شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 903252
۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۰
ظلم و ستم

حوزه/ امام صادق علیه السلام فرمود: هر که برای شخص ستمکاری در ستمی که کرده است، عذر بتراشد (و در صدد مجاز جلوه دادن آن و کاستن از نارضایتی و اعتراض مردم نسبت به او برآید) خداوند کسی را بر او مسلط کند که به او ستم کند و اگر دعا کند، مستجاب نشود، و در برابر ستمی که به او شده پاداشی به او ندهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «واژه های اخلاقی از اصول کافی» اثری از مرحوم آیت الله علی مشکینی است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون مباحث مختلف اخلاقی آمده و «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

- ظلم و ستم

۱) امام صادق علیه السلام درباره سخن خدا: «و به درستی که پروردگارت در کمینگاه است » (فجر آیه ۱۴) فرمود: (آن کمینگاه) پلی است بر صراط که هر کس به ظلم و ستم، مالی را تصاحب کرده، از آن عبور نکند. (چرا که حقوق مردمان در گردن اوست).

۲) حضرت صادق علیه السلام فرمود: هیچ ستمکاری سخت تر از آن ستمکاری نیست که (به کسی روا داشته شود و) شخص ستم دیده، یاوری جز خدای نداشته باشد.

شرح :

علامه مجلسی (ره) گوید: یعنی نتواند در دنیا انتقام بگیرد و نه استمداد از کسی دیگر برایش میسر شود.

   

۳) امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: هر که از قصاص (و جزای کردار) بترسد، خود از ستم کردن به مردم باز دارد.

   

۴) رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر که بامداد کند و قصد ستم به کسی را نداشته باشد، خداوند گناهی را که مرتکب شده بیامرزد.

   

۵) امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس به کسی ستم کند، در جان یا مال یا فرزندانش به همان ستم گرفتار شود.

  

۶) رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خود را از ستم باز دارید که آن تاریکی های روز قیامت است.

  

۷) حضرت صادق علیه السلام فرمود: ستمکار و یاور او و آنکه به ستم او راضی باشد، هر سه آنان در ستم شریکند.

  

۸) امام صادق علیه السلام فرمود: همانا بنده مورد ظلم و ستم واقع شود، و پیوسته دعا (و نفرین) کند تا ظالم گردد.

    

۹) امام صادق علیه السلام فرمود: هر که برای شخص ستمکاری در ستمی که کرده است، عذر بتراشد (و در صدد مجاز جلوه دادن آن و کاستن از نارضایتی و اعتراض مردم نسبت به او برآید) خداوند کسی را بر او مسلط کند که به او ستم کند و اگر دعا کند، مستجاب نشود، و در برابر ستمی که به او شده پاداشی به او ندهد.

   

۱۰) امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند از (هیچ ستمکاری انتقام نگیرد، مگر به وسیله ستمکاری دیگر، و این همان گفتار خدای متعال است : «و به دینسان بعضی از ستمگران را بر بعضی بگماریم» (انعام آیه ۱۲۹).

   

۱۱) رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر که به دیگری ستم کرد و دسترسی به او نداشت (که از او رضایت بجوید) از خداوند برای او طلب آمرزش کند؛ زیرا که همین استغفار، کفاره ستم او گردد.

   

۱۲) رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: زودرس ترین کیفر بدیها، کیفر تجاوزکاری و ستمگری است.

   

۱۳) امام صادق علیه السلام در نامه ای به ابوسیار نوشت: توجه داشته باش که هرگز از سر طغیان و ستم سخنی بر زبان نیاوری، هر چند که (گفتن آن) برای تو و فامیلت خوشایند باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • m IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    ظالمی دچار عقوبت ظلم میشود که نتواند توجیه کند. مسئولین ما در توجیه گری مظالم خود استادند و با مقدس شمردن جنایات، بدون دغدغه بکار خود ادامه میدهند. سیلی زدن بصورت یک فرد، ظلم است و موجب اعتراض وی میشود اما با این توجیه که قصد کشتن حشره درحال نشستن روی صورتش را داشتید مشکل حل و طرف هم از شما تشکر میکند.