شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
گفت و گوی خبرگزاری حوزه با فؤاد ایزدی

حوزه/ نشست علمی- تخصصی «بررسی ابعاد تحولات اخیر آمریکا» به همت پژوهشگاه بین المللی المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر فؤاد ایزدی در نشست علمی- تخصصی «بررسی ابعاد تحولات اخیر آمریکا»، با بیان اینکه این پدیده ها را باید در سه بخش چیستی و چرایی موضوع و نحوه رویارویی با آن واکاوی نمود، ابراز داشت: در مقایسه تاریخی این اعتراض‌ ها با تظاهرات ۱۹۶۸م، باید به عقبه فکری و گستره جمعیت موجود توجه نمود.

وی با اشاره به این که در بحث چرایی باید به سه موضوع دموگرافی ایالات متحده و افزایش جمعیت رنگین پوست آن توجه داشت، خاطرنشان کرد: در امریکا، دیدگاه جمعیت جوان از نظر فکری، فرهنگی و نگاه بین الملل، با حاکم فرق می کند و غالباً این جمعیت را رنگین پوستان به خود اختصاص داده اند که علاقه برای قدرتمند شدن را در این گروه ها افزایش می دهد.

استادیار گروه مطالعات امریکا دانشکده مطالعات جهان با بیان اینکه براساس آمار مراکز آماری ایالات متحده، تا سال ۲۰۴۵م رنگین پوستان جمعیت حاکم بر تمام ایالت های امریکا را به خود اختصاص خواهند داد، ابراز داشت: افزایش روز به روز جمعیت رنگین پوستان، ادبیات نژاد پرستانه را بین سفید پوستان تقویت نموده است و رئیس جمهور امریکا نیز به این بحث نژاد پرستانه بیش از پیش دامن می زند.

وی افزود: تفکر داروینیسم اجتماعی حاکم بر غرب را، که قائل به نابودی موجودات ضعیف تر و بقای موجودات قوی است به بستر اجتماعی سوق دادند؛ از این رو، برخی ذیل تفکر داروینیسم اجتماعی، توجه چندانی به نیازهای قشرهای ضعیف جامعه ندارند و این موضوع خود را در دوران کرونا و افزایش چشمگیر مبتلایان در این کشور نشان داد.

دکتر ایزدی عقبه نژاد پرستی تفکر داروینیسم اجتماعی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: ایالات متحده امریکا به تنهایی برابر با کل جهان در عرصه های نظامی سرمایه گذاری می کند. این به نوعی از نتایج تفکر داروینیسم اجتماعی است که با ایجاد طبقات اجتماعی عمیق، به مباحث نژاد پرستانه و الزامات تنشی آن دامن می‌زند.

وی ادامه داد: دولت امریکا برای مقابله با نتایج اختلافات طبقاتی و کنترل خشونت های شکل گرفته در بستر تفکر داروینیسم اجتماعی، چاره ای ندارد که پلیس خشن را ایجاد کند؛ این خشونت‌ها به دست پلیسی رقم می خورد که از درون سیستم شدیداً حمایت می‌شود و از مصونیت ویژه ای برخوردار است؛ قوانین موجود در امریکا شدیداً از پلیس خشن حمایت می نماید.

استادیار گروه مطالعات امریکا دانشکده مطالعات جهان تأکید کرد: رشد جمعیتی رنگین پوستان و اصرار دولت امریکا بر تفکر داروینیسم و خشونت پلیس، در نهایت این جنبش عمومی را همچون آتش زیر خاکستر نگه خواهد داشت.

دکتر ایزدی، در بخش دیگری از سخن خود، به تفاوت نوع رسانه های حاکم بر جهان اشاره نمود و ابراز داشت: در امریکا رسانه های دموکرات به دنبال سوق دادن این تظاهرات به سمت منافع حزبی هستند و هیچ گاه دغدغه بهبود روند کنونی را پیگیری نمی‌کنند.

وی عقبه های دینی تظاهرات اخیر را نیز مورد توجه قرار داد و ابراز داشت، به خاطر خفقان و رشد نژادپرستی در سده هایی که کشیش های مسیحی برده داری را توجیه می کردند و نگاه انسانی به سیاه پوستان نداشتند، جمعیت مسلمانان روز به روز در حال گسترش بود؛ با وجود برخی تغییرات حقوقی، همچنان فرهنگ نژادپرستانه در میان قشر زیادی از سفید پوستان وجود دارد.

استادیار گروه مطالعات امریکا دانشکده مطالعات جهان به عوامل رشد حرکت اسلام گرایی در ایالات متحده امریکا اشاره نمود و اذعان داشت: جرقه حرکت و پیشی گرفتن سبک انقلابی با تفکر اسلامی ایجاد شد؛ از این رو، نسل دوم و سوم امریکایی‌های مسلمان، همچنان همنوا با معترضان، در کف خیابان ها حضور فعال دارند و نمازهای جماعت را در میان معترضان اقامه می‌کنند.

دکتر ایزدی در بخش پایانی سخنان خود به نقش اسلام و جمهوری اسلامی در رویارویی با تحولات اخیر امریکا اشاره نمود و تأکید کرد: بی اعتنا بودن خوب نیست و باید با شناخت درست وضعیت موجود، جنبش عدالت خواهانه شکل گرفته در امریکا همچنان زنده و پویا بماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha