای در برجام که مقام‌های دولت آمریکا مدعی هستند می‌توانند از آن برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران استفاده کنند «ساز و کار حل و فصل اختلافات» است که با نام‌های دیگری مانند «مکانیسم ماشه» یا «ساز وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها» هم شناخته شده است.

فراکسیون «جنوب» مجلس یازدهم اعلام موجودیت کرد

فراکسیون جنوب در مجلس یازدهم متشکل از ۸ استان و ۸۳ نماینده تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد.محمدمهدی زاهدی منتخب مردم کرمان در مجلس یازدهم در اولین نشست فراکسیون «جنوب» اظهار داشت: وحدت جریان انقلابی برای خدمت در مجلس یازدهم شکل گرفته است و نمایندگان مردم به دور از هرگونه حاشیه ای با اولویت پرداختن به حل مسائل اساسی و راهبردی کشور در مجلس نقش آفرین خواهند بود.وی در ادامه ضمن اشاره به ضرورت توجه برای تحقق شعار سال مبنی بر «جهش تولید»، افزود: اهتمام لازم به اقتصاد دانش بنیان در راستای تحقق سیاست‌های کلان کشور راه بیرون رفت از وضعیت اقتصادی فعلی است و باید با تقویت عرصه‌های اقتصادی و وضعیت معیشت خانواده‌ها اشتغال جوانان مرتفع شود.زاهدی در پایان تاکید کرد : ظرفیت‌های بی‌بدیل کشور و تاکیدات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در بیانه گام دوم انقلاب فرمودند کشور عزیز ما دارای ظرفیت‌ها و منابع بسیار غنی ، طبیعی و ارزشمند در منطقه و جهان است که حوزه جنوب بخش عظیمی از این منابع را در خود جای داده است و فراکسیون حوزه جنوب در راستای فرمایشات رهبری وگام دوم با تمام ظرفیت در خدمت به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد بود.به گزارش فارس، فراکسیون جنوب در مجلس یازدهم متشکل از ۸ استان و ۸۳ نماینده تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد.

فرانسه دوباره آن روی سکه را نشان داد

وزارت خارجه فرانسه امروز چهارشنبه درباره منقضی شدن تحریم‌های مربوط به فروش تسلیحات متعارف به ایران در اکتبر ۲۰۲۰ موضع‌گیری کرد.وب‌سایت وزارت خارجه فرانسه گفت‌وگوی بین سخنگوی وزارت خارجه با یک خبرنگار را منتشر کرده است. در زیر ترجمه متن این گفت‌وگو از زبان انگلیسی آورده شده است.سئوال- موضع فرانسه در خصوص اتمام ممنوعیت فروش سلاح‌های متعارف به ایران در سال ۲۰۲۰، طبق آنچه در برجام آمده چیست؟ آیا فرانسه خواستار تمدید این ممنوعیت خواهد شد؟پاسخ- فرانسه عمیقاً به پایبندی به توافق وین و قطعنامه شماره ۲۲۳۱ متعهد است. رفع ممنوعیت تسلیحاتی سازمان ملل در ماه اکتبر که در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده می‌تواند تبعات عمده‌ای برای امنیت و ثبات منطقه داشته باشد.طبق مفاد توافق وین، ممنوعیت‌های اتحادیه اروپا فراتر از سال ۲۰۲۰ و تا اکتبر ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت و ممنوعیت‌های سازمان ملل در خصوص فناوری‌ها و تجهیزات بالیستیک هم همین‌طور خواهد بود.مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا بار دیگر تأکید کرد کشورش در تلاش است اجازه ندهد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر سال جاری میلادی برداشته شود.پامپئو در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه آمریکا با شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ارتباط است گفت اجازه نخواهد داد تحریم‌های فروش تسلیحات متعارف به ایران برداشته شود.وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد حتی اگر کشورهای دیگر با آمریکا همراه نباشند این کشور هر کاری که از دستش برمی‌آید را در این خصوص انجام خواهد داد.پامپئو در پاسخ به یک سوال در این خصوص گفت: «ما اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیفتد. با شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید ممنوعیت‌های مربوط به فروش این سلاح‌ها همکاری می‌کنیم و بعد اگر نتوانیم دیگران را برای انجام این کار همراه کنیم، ایالات متحده احتمال‌های مختلف برای چگونگی انجام این کار را مورد بررسی قرار خواهد داد.روزنامه «نیویورک‌تایمز» بامداد دوشنبه گزارش داده «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش است در راستای پیشبرد سیاست فشار حداکثری علیه ایران، با توسل به یکی از بندهای موجود در توافق هسته‌ای برجام تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند. کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.از طرف دیگر، مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کنند آمریکا با خروج از برجام این توافق را «نقض» نکرده و هنوز یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در آن محسوب می‌شود. ماده‌ای در برجام که مقام‌های دولت آمریکا مدعی هستند می‌توانند از آن برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران استفاده کنند «ساز و کار حل و فصل اختلافات» است که با نام‌های دیگری مانند «مکانیسم ماشه» یا «ساز وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها» هم شناخته شده است. 

پارلمان عراق دستور تعطیلی دفتر شبکه سعودی را داد

کمیسیون ارتباطات و اطلاع‌رسانی مجلس عراق خواستار بستن شبکه سعودی «MBC» شد.این کمیسیون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «این شبکه طی سالهای گذشته، از طرق مختلف، به شخصیتهای عراقی اهانت کرده و کار به جایی رسیده است که یک شخصیت ملی و مبارز مانند شهید حاج أبو مهدی المهندس را متهم می‌کند.پایگاه خبری شبکه «العهد» به نقل از این کمیسیون گزارش داد، المهندس، شخصی است که «عمر خود را در راه جهاد و مبارزه با رژیم معدوم [بعث]، گروههای تروریستی داعش و نیروهای شر و اشغالگر، فدا کرد.این کمیسیون تأکید کرد که اگر این شبکه سعودی، به خاطر اسائه ادب به شهید المهندس و گمراه‌سازی متعمدانه، معذرت‌خواهی نکند، باید دفتر این شبکه بسته شود.کمیسیون مذکور خاطر نشان کرد: « در برابر تداوم اهانت به نمادهای ملی ما از سوی مؤسسات خبری که تأمین مالی و گرایشات سیاسی و فرقه‌ای، آن مشخص است، باید با قدرت ایستادگی کرد.در پایان این بیانیه تأکید شد، هر اندازه طرح‌های خبیثانه و کینه‌توزانه برای مخدوش کردن وجهه نمادهای ملی عراق ادامه یابد که با نیروهای استکبار جهانی مبارزه کردند، شهید المهندس چراغی خواهد بود که در تاریخ خواهد درخشید.این شبکه سعودی در گزارشی مدعی شده بود که المهندس با اقدامات خود در عراق، از تروریسم حمایت می‌کرده است.ابومهندی المهندس به همراه سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در دی ماه ۱۳۹۸ در جریان حملات هوایی آمریکا در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند. پارلمان عراق نیز در واکنش به این تجاوز جنایتکارانه، مصوبه اخراج نظامیان خارجی به ویژه تروریست‌های آمریکایی را تصویب کرد. فراکسیون‌های سیاسی عراق در حال حاضر، از مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید عراق می‌خواهند که این مصوبه را هر چه سریعتر اجرایی کند.

یمن مواضع استراتژیک را پس گرفت

مرکز اطلاع رسانی «الاعلام الحربی» یمن در چند رشته توئیت، گزارش کرد که ارتش یمن و کمیته‌های مردمی این کشور چند موضع نظامی استراتژیک مشرف بر «سوق قانیه» (بازار قانیه) را در شرق استان «البیضاء» (مرکز یمن) آزاد کردند.وبگاه خبری شبکه «المیادین» نیز با انتشار فیلمی از کاربران یمنی شبکه «توئیتر» گزارش کرد که ارتش یمن موفق شده، در این اقدام، اسلحه‌ها و مهمات نیروهای دولت مستعفی را به غنیمت بگیرد، چندین خودروی نیروهای وابسته به «عبد ربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی را از کار  بیندازد و چند استحکامات نظامی آنها را به آتش بکشد.

«کیم» دست به تغییر تاکتیک زد

برخی رسانه‌های کره جنوبی گزارش دادند که رهبر کره شمالی به منظور بیشتر کردن تسلط و کنترل خود بر این کشور دو تن عالیرتبه‌ترین مقام‌های کره شمالی را تغییر داده است.طبق گزارش «کوریا هرالد» و برخی رسانه‌های کره جنوبی، رئیس «دفتر شناسایی عمومی» کره شمالی که اصلی ترین سازمان اطلاعاتی این کشور است، تغییر کرده است. همچنین به دستور کیم، فرمانده محافظان شخصی رهبر این کشور هم عوض شده است.رسانه‌های کره جنوبی، این دو تغییر را «غیر منتظره» خوانده و آن را به موضوع شایعات اخیر درباره وضعیت سلامت کیم جونگ اون مرتبط دانسته‌اند.گفته می‌شود که ژنرال «ریم کوانگ ایل» به ریاست «دفتر شناسایی عمومی» کره شمالی منصوب شده است، سازمانی که مسئول اکثر فعالیت‌های جاسوسی کره شمالی در دیگر کشورها را برعهده دارد.طبق گزارش‌ها، «کوآک چانگ سیک» هم به فرماندهی محافظان شخصی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی رسیده است.کوریا هرالد به نقل از یک مقام دولتی کره جنوبی نوشت: «سال گذشته ۸۰ درصد از اعضای دفتر حزب (حاکم کره شمالی) عوض شدند و همچنین از مجموع ۱۱ عضو کمیسیون امور خارجی دولت، ۹ عضو عادل ۸۲ درصد اعضا تغییر کردند.به گفته این مقام که نامش فاش نشده، این تغییران نشاندهنده تغییر نسل و تمرکز (کیم جونگ اون) بر اعمال تغییرات شخصی اعضا بر اساس عملکرد آنها است.گمانه‌زنی تازه‌ رسانه‌ها درباره تغییرات در کره شمالی در حالی صورت گرفته که پیش از این شایعه‌ها در خصوص وضعیت سلامت کیم جونگ اون و حتی خبر فوت او بسیار خبرساز شده بود و در نهایت به حضور او در انظار عمومی ختم شد.

ترامپ بازهم تسلیم کرونا نشد

 دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت که گام‌های چشمگیری در راستای توسعه واکسن‌ها و داروها علیه ویروس کرونا برداشته شده است.وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید درباره اقدامات دولت آمریکا برای مقابله با ویروس کرونا صحبت می‌کرد، افزود: «امیدهایی وجود دارد تا واکسن کرونا تا پایان سال یا شاید قبل از آن آماده شود.رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنانش گفت که تقریبا تمامی ایالت‌ها در حال بازگشایی هستند. او گفت: چه واکسن وجود داشته باشد چه نباشد ما بر می‌گردیم.وی گفت که در حال حاضر آزمایش ۱۴ واکسن ویروس کرونا در حال انجام بوده و به محض به نتیجه رسیدن تولید آن به سرعت انجام خواهد شد.ترامپ گفت: «در حال حاضر قدرتمندترین نیروهای مسلح در تاریخ بشریت را داریم و از آن‌ها برای پروژه تحقیق درباره ویروس کرونا استفاده می‌کنیم. رئیس جمهور آمریکا گفت: اگر به واکسن ویروس کرونا دست یابیم در اختیار همگان قرار خواهیم داد و اگر هر کشوری به واکسن این ویروس دست یافت با آن همکاری خواهیم کرد.وی همچنین گفت: اگر چین به واکسن ویروس کرونا دست یافت آماده همکاری با این کشور هستیم. ترامپ در این کنفرانس خبری گفت که مدارس را بازگشایی خواهد کرد و اقتصاد آمریکا با قدرت باز خواهد گشت.وی افزود: پس از بازگشایی، ما طرح بزرگی برای جلوگیری از شیوع کرونا داریم، اما این بدان معنا نیست که قصد داریم کشور را به دلیل کووید-۱۹ برای پنج سال بسته نگه داریم.رئیس جمهور آمریکا بار دیگر از چین انتقاد کرد و گفت که این ویروس از چین آمد و باید پیش از آنکه در بقیه جهان شیوع پیدا می‌کرد، در چین متوقف می‌شد.ترامپ همچنین گفت: فرض می‌کنیم که آمارها درباره تلفات کرونا صحیح باشد.بر اساس آخرین آمار، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا به بیش از یک میلیون و ۴۶۹ هزار نفر رسیده و تلفات کرونا در این کشور نیز از ۸۷ هزار نفر فراتر رفته است.

چین به آمریکا اتهام کرونایی زد

 یک دیپلمات چین گفت: ایالات متحده آمریکا با ایجاد موانع تجاری دنبال تضعیف اقتصاد دنیا و با قطع کمک به سازمان جهانی بهداشت به دنبال طولانی کردن عمدی مبارزه با ویروس کرونا است.خبرگزاری رویترز می‌گوید «وانگ اون»، نماینده چین در سازمان ملل متحد این اظهارات تند را در نشستی با حضور مقام‌های «سازمان کشورهای صادرکننده نفت» (اوپک) در وین مطرح کرده است.دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «فاکس‌بیزنس» با تهدید چین به قطع کامل روابط با این کشور تنش‌های موجود میان پکن-چین را تشدید کرد.وانگ از اوپک بابت تلاش برای ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت تشکر کرد، اما در ادامه بخش اعظم سخنرانی‌اش را به تنش‌ها با آمریکا اختصاص داد.او گفت: «آمریکا برای سلب مسئولیت از خودش بابت مهار نامناسب این بیماری همه‌گیر، بیشترین تلاش‌ها را برای اتهام‌پراکنی و سیاه‌نمایی علیه چین و سازمان جهانی بهداشت انجام داده است.وانگ در ادامه اضافه کرد: «چنین اقداماتی نه تنها تلاش‌های بین‌المللی و همکاری‌ها علیه این بیماری را مختل و تضعیف کرده بلکه در عمل به صورت مصنوعی، بیماری کووید-۱۹ و به تبع آن، رکود اقتصاد جهان را طولانی‌تر کرده است. این اتفاق موجب شیوع خطرات نظام‌مند در نظام مالی برخی کشورها خواهد شد.ترامپ در روزهای گذشته بارها از سازمان جهانی بهداشت بابت پاسخ کند به مبارزه با شیوع ویروس کرونا و جانبداری از چین انتقاد کرده و کمک‌های مالی به این سازمان بین‌المللی را قطع کرده است.این در حالی است که منتقدان در آمریکا شخص ترامپ و دولت او را به سهل‌انگاری در مبارزه با کرونا متهم می‌کنند. منتقدان ترامپ می‌گویند پاسخ نامناسب دولت او عامل قرار گرفتن آمریکا در صدر جدول مبتلایان به کرونا در دنیا بوده است.نماینده چین در سازمان ملل متحد همچنین گفت: واشنگتن با اعمال دلبخواهانه تعرفه‌ها، بهبود اوضاع اقتصادی دنیا را در معرض خطر قرار داده است.وانگ گفت: چنین سیاست‌های موجب کاهش حجم تجارت بین‌المللی و مبادلات آزادانه کالاها در جهان خواهند شد.مقام چینی در بخش دیگری از سخنانش از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا انتقاد کرد و گفت: این «تحریم‌های فراسرزمینی» باعث اخلال در عرضه نفت و تشدید بی‌ثباتی‌ها در خاورمیانه می‌شود.

تب توهم طلایی ترامپ بالا گرفت

خبرگزاری رویترز از تلاش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای ایجاد مانع در مسیر ادعایی ارسال محموله‌های نفتی ایران به ونزوئلا خبر داد.یک مقام ارشد دولت آمریکا با ادعای اینکه ایران به ونزوئلا بنزین می‌فرستد، از اقدام واشنگتن در بررسی اقداماتی در واکنش به این موضوع خبر داد.این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: ایالات متحده اطمینان دارد که دولت نیکلاس مادورو بهای این بنزین را با دادن چندین تن طلا پرداخت کرده است.وی در عین حال از ارائه جزئیات پیرامون اقدامات آمریکا در این خصوص خودداری کرد؛ اما گفت که گزینه‌های مربوط به دونالد ترامپ ارائه خواهد شد.گفتنی است، خبرگزاری بلومبرگ که یک رسانه آمریکایی است در خبری مدعی شد، یک هواپیمای شرکت ماهان بعد از حمل تجهیزاتی برای تعمیر تاسیسات پالایشگاهی ونزوئلا، ۹ تن طلا به ایران حمل کرده است.«الیوت آبرامز» مسئول امور ونزوئلا در دولت آمریکا، روز پنجشنبه در اندیشکده محافظه‌کار هادسون در واشنگتن گفت: حدس ما این است که آنها برای این خدمات طلا دریافت می‌کنند. هواپیماهایی که از ایران وارد می‌شوند و تجهیزاتی برای صنعت نفت (ونزوئلا) می‌آورند، در ازای این تجهیزات طلا برمی گردانند.سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه با رد ادعای مسئول امور ونزوئلا در دولت آمریکا، اظهارات بیان شده را بی اساس و در جهت زمینه سازی برای اعمال فشار بیشتر از سوی آمریکا بر دولت ونزوئلا و ایجاد اخلال و دخالت در روابط تجاری میان دو کشور ایران و ونزوئلا ارزیابی کرد.

بوئینگ با ریاض قرار داد تسلیحاتی بست

طبق اعلام پنتاگون و بنا به یکی از دو قراردادی که با شرکت بوئینگ امضاء شده است این شرکت آمریکایی موشک‌های کروز (SLAM ER) عربستان را نوسازی خواهد کرد. در این قرارداد یک میلیارد و ۹۷۲ میلیون دلاری پیش بینی شده است که بوئینگ به نشانه «حمایت از دولت عربستان» ۶۵۰ موشک جدید نیز به ریاض تحویل دهد.جزئیات این قرارداد در سندی که وزارت دفاع ایالات متحده روزانه در مورد قراردادهای منعقد شده خود منتشر می‌کند اعلام شده است. بوئینگ، نوسازی موشک‌های عربستان و تحویل موشک‌های جدید به عربستان را تا سال ۲۰۲۸ میلادی به پایان خواهد رساند.برد موشک‌های کروز هوا به زمین بوئینگ ـ که با استفاده از فناوری «جی پی اس» (GPS) هدایت می‌شوند ـ حدود ۲۹۰ کیلومتر است.ارزش دومین قرارداد امضا شده با بوئینگ نزدیک به ۶۶۰ میلیون دلار خواهد بود. بنا به این قرارداد، بیش از ۴۰۰ موشک ضدکشتی هارپون (Harpoon Block II) به عربستان تحویل داده می‌شود.در بیانیه‌ای که پنتاگون در این مورد منتشر کرده آمده است با قراردادهای امضا شده با بوئینگ تولید موشک‌های هارپون تا سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد یافت. بنا به اعلام وزارت دفاع آمریکا این قراردادها همچنین امکان ازسرگیری تولید موشک‌های کروز (SLAM ER) را فراهم می‌کند.

بن‌سلمان به تهران میانجی فرستاد

منابع خبری به یک رسانه مستقر در انگلیس گفته‌اند، «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی در گفت‌وگویی با «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر جدید عراق، خواستار میانجی‌گری او میان تهران و ریاض شده است. پایگاه میدل‌ایست‌آی به نقل از منابع آگاه گزارش داده، نخستین تماس تلفنی که الکاظمی بعد از رسیدن به این سمت دریافت کرده، از ولیعهد عربستان سعودی بوده و او از نخست‌وزیر جدید عراق خواسته میانجی‌گری با ایران را مجدداً آغاز کند. میدل‌ایست‌آی نوشته، «محمد بن سلمان» همزمان با خروج یکجانبه سامانه‌های آمریکایی پاتریوت از عربستان برای پایان دادن به محاصره قطر از سوی آمریکا تحت فشار قرار گرفته است. امیر کویت به همین منظور هیاتی برای آغاز مجدد میانجی‌گری‌ها روانه قطر کرد.یک مقام عراقی گفته، با آنکه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کند سیاست فشار حداکثری علیه ایران کارساز بوده واقعیت این است که سیاست آمریکا در خلیج فارس، عملیات عربستان سعودی در یمن و فشارهای وارده علیه ایران همگی دچار مشکل شده‌اند.این مقام عراقی گفته است: و سعودی‌ها این عامل را در نظر می‌گیرند: راهبرد متکی به آمریکا برای پس زدن ایران دچار فروپاشی شده است.روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز هجدهم اردیبهشت گزارش داد آمریکا در حال خارج کردن سامانه‌های ضدموشکی پاتریوت از عربستان سعودی است.  مقام‌های آمریکایی علاوه بر این گفته‌اند دولت آمریکا کاهش سایر قابلیت‌های نظامی خود در عربستان سعودی را نیز بررسی می‌کند. وال‌استریت‌ژورنال این تصمیم را به منزله پایان تقویت نظامی آمریکا در عربستان سعودی برای مقابله با ایران توصیف کرده بود.

بایدن وعده انتقام از ترامپ را صادر کرد

جو بایدن که به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری حزب دموکرات آمریکا مطرح است، در مصاحبه‌ای به ام‌اس‌ان‌بی‌سی تصریح کرد: یک رئیس‌جمهور محق نیست که به یک پیگرد قضایی جهت بدهد یا تصمیم به کنار گذاشتن یک پرونده قضایی بگیرد.این معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا این اظهارنظر را در پاسخ به پرسش یک رأی‌دهنده در زمان حضور در یک برنامه شوی تلویزیون به نام «آخرین کلام» مطرح کرد. او از بایدن پرسید: آیا شما متعهد می‌شوید به این که مشابه جرالد فورد (رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا که اقدام به صدور فرمان عفو برای ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهوری قبل از خودش بعد از استعفای او در پی رسوایی واترگیت کرد) نباشید و برای دونالد ترامپ به خاطر التیام بخشیدن به ملت فرمان عفو صادر نکنید؟بایدن پاسخ داد: من متعهد می‌شوم. او در ادامه تأکید کرد که رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا باید به وزارت دادگستری اجازه دهد بدون مداخله در امورش کار خود را انجام دهد.بایدن در ادامه این صحبت‌هایش تأکید کرد، هر رأی‌دهنده‌ای که اتهام تجاوز جنسی مطرح شده از سوی تارا رید، دستیار سابقش در سنا، علیه او را باور دارد، نباید در انتخابات ماه نوامبر به او رأی دهد.بایدن اظهار کرد: من فکر می کنم آنها باید بر مبنای حرف دلشان رأی دهند و اگر حرف‌های تارا رید را باور دارند، احتمالا نباید در انتخابات به من رأی بدهند. خود من اگر حرف‌های تارا رید را باور داشتم، به خودم رأی نمی‌دادم.باید در ادامه بار دیگر هر گونه سوءاستفاده جنسی از تارا رید در سنا در ۲۷ سال قبل را قاطعانه رد کرد. بایدن که ۳۶ سال در سنا مشغول به خدمت بوده، گفت که اصلا تارا رید را به خاطر نمی‌آورد.وی افزود، باید حرف هر زنی را که ادعای قربانی تجاوز یا اذیت و آزار شدن دارد، جدی گرفت اما صحبت‌های او باید در هر مورد به دقت هدف تحقیق قرار بگیرد. او به بروز «تغییرات» در روایت‌های تارا رید با گذشت زمان اشاره کرد.

سنا طرحی ضد چینی تصویب کرد

در ادامه تلاش‌های آمریکا برای اعمال فشار بر چین در خصوص مسائل مختلف مجلس سنای این کشور روز پنجشنبه طرحی را به تصویب رساند که خواستار اعمال فشار بر پکن به دلیل رفتارهای این کشور با گروه اقلیتی اویغورها است.سنای آمریکا که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار نمایندگان جمهوری‌خواه قرار دارد این طرح را به اتفاق آرا به تصویب رساند. این طرح قبلاً در مجلس نمایندگان آمریکا هم به تصویب رسیده و اکنون برای تبدیل شدن به قانون باید به امضای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برسد. مجلس نمایندگان آمریکا در طرح خود خواستار اعمال تحریم علیه چین شده بود.چین پیش از این ادعاهای آمریکا و اقدامات حاکمیت این کشور برای اعمال فشار بر چین با طرح ادعاهایی درباره اویغورها رد کرده است. «هوا چانینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین شهریورماه سال گذشته در پاسخ به سوالی درباره مصوبه مشابهی از سنای آمریکا در خصوص اویغورها گفت: «چین شدیدا با تصویب چنین طرحی در سنای آمریکا مخالف است. این طرح با قلب واقعیت به انتقاد از اوضاع حقوق بشری در سین کیانگ و سیاست‌های دولت چین در این استان پرداخته است.وی در ادامه اضافه کرد: «این دخالت وقیحانه در امور داخلی چین مردم چین را از [آمریکا] متنفرتر می‌کند. از آمریکا می‌خواهیم به حقایق احترام بگذارد، به عقلانیت بازگردد و ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذارد. همچنین از آمریکا می‌خواهیم از مطرح کردن موضوعات مرتبط با استان سین کیانگ به عنوان بهانه ای برای دخالت در امور داخلی چین بپرهیزد و از قانون تبدیل کردن مصوبه سنا خودداری تا کلیت روابط میان چین و آمریکا آسیب نبیند.آمریکا به بهانه‌های مختلف از جمله اوضاع هنگ کنگ، تایوان، وضعیت استان سین کیانگ و شیوع ویروس کرونا سعی در مداخله در امور داخلی چین و متهم کردن این کشور دارد.

کرونا از سنای آمریکا قربانی گرفت

ریچارد بور سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا کناره گیری کرد.بر اساس این گزارش، بور به دلیل سو استفاده از سمت خود برای تجارت در بورس مورد تحقیقات بود.وی متهم است که پس از دریافت گزارش اطلاعاتی درباره ویروس کرونا، از سمت خود برای تجارت در بورس سو استفاده کرده است.

القامشلی بازهم میزبان تجهیزات آمریکا در سوریه شد

کارونی از کامیون‌هایی با پلاک منطقه کردستان عراق وارد شهر «القامشلی» در استان الحسکه سوریه شدند.پایگاه خبری روسیا الیوم گزارش داد: این کاروان روز چهارشنبه با عبور از گذرگاه الولید در مرز کردستان عراق با سوریه وارد خاک این کشور شد.به گفته منابع آگاه بار کاروان مذکور مصالح ساختمانی، تجهیزات لجستیک و برخی از دیگر ادوات بوده که به دلیل سرپوشیده بودن کامیون‌ها شناسایی بار آن‌ها امکان پذیر نشده است.روسیا الیوم شمار کامیون‌هایی را که امروز در قالب کاروان مذکور از منطقه کردستان عراق وارد سوریه شد، حدود ۴۰ دستگاه خواند و گفت: این کامیون‌ها دوره‌ای به مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه و غالبا پایگاه‌های آمریکا در الحسکه و شمال و شرق دیر الزور می‌روند.بر اساس این گزارش، کامیون‌های مذکور در قالب کاروان‌های متعدد برای تجهیز پایگاه‌های آمریکا در سوریه وارد این کشور می‌شوند.مرکز «دیدبان حقوق بشر سوریه» ـ نزدیک به تروریست‌ها ـ روز چهارشنبه گزارش داد که نیروهای آمریکایی همچنان به صورت بی‌وقفه در حال تثبیت مجدد نفوذ خود به صورت کامل در منطقه شرق فرات هستند.این مرکز خبر داد که دائما، تجهیزات نظامی و لجستیکی وارد پایگاه‌های آمریکا در این منطقه می‌شود و این پایگاه‌ها همچنان در حال تجهیز هستند.به گزارش این مرکز، عملیات گسترش این پایگاه، از زمانی آغاز شد که طی روزهای اخیر، ده‌ها کامیون حامل تجهیزات نظامی و لجستیکی و اسلحه و مهمات به همراه عناصر تروریست آمریکا و نیروهای حاضر در «ائتلاف بین‌المللی» موسوم به ضد داعش، وارد این منطقه شدند.بنا بر این گزارش، افزون بر این اقدامات، گشتی‌هایی نیز روزانه در حال گشت‌زنی در بزرگراه بین‌المللی حلب-حسکه هستند.

رژیم صهیونیستی به سوریه حمله هوایی کرد

رسانه دولتی سوریه (سانا) از حمله‌ی بالگردهای رژیم صهیونیستی و وقوع یک انفجار در حومه شهر حلب خبر داد. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک رسانه دولتی سوریه (سانا) در ساعات اولیه روز شنبه از وقوع یک انفجار در شهر حلب در شمال سوریه خبر داد.سانا هم‌چنین اعلام کرد که بالگردهای رژیم صهیونیستی چندین موشک از ارتفاعات جولان شلیک کردند که خسارات محدودی را به بار آورده است.در این گزارش ادعا شده است بالگردهای رژیم صهیونیستی سایت‌ها و مقرهای مرتبط با ایران در حومه‌ی شهر حلب را مورد هدف قرار داده‌اند.چند روز گذشته نیز رسانه‌ی دولتی سوریه (سانا) اعلام کرده بود که پدافند هوایی ارتش سوریه موفق به رهگیری حملات موشکی رژیم صهیونیستی به حلب شده است.از ابتدای سال، ارتش و رسانه‌های سوریه از ده‌ها حمله‌ی رژیم صهیونیستی به خاک این کشور خبر داده‌اند که گویا ادعا می‌شود مکان‌های مورد هدف با ایران مرتبط هستند.

آمریکا برای تحریم‌ها دستورالعمل جدید صادر کرد

وزارت خارجه آمریکا، گارد ساحلی و دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری این کشور  طی دستورالعملی جدید خواستار اجرای سخت‌گیرانه‌تر و دقیق‌تر تحریم‌های ضد ایرانی واشنگتن شد. هدف از این دستورالعمل‌های جدید، اجرا شدن کامل تحریم‌های ضدایرانی و جلوگیری راه‌های فرار تحریمی عنوان شده است.طی بیانیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا در این‌باره منتشر کرده، ادعا شده که همه راه‌های ابتکاری برای دور زدن تحریم‌ها باید شناسایی و از اجرای آن جلوگیری شود. طبق این دستورالعمل به صنعت دریانوردی و فعالان بخش انرژی و فلزات آمریکا کمک می‌شود تا به اصطلاح با اقدامات فریبکارانه‌ در کشتی‌رانی مقابله شود. این دستورالعمل‌ها برای اجرای هرچه بهتر تحریم‌ها علیه ایران، کره شمالی و سوریه ابلاغ شده است.قسمتی از این دستورالعمل در معرفی آن می‌نویسد: «این توصیه‌نامه، دستورالعمل‌های قبلی صادرشده توسط دولت آمریکا را به‌روزرسانی کرده و توسعه می‌دهد. هدف از آن، ارائه اطلاعات و ابزارهای لازم به فعالانی است که از صنایع دریانوردی برای تجارت استفاده می‌کنند تا بتوانند با روش‌های فعلی و جدید مورد استفاده برای گریز از تحریم‌ها در کشتی‌رانی و خدمات مرتبط مقابله کنند.این توصیه‌نامه به فعالان صنایع کشتی‌رانی هشدار داده تا از خاموش کردن مکان‌یاب‌های خود خودداری کرده، چرا که یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌های از کار افتادن مکان‌یاب‌ها و بار زدن بشکه‌های نفتی است.

مراسم تحلیف کابینه رژیم صهیونیستی به تعویق افتاد

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از موکول شدن مراسم تحلیف کابینه جدید این رژیم به روز یکشنبه خبر دادند.نیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، درخواست موکول شدن مراسم تحلیف را به روز یکشنبه مطرح کرده است.بنی گانتس رئیس پیشین ارتش رژیم صهیونیستی، نیز با این درخواست بنیامین نتانیاهو موافقت کرده است.ادای سوگند کابینه رژیم صهیونیستی به دلیل اختلافات داخلی حزب لیکود بر سر توزیع پست‌های وزارتی به تعویق افتاده است.رووین ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی، روز پنج‌شنبه گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم را مامور تشکیل کابینه جدید در سرزمین‌های اشغالی کرد.این اقدام پس از آن صورت گرفت که نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) به تشکیل کابینه بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز، بر اساس توافق نخست‌وزیری چرخشی، رأی مثبت دادند.بنیامین نتانیاهو، رئیس حزب لیکود و بنی گانتز، رئیس حزب آبی و سفید پیشتر برای تشکیل کابینه ائتلافی در سرزمین‌های اشغالی به توافق رسیده بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha