دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سبحانی نیا

حوزه/ مدیر حوزه علمیه قزوین با اشاره به این که روابط همسایگی دست‌خوش تحول شده است، گفت: حقوق همسایه بسیار زیاد و مراعات همه آن چیزهایی که نسبت به برادران ایمانی سفارش شده  نسبت به همسایه با شدت بیشتری توصیه و ائمه معصومین هم به آن تاکید زیادی فرموده اند و دیگر امروز باید  اذعان کنیم که چهار دیواری اختیاری نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیا، امروز با حضور در برنامه زنده تلوزیونی «تا آسمان» که از سیمای مرکز قزوین به روی آنتن می رود، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) گفت: امام صادق (ع) با ایجاد دانشگاه عظیم جعفری و توسعه و ترویج معارف مکتب اهل بیت (ع) توانستند با تکیه بر اصل زمان شناسی به پرورش شاگردان بسیار اهتمام جدی بورزند که به برکت همین اقدام حضرت، در سراسر جهان اسلام تحولات بسیاری از سوی شاگردان امام صادق (ع) پدید آمد.

وی افزود: امام صادق (ع) از هر فرصتی برای هدایت انسان ها استفاده می کردند و این درسی است که ما حوزویان باید از این بزرگوار به خوبی کسب نماییم.

مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: امروز باید در هر شرایطی به دنبال تحول و هدایت جامعه باشیم و از وجود مشکلات، سختی ها و دشمنی ها نهراسیده و با توکل بر خدا به دنبال اهداف والای دینی و ایمانی باشیم.

وی ادامه داد: توفیق و فرصتی که در میان امامان معصوم نصیب حضرت امام صادق (ع) شد تأسیس حوزه علمیه و دانشگاه عظیم جعفری است که از چهار هزار شاگرد تشکیل می شد و در نوع خود نهضت بزرگ فکری و علمی بود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا اظهار کرد: باید قدر این مکتب و گنج گران بها و معارف ناب را دانست و همگان را با این دانشگاه بزرگ آشنا کرد تا زانوی تلمذ و شاگردی بزنند.

وی با بیان این که امروز بهترین مکان برای تحصیل و فراگیری علوم و معارف دینی حوزه های علمیه است، ادامه داد: خانواده ها فرزندان خود را برای تحصیل در حوزه علمیه تشویق کنند تا شاگرد مکتب حضرت امام صادق (ع) باشند.

وی اظهار کرد: دشمنان انقلاب اسلامی برای ضربه زدن به اصل نظام همواره به دنبال تضعیف باورهای جوانان هستند و اگر آنان با معارف دینی و سیره ائمه معصومین(ع) آشنا شوند در مسیر سعادت و عزت قرار می گیرند.

مدیر حوزه علمیه قزوین همچنین به موضوع مسئولیت اجتماعی در جامعه پرداخت و عنوان کرد: انسان همیشه در برابر خدای متعال مسئول است و باید به خوبی بتواند آنچه پروردگار متعال در آموزه های دینی و یا احادیث و روایات از ائمه معصومین(ع) در این خصوص بیان شده را به نحو احسن انجام دهد تا مورد مرضی رضای خدای متعال قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به موضوع حقوق همسایگی در دین اسلام بیان کرد: روابط همسایگی دست‌خوش تحول شده است؛ حقوق همسایه بسیار زیاد و مراعات همه آن چیزهایی که نسبت به برادران ایمانی سفارش شده، نسبت به همسایه با شدت بیشتری توصیه و ائمه معصومین هم به آن تاکید زیادی فرموده اند و امروز باید  اذعان کنیم که چهار دیواری اختیاری نیست.

مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: آپارتمان نشینی و حقوق همسایگی موضوعات مهمی هستند که در فرهنگ شهرنشینی کمتر به آنها پرداخته شده و امروز آگاهی داشتن از حق و حقوق همسایه ضروری به نظر می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا خاطرنشان کرد: ناسازگاری ها در زندگی آپارتمان نشینی از آنجایی آغاز شد که خانوادهایی از محیط های مستقل و خانه های حیاط دار وارد فضای اشتراکی شده اند و رفت و آمدهای شب، بلند حرف زدن، صدای بلند تلویزیون و موسیقی و بسیاری از نمونه های دیگر میراث تفکری مسموم و متاثر از فضای سنتی گذشته بود و جمله «چهار دیواری اختیاری» را بیان می کنند که مطلوب و پسندیده نیست و توجه به حقوق همسایگان از آموزه های اخلاقی دین مبین اسلام و سفارش مهم ائمه معصومین(ع) است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    0 0
    سلام . از شما خواهش می کنم بحث فرهنگ آپارتمان نشینی بیشتر به ان پرداخته شود.