جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید صدر الدین قپانچی امام جمعه نجف اشرف

حوزه/ امام جمعه نجف اشرف با اشاره به اصول و آرمان های مشترک نهضت حسینی و انقلاب خمینی گفت: مشارکت زنان در دو نهضت حسینی و خمینی مشترک است؛ شما در نهضت امام حسین(ع) حضور پررنگ حضرت زینب کبری(س) را می‌ بینید و در انقلاب اسلامی نیز با تأیید امام خمینی(ره) فردی مثل خانم دباغ با گورباچوف دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام و المسلمین سید صدر الدین قبانچی ، عصر دوشنبه در همایش مجازی «نهضت عاشورا در اندیشه امام خمینی(ره)» که در حرم مطهر امام راحل برگزار شد، با بیان این که انقلاب امام خمینی(ره) ادامه و امتداد نهضت امام حسین(ع) بود، گفت: نهضت امام حسین(ع) دارای اصول و اهدافی بود که انقلاب امام خمینی(ره) نیز دقیقا در همان راستا مشاهده می‌ شود.

امام جمعه نجف اشرف بیان داشت: امام خمینی(ره) از مردم ایران خواست تا به جمهوری اسلامی ایران رأی بدهد، بنباراین اصل مورد نظر امام راحل، استقلال سیاسی بود همچنانکه امام حسین(ع) نیز امت اسلام را دعوت می‌ کرد که مستقل باشد در حالی که یزید چنین چیزی را نمی خواست. 

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) ملت ایران و همه ملت های دنیا را به استقلال سیاسی که نه شرقی و نه غربی باشد دعوت می‌ کرد؛ اصل دیگر این بود که نهضت عاشورا یک انقلاب مسالمت آمیز بود، به همین دلیل امام حسین(ع) می‌ گفت نمی خواهم جنگ را شروع کنم، امام خمینی(ره) نیز همین سیره را داشت، لذا حکومت شاهنشاهی در ایران از طریق یک کودتای نظامی سرنگون نشد. 

 قپانچی با بیان این که اصل دیگر تأکید بر وحدت اسلامی بود، گفت: امام حسین(ع) برای همه مسلمان ها بود، او از زهیر بن قین عثمانی هم برای یاری خود دعوت می‌ کند، امام خمینی(ره) نیز خواستار برادری بین شیعه ها وسنی ها بود و خواستار وحدت همه مسلمانها بود و هفته وحدت را به مناسبت ولادت پیامبر گرامی اسلام(ص) نام گذاری کرد.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: مشارکت زنان نیز در دو نهضت حسینی و خمینی مشترک است؛ شما در نهضت امام حسین(ع) حضور پررنگ حضرت زینب کبری(س) را می‌ بینید و در انقلاب اسلامی نیز با تأیید امام خمینی(ره) فردی مثل خانم دباغ با گورباچوف دیدار کرد بنابراین زن مسلمان باید در همه زمینه ها فعالیت کند همانطور که مردان نیز فعالیت می‌ کنند.

امام جمعه نجف اشرف یادآور شد: اصل دیگر این بود که همه طبقات وگروه ها در انقلاب امام حسین(ع) شرکت کردند، انقلاب اسلامی ایران نیز انقلاب کارگران و نظامیان و گروه بخصوصی نبود؛ اصل دیگر انقلاب امام حسین(ع) این بود که حد و مرزی نداشت پیام ایشان برای همه ملل اسلامی صرف نظر از مرزهای جغرافیایی بود و همچنین انقلاب امام خمینی(ره) حد و مرزی ندارد به همین جهت انقلاب اسلامی، انقلاب مستضعفین در مقابل مستکبرین بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha