جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بالصور/ اجتماع الناشطين التطوعيين في الحوزة العليمة مع آية الله الأعرافي وتكريمهم بقم المقدسة

حوزه/ ۱۲هزار طلبه جهادی در حوزه فعال در ۶۰۰ گروه فعال هستند که سرمایه های نظام اسلامی می باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست و تجلیل و تقدیر از خدمات سر گروه های فعالان جهادی عرصه سلامت  و خدمات اجتماعی حوزه های علمیه با حضور آیت الله اعرافی در قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در این مراسم، گفت: روحانیت همواره در همه عرصه های علمی و جهادی به زیبایی درخشیده و به خوبی دو عرصه علم و خدمت اجتماعی را با هم آمیخته کرده است.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه افزود: در این رابطه ۱۲ هزارطلبه جهادی و از این تعداد ۶۰۰ گروه ثبت شده وجود دارد و معتقدیم این نیروها سرمایه های نظام هستند و لازم است توجه ویژه ای به مباحث علمی و آموزشی آنان شود. تا کنون این گونه بوده است و از این به بعد هم این چنین خواهد بود.

ضرورت پیوست رسانه ای فعالیت جهادی

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا برته، مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه نیز  در این نشست،  گفت: امروز به دلیل مسئولیت رسانه ای که برعهده ما گذاشته شده، سعی کردیم روایت های مختلف از حضور طلاب در عرصه خدمات اجتماعی در بحث خدمات بیمارستانی و درس خارج علما ارائه کنیم؛ ولی متأسفانه در هر یک از این شرایط شاهد اعتراض هایی از سوی برخی بودیم.

دبیر کمیته رسانه ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه، افزود: این نشان از چند نکته دقیق بود که از جمله آن فقر نظریه پردازی و اهمیت جریان سازی رسانه ای به وسیله خود جهادگران است. همین جریان رسانه ای به وسیله جهادگران و مشارکت آنها در پیوست رسانه ای و نشر کلیپ های کوتاه از نوع فعالیت، موجب تحول عظیم در عرصه رسانه ای شد.

مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه افزود: برای تقویت کار فعالین جهادی لازم است به نکاتی توجه داشته باشیم که از جمله آن این است که باید تلاش کرد گروه های جهادی تبدیل به سازمان نشود و از طرفی مدیران و مدیریت ها سمت و سوی جهادی پیدا کنند و مبانی جهادی از سوی جهادگران برای آنها ارائه شود.

وی با بیان اینکه هیچ گاه ظرفیت خواهران طلبه در عرصه های مختلف جهادی به خوبی بکار گرفته و مورد توجه قرار نگرفته است، اظهارداشت: خواهران طلبه در بحث کرونا به خوبی درخشیدند و کاری نبود که واردش نشوند و به درستی هم انجام ندهند.

زیر ساخت های حمایت از فعالیت جهادی صورت گیرد

حجت الاسلام شعبان زاده از طلاب فعال عرصه جهادی با بیان این که یکی از این  گروه های عرصه جهادی، تشکل فراگیر می باشد، اظهار داشت: در حال حاضر ۹۰ گروه با استعداد هزار و ۴۰۰ مبلغ در ۴۰ استان مشغول فعالیت جهادی در عرصه کرونایی می باشند.

این فعال عرصه سلامت بیان داشت: اولین محوری که در بحث فعالیت جهادی لازم است به آن توجه شود، موضوع شبکه فعالین جهادی است. در این رابطه به دلیل عدم زیر ساخت مناسب این هماهنگی صورت نگرفته و برای حل این مشکل، لازم است ارتباط بین نهادها قوی تر و مستحکم تر شود.

وی اظهار داشت: نکته دیگر و محور دوم این است تشکل گروهای جهادی لازم است بیشتر مورد حمایت قرار گیرند تا این تشکل تداوم یابد. در واقع باید نقشه راهی برای تداوم حرکت دیده شود.

حجت الاسلام شعبان زاده با بیان اینکه فعالان جهادی حلقه اتصال بین رهبری و جامعه می باشند گفت: اکتفا به امر سخت افزاری در امر جهادی آسیبی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در واقع مطلبی باید مورد دقت قرار بگیرد، تمرکز فعالین جهادی روی مسائل حساس و خطوط  راهبردی است.

جریان‌های فعال جهادی تقویت و حمایت شود

حجت الاسلام داوود صالحی، دیگر فعال عرصه جهادی نیز برهویت بخشی طلاب و روحانیون تأکید کرد و گفت: مسئله کرونا باعث شد رابطه بسیار خوبی بین مردم و حوزه برگزار شود و همین مسئله سبب برکات خوبی شده است.

وی با بیان این که مسئله ای که نباید غفلت کرد بحث مدیریت و تقویت جریان رسانه ای است، اظهار داشت: انتظاری که از روحانیون و طلبه ها می رود این است که وارد عرصه خدمات اجتماعی شوند، اما این به این معنا نیست که خدمتی از آنها مثلا بیل زدن نشر داده شود. باید مسائلی در جامعه منتشر شود که براساس هویت و شأن طلبه ها باشد.

این فعال عرصه جهادی سوق دادن وجوهات شرعی به مسائل خدمات اجتماعی و حمایت از طلاب وگروه‌های جهادی را امری لازم دانست.

طلاب جهادی مورد توجه قرار گیرند

حجت الاسلام لقمان پور، دیگر فعال عرصه جهاد سلامت بر اعتماد و باور داشتن نقش آفرینی طلاب تأکید کرد و گفت: هنوز در ساختار نظام به این مرحله نرسیده ایم که به حوزویان در بخش های مختلف اعتماد کنیم.

وی افزود: امروز طلبه هایی در بعضی ساختارهای نظام وجود دارند و دارای فکر و ایده خوبی است اما این افراد هیچ وقت مورد رصد جدی قرار نگرفته و همین رصد می تواند جلوی بسیاری از آسیب ها را بگیرد.

این فعال عرصه سلامت با بیان این که هنوز قرارگاهی که بتواند طلبه را به نقطه خوبی هدایت کند، شکل نگرفته افزود: در کشور طلبه های جهادی زیادی وجود دارند و در حال خدمت رسانی می باشند اما خدمت رسانی، تقویت و تحت حمایت قرار نمی گیرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با بیان این که هنوز برای حمایت از فعالین عرصه خدمات اجتماعی زیرساخت لازم وجود ندارد و یا اگر هم وجود دارد درست و صحیح بکارگیری نمی شود، گفت: همین مسئله موجب شده فعالیت های طلبه و روحانیون جریان سازی نشود، هر کس سعی دارد هر کاری که از دستش برمی آید، انجام دهد.

تبلیغ به جایگاه اصلی خود برگردد

حجت الاسلام کلاته، دیگر فعال عرصه جهاد سلامت گفت: مسئله ای که نباید فراموش کرد این است باید کاری کنیم، تبلیغ به جایگاه اصلی خود برگردد. در این رابطه معتقدیم مبلغین دینی می توانند بالاترین خدمات جهادی انجام را دهند.

وی افزود: موضوع علم افزایی طلاب و روحانیون هم بسیار مهم است، اما شرایط طوری است که هر روز روحانیون گرفتار مسائل خدمات اجتماعی هستند، برای همین باید طوری زمینه سازی کرد که طلبه در هر شرایطی بتواند علم بیاموزد، این مسئله نیازمند حمایت مسئولین حوزه است.

افراد مستعد خدمات اجتماعی شناسایی شوند

حجت الاسلام استقامت، دیگر فعال عرصه جهاد سلامت نیز گفت: امروز شاهد این هستیم برای استفاده بهتر خدمات طلاب، هنوز زیر ساختی وجود ندارد که بتواند خدمات طلاب را متمرکز و راهبری کند.

وی افزود: مسئله ای که تاکنون مورد غفلت واقع شده، شناسایی درست استعدادهای طلبه و بکار گیری صحیح آنها است. هنوز این مسئله اتفاق نیفتاده است.

جوانان نخبه فعال جهادی شناسایی شوند

حجت الاسلام خوئینی دیگر فعال عرصه خدمات اجتماعی با بیان این که خدمات تبلیغی نیازمند افراد نخبه است گفت: در مجموعه ای که به همین عنوان راه اندازی شده است، ۲۵۰ طلبه نخبه عضو هستند و در مناطق مختلف قم و در ایام تبلیغی مشغول خدمت رسانی می باشند. این گروه توانسته جوانانی که اصلا امیدی به هدایت شان نبوده، اما با تلاش زیاد آنها را جذب و مسیر فکر و عقیده شان را عوض کند.

این فعال خدمات اجتماعی عنوان کرد: کسانی که در عرصه تبلیغی عضو می باشند همه جوان هستند و این افراد در داستان کرونا فعالیت های خوبی از خود به یادگار گذاشته اند. در این رابطه ۲۰ هزار خانواده کرونایی از طریق همین طلبه ها شناسایی شدند و مورد حمایت قرار گرفته اند.

حجت الاسلام خوئینی گفت: اگر قرار باشد در عرصه تبلیغ و خدمات اجتماعی به موفقیت برسیم، باید شناسایی و هویت سنجی این جوانان به درستی صورت گیرد. در بین همین طلبه ها افرادی هستند که دارای استعدادهای فوق العاده مدیریتی و... می باشند. مهم این است که مورد حمایت قرار گیرند.

حجت الاسلام مرادی دیگر فعال عرصه خدمات اجتماعی گفت: اگر قرار باشد درعرصه خدمات اجتماعی موفق عمل کنیم، باید مدیریت از طریق خود همین گروه‌ها انجام شود.

خدمت اجتماعی طلاب رصد شود

حجت الاسلام عسگری دیگر فعال عرصه خدمات اجتماعی نیز گفت: خدمات اجتماعی برای اثرگذاری نیاز به قرار گاه ثابت و دائم دارد و این موضوع باید بیش از گذشته مورد توجه باشد.

وی افزود: اگر قرار باشد خدمات اجتماعی طلاب به موقع  و کارآمد باشد، باید رصد نیازها، شناسایی وتعامل گروها به درستی صورت گیرد.

خدمات جهادی عنوان گذاری شود

حجت الاسلام کاظم زاده دیگر فعال عرصه خدمات اجتماعی نیز گفت: تجربه ۴۰ ساله انقلاب این را به ما می فهماند باید برای نیروها تعریف ثابتی صورت گیرد. درجنگ گروهایی بودند که این شکلی عمل کردند که یکی جهاد سازندگی بود.

مسئول کمیته فرهنگی ستاد بحران حوزه افزود: اگر این کار انجام نشود این خدمات به زودی فراموش خواهد شد.

ارتباط نظریه پردازی جهادی و عملی ضروری است

خانم جلالی، نماینده طلاب  خواهر جهادی کشور  و دیگر فعال جهادی  عرصه سلامت ضمن تأکید بر طراحی و تعریف ساختار های سخت افزاری و نرم افزاری در بحث جهادی، ارائه مباحث نظری، فقهی و نیکوکاری و توجه ارتباط بین مباحث نظری و جهادی و فقهی را امری لازم و ضروری دانست و نبود این مباحث را خلأ عنوان کرد.

مدیر کل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران افزود: شاید کارهای نظری در عرصه جهادی صورت گرفته باشد ولی چون بین حوزه نظر و عمل ارتباط برقرار نشده، همین مسئله امروز تبدیل به چالش در جامعه شده است.

وی افزود: مسئله دیگری که در حوزه بحث های جهادی غفلت شده، جهاد فکری و عمل است. به نظر می آید در بحث حوزه جهادی کرونا، مباحث متعددی وجود دارد که هنوز به آن توجه نشده است و در آینده نزدیک می تواند خلأ جدی ایجاد کند. این از آن کارهای جدی عملی است و باید انجام شود.

جلالی حمایت جدی از گروهای فعال جهادی و در این رابطه المصطفی را ضروری دانست و اظهار داشت: عدم حمایت ها باعث شده آسیب های جدی در این عرصه ایجاد شود و حتی نوع نگاه مردم به این طلبه ها محقرانه باشد.

این فعال جهادی گفت: مسئله ای که نباید از آن غفلت شود پیوست رسانه ای است. در بحث رسانه هم ذکر این مسئله ضروری است که رسانه نباید به مسئله خاصی و یا گروه خاصی توجه داشته باشد، بلکه همه مردم در این بحث  دیده شوند.

جلالی با بیان این که از جمله مشکلات نیروهای جهادی عدم رصد طلبه های جهادی است گفت: رصد باید از سوی نهادها و گروهای دیگر انجام شود. اگر طلبه خود رصد کننده باشد، نمی توان انتظار موفقیت داشت. اگر رصد از سوی نهادی دیگر انجام شود، می توان شاهد فعالیت بهتر نیروهای جهادی در عرصه خدمت رسانی باشیم.

کودکان مورد توجه قرار گیرند

خانم جعفری، دیگر فعال عرصه جهاد سلامت نیز گفت: در داستان کرونایی قصه های ناخوشایندی اتفاق افتاده، مثلا در بحث غسل و تکفین مرجع و فرماندهی که بتواند هدایت و راهبری کند، مشخص نشده بود و همین مسئله موجب سوء استفاده بعضی اقشار از طلبه ها شده بود که یکی در بحث دوخت و دوز لباس ها و فروش آن به بیمارستانها بود.

وی افزود: در بحث خدمات اجتماعی فقط طلبه ها نبودند که فعالیت می کردند، بلکه افراد غیر طلبه هم بودند، ولی هیچ گاه دیده نشدند مثلا در بحث تغسیل یکی از این مواردی است که افراد غیر طلبه به صورت خودجوش و خالصانه حضور داشتند، اما هیچ گاه مورد حمایت قرار نگرفتند و حتی توجهی به آنها نشده است.

این فعال خدمات اجتماعی افزود: اگر این نگاه باشد قطعا آسیب ها در عرصه اجتماعی جدی خواهد بود که در شهر تهران این مشکلات به وفور در بحث تغسیل اموات کرونایی دیده شده است.

جعفری گفت: یکی از خدماتی که طلبه ها انجام داده و بسیار لازم و ضروری بود، توجه جدی به کودکان و نوجوانان بود. کودکان هم نیازمند به حمایت تربیتی و مشاوره ای هستند. اگر اینها هدایت و حمایت شوند فردا همین افراد می توانند در موارد مختلف کمک کار نظام باشند.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha