سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
سیاهپوست آمریکایی

حوزه/سید فضل الله طباطبایی ندوشن متخلص به «امید» جدید ترین سروده خود را در اعتراض به سیاست های نژادپرستانه دولت آمریکا و قتل سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، دیدن مظلوم و قتل ناجوانمردانه انسان، فطرت الهی انسان ها را به درد می آورد و هر قشری از جمله هنرمندان را به  واکنش وامیدارد.

دوشنبه هفته قبل  وقتی نیروی پلیس فدرال آمریکا در شهر مینیاپولیس، بزرگترین شهر ایالت مینه‌سوتا بدون اعتنا و با خونسردی تمام، زانوی خود را بر گردن فرد سیاه پوست با دست های بسته گذاشته بود و به جملات آخر وی که التماس می کرد «نمی تواند نفس بکشد» بی توجهی می کرد؛ دوربین ها این صحنه رقت‌ بار را ثبت و ضبط می کردند که ابتدا با واکنش مردم آمریکا که روزانه شاهد مرگ صدها آمریکایی بدلیل کرونا هستند؛ شد.

در چهارمین روز اعتراضات به قتل نژادپرستانه «جورج فلوید» توسط پلیس، تجمع معترضان در نزدیکی کاخ سفید به بسته شدن این ساختمان منجر شد و ترامپ ضمن «اراذل و اوباش» خواندن کسانی که علیه خشونت پلیس آمریکایی با رنگین‌پوستان تظاهرات می‌کنند، تهدید کرد: «زمانی که غارتگری شروع شود، شلیک هم شروع می‌شود.

پلیس فدرال آمریکا در پی این افتضاح نژاد پرستانه، از اخراج عوامل پلیس در قتل این سیاهپوست خبر داد و دلایل مختلف دروغین مختلفی را از جمله مجرم بودن، بیماربودن و ...بیان کرده است.

شاعر یزدی سید فضل الله طباطبایی ندوشن متخلص به « امید» با ارسال سروده ای به خبرگزاری «حوزه»، ابتدا در یک رباعی خطاب به ترامپ سروده است:

هرچند گلوی مردمان را  افشرد

یک روز «کووید ۱۹» خواهد مرد

امّا اگر از «ترامپ» بردارد دست

بد نامی دیو با خودش خواهد برد

این شاعر یزدی سه رباعی دیگر نیز خطاب به پلیس سنگدل آمریکایی سروده است:

ای آن که ضعیف را گرفتی سر راه

گیرد به خدا عمر تو را آتش آه

فرق تو و مقتول همین است، همین

او جلد سیه دارد و تو قلب سیاه

●●●●●●●●

ساکت بشود قلبِ سیاهت، یانکی

افتد به روی تخته، کلاهت، یانکی

وقتش که شَوَد رَوِی به دوزخ؛ اکنون

آتش بخورد منصب و جاهت یانکی

●●●●●●●●

خاکی نه به سر شد، از تل آزادی

خواندید چه زود، مقتل آزادی

وقتی که به بندتان گرفتار آمد

تندیس بزرگ و مشعل آزادی

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha